آیا واقعا افراد مبتلا به آلرژی باید بیشتر مراقب علایم واکسن کرونا باشند؟

۱۴۰۰/۰۴/۲۶ - ۱۲:۰۰:۰۹
کد خبر: ۱۲۰۷۷۸۱
آیا واقعا افراد مبتلا به آلرژی باید بیشتر مراقب علایم واکسن کرونا باشند؟
یک پزشک عمومی در کردستان گفت: یکی از مواردی که در تزریق واکسن کرونا باید خیلی به آن توجه شود بحث واکنش های آلرژیک ناگهانی و فوری به واکسن است؛ ممکن است افرادی نسبت به مواد ساخته شده در درون واکسن واکنش های ناگهانی و آنی نشان دهند.

به گزارش برنا؛ محمد پیری گفت: صحبت کردن در مورد عوارض واکسن کرونا در حالی که فقط حدود ۶ ماه از توزیع سراسری واکسن در  جهان می گذرد، می تواند جای سوال باشد، چون بسیاری از واکسن ها در طول سالیان سال می تواند عوارض خود را نشان دهد، اما چیزی که در اینجا مهم است و مردم باید بدانند، این است که یک سری از علائم و عوارض حاد ناشی از تزریق واکسن وجود دارد.

وی با بیان اینکه تجربه کردن عوارض شایع واکسن کرونا امری عادی است افزود: همانطوری که در طول زندگی واکسن های مختلفی مثل واکسن کزاز، هپاتیت و... را تزریق کرده اید، تزریق واکسن کرونا هم می تواند یک سری علائم را در بدن ایجاد کند به این دلیل که دستگاه ایمنی بدن پس از تزریق واکسن، برعلیه آن واکسن یا اجزای ویروس تحریک شده و موجب بروز علائمی چون بدن درد، احساس سنگینی در بازو، سردرد، زانو درد، تب و لرز، حالت تهوع و استفراغ، احساس خستگی بیش از حد، تب بالای ۳۷.۸ درجه که علائمی شبیه سرماخوردگی هستند، شده و دو الی سه روز طول می کشد اما بعد از آن بهبود پیدا می کند.

این پزشک، عنوان کرد: بسیاری از واکسن ها که تولید می شوند، به این صورت است که اجزای اصلی ویروس را روی یک ویروس دیگر سوار کرده و به این طریق وارد بدن می کنند؛ واکنش بدن عمدتا به دو نوع واکنش سیستم ایمنی بدن بر اجزای اصلی ویروس و واکنش سیستم بدن بر علیه آن ویروس که ویروس اصلی بر آن سوار شده است، تقسیم می شود.

محمد پیری ادامه داد: اگر فردی بعد از تزریق واکسن این علائم را تجربه کرد می تواند در منزل استراحت کرده یا نهایتا از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و یا تب برها استفاده کند، ولی پیشنهاد نمی شود که این داروها را مصرف کند، بلکه آن علائم را تحمل کرده تا سیستم ایمنی بدن بر علیه آن اجزای ویروسی که در واکسن هستند، واکنش های کافی و لازم را داشته باشد.

وی افزود: یک سری عوارض دیگر نیز وجود دارد که کمتر شایع می باشد و احتمال بروزشان زیر ۱۰درصد است؛ علایمی از جمله تورم غدد لنفاوی گردن و یا تورم غدد لنفاوی سمتی از بدن که واکسن بر روی آن تزریق شده مثل بازوی چپ یا راست می تواند تا ۱۰روز هم ادامه داشته باشد اما اگر بیشتر از این زمان طول کشید فرد می تواند به پزشک مراجعه کند.

دکتر پیری در ادامه عنوان کرد: بانوانی که تحت آزمون غربالگری سرطان سینه قرار می گیرند مثل ماموگرافی یا سونوگرافی و یا حتی معاینه پستان ها،باید این موضوع را به کارکنان سلامت اعلام کنند که این تورم های غدد لنفاوی نواحی سینه ای و زیر بغل به اشتباه کادر درمان را مشکوک به ناراحتی های سینه در خانم ها نکند.

این پزشک کردستانی در ادامه افزود: باور غالب مردم این است که بعضی از واکسن ها عوارض کمتری و بعضی عوارض بیشتری دارد که درست نیست، چون در قیاس جمعیت بزرگ هنوز مطالعات در سطح وسیع صورت نگرفته است.

به گفته وی، بسیاری معتقدند که دوز اول واکسن همیشه عوارض بیشتری نسبت به دوز دوم دارد و این موضوع هم همیشه نمی تواند صادق باشد، بلکه گاهی دوز دوم بعضی از واکسن ها عوارض بیشتری به همراه دارد، اما مسئله ای که در اینجا باید مطرح شود این است که افرادی که عوارض شایعی را پس از تزریق دوز اول واکسیناسیون داشتند، حتما باید دوز دوم واکسن را هم در مدت زمان معین تزریق کرده و این مانعی برای تزریق دوز دوم ایجاد نمی کند.

