مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گلستان:

گلستان در تابستان ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب زیر زمینی را از دست داد/ بیلان سفره های استان همچنان منفی است

۱۴۰۰/۰۷/۱۸ - ۱۰:۰۴:۵۷
کد خبر: ۱۲۴۴۵۶۷
گلستان در تابستان ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب زیر زمینی را از دست داد/ بیلان سفره های استان همچنان منفی است
مدیر عامل شرکت آب آب و فاضلاب گلستان گفت: از ابتدای پاییز وارد سال بارانی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ شده ایم اما متاسفانه هنوز بیلان سفره های زیر زمینی منفی است و با وجود بارندگی اخیر هنوز شرایط بحرانی نرمال نشده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از گرگان؛ بهزاد هرمزی در نشست خبری با رسانه ها اظهار کرد: تابستانی که پشت سر گذاشتیم در نیم قرن اخیر بی سابقه و گلستان جزو ۴ آستان کشور با خشکسالی بالا بود که شرایط بسیار نگران کننده ای داشت.

وی ادامه داد: حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب از منابع آب زیر زمینی را در تابستان اخیر از دست دادیم که کمتر از ۷ درصد آن در حوزه آب شرب استفاده شده و ۹۳ درصد در بخش کشاورزی و سایر فعالیت ها به مصرف رسیده است.

وی همچنین تصریح کرد: در شرایط بحرانی تابستان، آورد رودخانه ها نیز در بدترین شرایط خود قرار داشت و در برخی از موارد تا ۸۵ درصد کاهش یافته بود و عملا چیزی تحت عنوان رودخانه جاری نداشتیم.

هرمزی بیان داشت: ذخایر سدهایی که برای مصارف کشاورزی نیز استفاده میشد نزدیک به صفر شد و همچنین منابع آب پایداری سد ها نیز از بین رفت.

هرمزی در ادامه سخنانش گفت: از ابتدای پاییز وارد سال بارانی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ شده ایم اما متاسفانه هنوز بیلان سفره های زیر زمینی منفی است و با وجود بارندگی اخیر هنوز شرایط بحرانی نرمال نشده است.

وی با بیان اینکه ۹۶ درصد منابع آب شرب استان وابسته به چاه ها می‌باشد گفت: متاسفانه چاه ها متاثر از برداشت های مجاز و غیر مجاز قرار میگیرند و از ۳۵ هزار حلقه چاه در گلستان تنها ۶۲۰ حلقه در بخش آب شرب استفاده میشود‌.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گلستان تصریح کرد: در شهر گرگان طی مرداد ماه میزان ۱۰۰ لیتر بر ثانیه دبی منابع تأمین آب شرب به واسطه برداشت های بی رویه از سوی سایر ذی نفعان کاهش پیدا کرد و در کل استان حدود یک هزار و ۶۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود منابع آب شرب داریم که با توجه به کاهش ۲۵ درصدی تابستان اخیر این مشکلات دو چندان شد، به نحوی که در برخی زمان ها با توجه به نیاز ۶ هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه ای آب شرب استان، تولید تنها ۴ هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه بود.

وی با تاکید بر اینکه این وضعیت از قبل پیش بینی شده بود و مکاتبات در سطح ملی و استانی انجام شد گفت:  متاسفانه اولین اعتبار برای عملیاتی کردن تصمیمات پایان خرداد ۱۴۰۰ تزریق شد و عملا پروژه ها در تابستان قابل بهره برداری نبود زیرا حداقل زمان برای وارد مدار کردن یک چاه ۸ ماه است اما خوشبختانه از چند ماه قبل فعالیت ها آغاز شده بود که طی هفته گذاشته یکی از چاه ها آماده بهره برداری شده است و یک حلقه چاه دیگر نیز حفر شده و در شرف اخذ تجهیزات است و همچنین قرار داد یک چاه هم منعقد و یک حلقه در دست حفاری و دو نقطه دیگر هم در شرف انعقاد قرارداد است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز