مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه:

مراکز درمانی کرمانشاه نیاز جدی به خون دارند

۱۴۰۰/۰۴/۲۰ - ۱۰:۲۲:۵۸
کد خبر: ۱۲۰۴۹۸۱
مراکز درمانی کرمانشاه نیاز جدی به خون دارند
مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با اعلام اینکه میزان ذخایر خونی استان به شدت کاهش پیدا کرده است، گفت: مراکز درمانی استان نیاز مبرم به فرآورده‌های خونی دارند و از مردم خواست می‌کنیم خون اهدا کنند.

به گزارش برنا؛ پژمان صالحی، مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه گفت: از هفته گذشته به شدت آمار خونگیری در سطح استان کرمانشاه کاهش یافته است که جای نگرانی دارد.

او با اشاره به اینکه حداقل برای رفع نیاز بیماران کرمانشاهی به روزی ۲۰۰ واحد خون نیاز داریم، گفت: اکنون نیاز روزانه بیماران کرمانشاهی به خون مرتفع نمی شود.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با اشاره به اینکه ۲۴ مرکز انتقال خون در استان فعال است، گفت: در برخی از شهرستان ها مراکز خونگیری نداریم از این رو از فرمانداری ها و ادارات تقاضا داریم تا فضایی را برای خونگیری اختصاص دهند تا بتوانیم با تجهیز آن بخشی از نیاز استان را تامین کنیم.

صالحی فر افزود: از تمام ارگان های و بخش های خصوصی و دولتی نیز تقاضا داریم تا هماهنگی های لازم را با پرسنل خود انجام دهند تا پایگاه سیار خونگیری به مراکز آنها اعزام شود.

او توضیح داد: به منظور ترویج فرهنگ اهدا خون پویشی را در سطح استان راه اندازی کردیم تا در روز ۲۱ تیر ماه همزمان با سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) از زوج های جوان خونگیری کنیم.

افزایش ۱۳درصدی درخواست مراکز درمانی استان به خون

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت های خود به آمار سه ماهه اهدا خون اشاره کرد و گفت: در بهار امسال، درخواست مراکز درمانی نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۳ درصد بیشتر شده است.

به گفته صالحی فر بهار امسال ۱۱ هزار و ۳۰۰ نفر در سطح استان خون اهدا کردند که ۹۴ و نیم درصد آنان مردان بودند.

اوتوضیح داد: در سه ماه نخست امسال با وجود کاهش آمار اهدا خون، میزان در خواست مراکز درمانی استان به خون نیز ۱۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان کرمانشاه گفت: روزانه فقط برای ۲ بیمارستان امام رضا (ع) و دکتر محمد کرمانشاهی به واسطه بستری بیماران مبتلا به سرطلان، حدود ۱۵۰ پلاکت خون نیاز است که باید در طول روز تهیه شود بنابراین نیاز مستمر و دایمی به مشارکت اهدا کنندگان داریم.

صالحی فر ادامه داد: بحث خون و فرآورده‌های خونی یک نیاز همیشگی است و گیرنده‌های خون افرادی مثل بیماران سرطانی، تالاسمی، هموفیلی و مصدومان حوادثی به این مایه حیاتی نیاز مستمر دارند.

او بیان اینکه نیاز این بیماران در زمان شیوع بحران کرونا، کمتر نشده است، یادآور شد: نکته‌ای که وجود دارد اینکه خون و فرآورده‌های خونی قابلیت ذخیره سازی طولانی مدت ندارند و نمی‌شود از قبل مقدار زیادی ذخیره کنیم.

نظر شما