دکتر پیری گفت: اولین گزارش در رابطه با عوارض جدی و خطرناک واکسیناسیون کرونا، در رابطه با واکسن آسترازنیکا بود که در آن، مواردی از ایجاد لخته های خون در بدن تعداد کمی از افراد واکسینه شده گزارش شده بود که تقریبا در هر یک میلیون نفر، ۱۰ نفر که سابقه هیچ گونه بیماری خاصی نداشتند و جزو جمعیت پرخطر نبودند، این علائم را داشتند و علت آن نیز تاکنون کشف نشده است.

وی افزود: افراد بالای ۴۰ سال حتی اگر واکسن آسترازنیکا را با وجود این عارضه لخته خونی که دارد، تزریق کنند، منفعت بیشتری دریافت می کنند، اما برای افراد زیر ۴۰ سال و افرادی که بیماری زمینه ای ندارند، توصیه شده که از فرم های دیگر واکسن استفاده کنند.

وی خطرناکترین عارضه واکسیناسیون کووید-۱۹ ایجاد لخته خونی(T.T.S) در بدن ذکر و تصریح کرد: زمانی که لخته های خون در پاسخ به التهاب بدن و افزایش فعالیت سیستم ایمنی بدن به وجود می آید، می توانند در هرجای بدن وارد شوند، اگر در مغز وارد شوند، باعث سکته مغزی شده و اگر در عروق تغذیه کننده قلب وارد شوند، باعث سکته های قلبی شده و حتی می تواند وارد ریه شده و سبب آمبولی ریه و مرگ های ناگهانی شوند.

این پزشک افزود: اگر لخته های خونی وارد عروق سیستم گوارشی شوند، می توانند باعث خونریزی های گوارشی یا مواردی مثل ایسکمی (نرسیدن خون به اعضای گوارشی) شود، این عوارض بسیار نادر هستند و هیچ وقت فرد نباید به دلیل وجود این عوارض، واکسیناسیون را به تاخیر بیندازند.

این پزشک کردستانی گفت: سردرد بسیار شدیدی که فرد هیچ وقت در طول عمر تجربه نکرده و با خم کردن سر به پایین تشدید پیدا کرده و با خوردن مسکن ها بهبود پیدا نمی کند، سردردی که همراه با دوبینی و تاری دید است، اشکال در صحبت کردن، تشنج، دانه های ریز به وجود آمده بر روی بدن و شبیه خون مردگی بوده، تنگی نفس، درد قفسه سینه، ورم یک طرفه پا،درد مداوم شکمی  از جمله علائم خطرناک واکسیناسیون کرونا است که باید حتما به پزشک مراجعه شود.

پیری بیان کرد: یکی از مواردی که در تزریق واکسن کرونا باید خیلی به آن توجه شود بحث واکنش های آلرژیک ناگهانی و فوری به واکسن است؛ بسیاری از این واکسن ها برپایه ای تهیه می شوند که پروتئین های آلرژن درون آن ممکن است به وجود بیاید، یعنی ممکن است افرادی نسبت به مواد ساخته شده در درون واکسن واکنش های ناگهانی و آنی نشان دهند که از آنها تحت عنوان واکنش های آنافیلاکتیک اسم برده می شود.

وی افزود: در ابتدا که واکسن برای فرد تزریق می شود از فرد باید سابقه حساسیت پرسیده شود و اگر به تخم مرغ یا فرآورده های ناشی از آن یا پروتئین های حیوانی حساسیت دارند، حتما اطلاع بدهند و در تزریق واکسن برای این افراد باید احتیاطات لازم صورت گرفته و تجهیزات لازم برای احیا فرد در دسترس باشند.

به گفته این پزشک، در بعضی مطالعات مشاهده شده که خانم هایی که واکسن کرونا را تزریق می کنند دچار افزایش حجم خونریزی در دوران قاعدگی شده اند که البته تعدادشان بسیار کم بوده است.

وی با تاکید بر اینکه مردم نباید از عوارض کرونا بترسند و هرچه سریعتر هرنوع واکسنی که در دسترس شان بوده، باید تزریق کنند عنوان کرد: در مطالعات خیلی محدودی گزارش شده که پس از تزریق واکسن کرونا افراد به صورت موقت دچار فلج اعصاب صورت شده که رفع خواهد شد، اما هنوز سازمان غذا و دارو این قضیه را به عنوان یکی از عوارض واکسن کرونا قبول نکرده است.

پیری در پایان خاطرنشان کرد: در مواردی نیز تزریق واکسن کرونا، باعث شعله ور شدن بیماری زونا شده که این هم در مطالعات بعدی رد شده و اطلاعات متناقضی در این زمینه وجود دارد، اما توصیه شده که افرادی که در مرحله فعال بیماری زونا یا شک به این بیماری هستند واکسیناسیون را به تاخیر بیندازند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز