چه کنیم تا تاثیر واکسن کرونا را چند برابر بیشتر کنیم؟

۱۴۰۰/۰۵/۱۰ - ۱۵:۰۰:۳۲
کد خبر: ۱۲۱۴۲۹۱
چه کنیم تا تاثیر واکسن کرونا را چند برابر بیشتر کنیم؟
نتایج مطالعات انجام شده با سایر واکسن‌ها نشان می‌دهد عوامل زیادی بر پاسخ ایمنی بدن در واکنش به واکسیناسیون می تواند تاثیر داشته باشد؛ یکی از این عوامل ممکن است خلق‌وخوی فرد باشد.

به گزارش برنا؛ دیدگاه مثبت می‌تواند واکنش بدن ما به واکسیناسیون را افزایش دهد. آنا مارسلند، روانشناس دانشگاه پیتسبورگ در پنسیلوانیا، اظهار کرد: در حالی که این مورد با واکسن‌های کووید ۱۹ بررسی نشده اما نتایج تحقیقات پیشین که به ارتباط روحیه با واکسن‌های مختلف پرداخته‌، می‌تواند بینشی در مورد عوامل موثر بر واکسن کووید ۱۹ نیز ارائه دهند.

مارسلند گفت: می‌دانیم افراد مثبت‌اندیش، شاد و پرانرژی پاسخ بهتری به واکسن‌ها نشان می‌دهند.

وی افزود: نتایج برخی از تحقیقات من نشان داده افرادی که این گرایش‌های مثبت را دارند، نسبت به واکسن هپاتیت B بهتر پاسخ نشان می‌دهند؛ همچنین در برابر این بیماری بهتر محافظت می‌شوند.

به گفته او تحقیقی که در سال ۲۰۱۷ توسط محققان دانشگاه ناتینگهام انجام شد، نتایج مشابهی در مورد تزریق واکسن آنفلوآنزا ارائه کرد و مشخص شد که تاثیر خلق‌وخوی فراتر از یک فرد ذاتا شاد است. یکی از جنبه‌هایی که در مطالعه مورد بررسی قرار گرفت، حال و هوای شرکت‌کنندگان در روز دریافت واکسن بود.

مارسلند می‌گوید: خلق‌وخوی روز دریافت واکسن با میزان پاسخ به واکسن آنفلوآنزا مرتبط است. بنابراین افرادی که در این روز مثبت‌تر می‌اندیشند، در واقع پاسخ بیشتری به واکسن آنفلوآنزا نشان می‌دهند.

فعالیت‌های مارسلند در زمینه‌ای به نام روان‌درمانی و ایمونولوژی است که نحوه تعامل سیستم عصبی مرکزی و سیستم ایمنی را بررسی می‌کند.

وی بیان کرد: ما که در این زمینه فعالیت می‌کنیم به ارتباط عوامل روان‌شناختی و شیوه زندگی با خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی و پاسخ به واکسیناسیون علاقه‌مند هستیم و فکر می‌کنم کارهایی که ما انجام داده‌ایم، مربوط به همه‌گیری فعلی بوده است.

نتایج تحقیقات نشان داد در حالی که احساس خوب ممکن است با پاسخ ایمنی بهتر یا سریع‌تر مرتبط باشد، از سوی دیگر استرس، پاسخ ایمنی را مختل می‌کند.

عوامل موثر بر ایمن‌سازی

آنلیس مدیسون، دانشجوی دکتری کالج پزشکی دانشگاه ایالتی اوهایو و محقق اصلی مطالعه منتشر شده در نشریه Perspectives on Psychological Science، نتایج مطالعات مختلف بر عوامل موثر بر ایمن‌سازی در سایر واکسن‌ها را شرح داده است.

وی اظهار کرد: ۴۹ آزمایش بالینی مختلف انسانی را بررسی کردیم که نشان داد به‌ طور کلی مواردی مانند استرس مزمن، اضطراب، افسردگی، رفتارهای مانند کم‌تحرکی، سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد الکل و رژیم غذایی نامناسب می‌تواند بر پاسخ آنتی‌بادی و سلول‌های تی تاثیر منفی بگذارند.

نتایج هیچ یک از این مطالعات نشان نداد که این عوامل می‌تواند اثرات محافظتی واکسن را به‌ طور کامل نفی کند اما مشخص شد که این عوامل می‌تواند با افزایش تدریجی ایمنی یا سطح پایین‌تر آنتی‌بادی‌های تولید شده ارتباط داشته باشد.

یکی از جالب‌ترین نمونه‌هایی که استرس را به‌ عنوان یک عامل کلیدی برجسته می‌کند، مطالعه‌ای بود که روی دانشجویان پزشکی در یک دوره زمانی بسیار استرس‌زا هنگام امتحانات انجام شد.

مدیسون ادامه داد: محققان دانشجویان جوان و سالم پزشکی را با واکسن هپاتیت B واکسینه کردند و مهمتر این که واکسن هپاتیت B بسیار موثر است و کارایی آن تقریبا با واکسن کووید برابر است. آنان دریافتند دانشجویان پزشکی که در طول دوره امتحان سه روزه استرس و اضطراب بیشتری داشتند، در افزایش سطح آنتی‌بادی‌های محافظتی بالینی نیز زمان بیشتری صرف کردند.

دلیل این‌که نمی توانید بلافاصله پس از دریافت واکسن کووید ۱۹ دیگران را در آغوش بگیرید، این است که برای ایجاد ایمنی توسط واکسن در سیستم بدن زمان لازم است. محققان معتقدند که سرعت رشد ایمنی می‌تواند تحت تاثیر عوامل شخصی قرار گیرد.

مدیسون می‌گوید: به‌ عنوان‌ مثال در صورت وجود استرس مزمن ممکن است بیش از ۲ هفته طول بکشد تا مصونیت پیدا کنید.

تغییر روحیه کوتاه‌مدت یا بلندمدت؟

در این مطالعه سطح استرس و حمایت اجتماعی دانشجویان به صورت گروهی در طول سال تحصیلی تقریبا مشابه بود و نشان می‌دهد که واکنش مختلف به واکسن مربوط به دوره امتحان و سطح استرس در زمان واکسیناسیون است.

نتایج یک مطالعه دیگر نشان داد که سطح استرس در ۱۰ روز پس از واکسیناسیون ممکن است از ۲ روز قبل از دریافت واکسیناسیون مهمتر باشد(موردی که دلگرم کننده است). با توجه به این‌که بسیاری از افرادی که واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده‌اند، بعد از تزریق احساس تسکین و استرس کمتری داشتند.

نتایج این تحقیق با توجه به آسیب روانی و استرس ناشی از همه‌گیری و فاصله‌گذاری اجتماعی بسیار مهمتر است چون بسیار دشوار است که در طول یک بیماری همه‌گیر جهانی تحت فشار قرار نگیریم.

مدیسون ابراز کرد: برای افرادی که با افسردگی یا اضطراب دست و پنجه نرم می‌کنند(نتایج مطالعات نشان داده است که افسردگی طی همه‌گیری بیش از حد معمول رخ داده است) دریافت واکسن ممکن است سیگنالی برای تجمع و مشارکت در مراقبت از خود ازجمله جستجوی مراقبت‌های بهداشت روانی باشد.

حمایت اجتماعی

نتایج مطالعات دیگر نشان می‌دهد که حمایت اجتماعی در زمان واکسیناسیون به افزایش پاسخ‌های ایمنی کمک می‌کند.

مدیسون می‌گوید: حمایت اجتماعی واقعا می‌تواند در برابر تاثیر منفی استرس بر بدن و سیستم دفاعی بدن ما موثر باشد بنابراین واقعا سعی می‌شود ارتباط اجتماعی را در  زمان واکسیناسیون در اولویت قرار دهید.

خواب

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که عامل مهم دیگر خواب است.

مارسلند تاکید کرد: در واقع شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد خواب با میزان پاسخ آنتی‌بادی به واکسیناسیون ارتباط دارد.

در یکی از تحقیقات انجام شده در مقاله مدیسون، افراد جوان که ۳۶ ساعت بعد از دریافت واکسن هپاتیت A اجازه خوابیدن نداشتند، یک ماه بعد نیمی از آنتی‌بادی‌های خود را در مقایسه با افرادی که بعد از تزریق واکسن به آنها اجازه خواب کامل شبانه داده شد از دست داده بودند.

مارسلند توصیه کرد: افرادی که در زمان دوز بعدی واکسن  کووید-۱۹ قرار دارند، سعی ‌کنند خوابی راحت داشته باشند و در زمان واکسیناسیون زیاد خسته نباشند.

تاثیر عوامل روانی و رفتاری بر کارایی واکسن کووید-۱۹

هر دو دانشمند گفتند که باید تحقیقات بیشتری در مورد این پدیده‌ها و نحوه تعامل آنها با واکسن‌های کووید ۱۹ انجام شود.

اما تحقیقات انجام شده در این زمینه به ما این ایده را می‌دهد که چگونه می‌توانیم برای دریافت واکسن کووید ۱۹ آماده شویم.

این مسیر تحقیق که حدود ۳۰ سال گذشته در حال انجام بوده، با انواع مختلف واکسن از جمله واکسن ویروس آنفلوانزا و واکسن پنومونی پنوموکوک، هپاتیت و واکسن HIV آزمایش شده و مشخص شده است که پاسخ‌های روانی و رفتاری ۲ جنبه از پاسخ ایمنی سازگار به واکسن است.

بنابراین اگرچه این موارد هنوز با واکسن کووید آزمایش نشده است اما به دلایل زیادی می‌توانیم باور کنیم که این عوامل می‌توانند تداوم داشته باشند.

مدیسون خاطرنشان کرد: نتایج چندین مطالعه نشان می‌دهد حتی مداخلات نسبتا کوتاه‌مدت مانند خواب راحت شبانه یا به حداقل رساندن استرس در چند روز قبل از دریافت واکسن نیز تاثیر مثبتی بر پاسخ واکسن داشته است.

وی این مورد را «امیدوارکننده‌ترین بخش» نامید و گفت: این نتایج نشان می‌دهد که حتی اگر فردی با جنبه‌های متعدد زندگی خود دست و پنجه نرم می‌کند، حتی گام‌های کوچک نیز می‌تواند به اثربخشی واکسن کمک کند.

هر چیزی که بتواند به شما کمک کند در روز واکسیناسیون در ذهنیت مثبت‌تری قرار بگیرید، ارزش تلاش برای دریافت بهترین پاسخ را از واکسیناسیون برای مقابله با این بیماری همه‌گیر و محافظت از خود به بهترین شکل ممکن را دارد.

به خاطر داشته باشید که این تحقیق به این معنا نیست که واکسن کووید ۱۹در صورتی که در روز دریافت واکسن با کمی اضطراب حاضر شوید، کارایی نخواهد داشت بلکه نکته مهم این است که افراد باید سعی کنند در این روز با استراحت حاضر شوند و تا آنجا که می‌توانند احساس مثبت و بدون استرس داشته باشند.

 

نظر شما
پرونده ویژه