در برنا بخوانید؛

ماجرای خودسوزی کارگر اراکی چه بود؟

۱۴۰۰/۰۸/۲۴ - ۲۱:۰۱:۵۸
کد خبر: ۱۲۶۱۶۴۷
ماجرای خودسوزی  کارگر اراکی چه بود؟
یک کارگر روز یکشنبه بیست و سوم آبانماه جاری در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اراک اقدام به خودسوزی کرد که جزئیات این رویداد در پیگیری‌های ایرنا تشریح شد.

به گزارش برنا از اراک ، این کارگر در حوالی ساعت هشت صبح روز گذشته با حضور در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اراک به دلیل آنچه که اعتراض یا اعلام مراتب نارضایتی نسبت به رای پرونده کاری عنوان شده، اقدام به خودسوزی می‌کند.

بلافاصله پس از این اتفاق، با تلاش یکی از پرسنل حاضر در صحنه، جسم آتش گرفته این کارگر خاموش و توسط اورژانس به مرکز درمانی ولی عصر (عج ) اراک منتقل می‌شود.

فردی که اقدام به خودسوزی کرده، آقایی ۶۵ ساله است که بررسی پرونده وی نشان می‌دهد که ادعای اشتغال در بخش نگهبانی یکی از واحدهای تولیدی بخش خصوصی اراک را داشته است.

براساس پیگیری های انجام شده، وی ادعا داشته که سال ۹۸ از شرکت محل اشتغال خود اخراج گردیده و خواستار آن شده تا حق و حقوق قانونی خود را با طرح شکایت در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیری کند و تاکنون پرونده نامبرده دارای چهار رای بوده است.

توضیح اداره کل تعاون از ماجرای خودسوزی 

سام دلیری مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی در خصوص پرونده کارگر آسیب دیده به این نکته اشاره کرد که کارگر مذکور در مورخ سوم تیرماه ۱۳۹۸ به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه و دادخواست پیگیری حق و حقوق قانونی خود را ارایه می‌کند.

وی ادامه داد: اثبات ادعای کارگر مبتنی بر ارایه مستندات متقن و قابل طرح در مراجعه قانونی است که ماده ۸۷ آیین دادرسی کار به طور صریح و شفاف بر این امر تاکید دارد.

سام دلیری بیان کرد: پرونده نامبرده با رعایت تشریفات اداری و قانونی وارد هیات تشخیص می‌شود و در کوتاهترین زمان ممکن پرونده مورخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۸ وارد هیات تشخیص می‌شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: هیات تشخیص باتوجه به عدم ارایه مدارک و مستندات لازم برای اثبات ادعای نامبرده از یک سو و عدم حضور کارفرما از سوی دیگر ، اقدام به تحقیق میدانی در راستای ادعای کارگر مذکور می‌نماید و کارشناس تحقیق پرونده با مستندات لازم، اشتغال نامبرده در محیط کار از سال ۹۶ تا ۹۸ را احراز می‌کند و هیات تشخیص نیز بر اساس نظر کارشناس و بررسی پرونده اقدام به صدور رای با رعایت بی طرفی و سه جانبه گرایی به نفع کارگر نامبرده می‌کند.

سام دلیری ادامه داد: کارگر مذکور با توجه به ادعای خود نسبت به رای اعتراض می‌کند و پرونده مجددا به هیات حل اختلاف ارجاع می‌شود که مهرماه ۹۸ پرونده مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و در آبانماه نیز صدور رای می‌شود و هیات حل اختلاف پرونده را برای تحقیق مجدد پی می‌گیرد که این مرتبه نیز ۲ نفر نماینده از کارگر و کارفرما تحقیقاتی انجام می‌دهند و با گزارش نهایی هیات، مجددا رای با رعایت بی طرفی به نفع کارگر مذکور صادر و رای توسط واحد اجرای احکام صادر می‌شود تا کارگر بتواند حق و حقوق قانونی خود را بر اساس قانون از کارفرما مطالبه کند.

وی توضیح داد: پس از صدور رای به نفع کارگر، این بار کارفرما نسبت به رای صادره اعتراض می‌کند و پرونده برای بررسی بیشتر و کارشناسی به دیوان عدالت اداری ارجاع می‌شود و دیوان عدالت اداری با بررسی مستندات پرونده رای اداره کار اراک را نقض می‌کند و پرونده مجددا به هیات حل اختلاف بازمی‌گردد و هیات مجدد اقدام به تهیه گزارش تحقیق میدانی می‌کند.

وی بیان کرد: هیات حل اختلاف اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی اراک، براساس تقاضای و الزام قانونی دیوان عدالت اداری روند پرونده را مجدد دنبال می‌کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی تصریح کرد: مجددا بررسی میدانی از محیط کار انجام و حتی یک توافقی هم بین کارگر و کارفرما در راستای مصالحه شکل می‌گیرد که برای ثبت قانونی و رعایت تشریفات قانونی در هیات، کارگر مذکور به توافق قبل معترض و از قبول آن خودداری می‌کند و پرونده دوباره مجدد برای بار چهارم برای تحقیق میدانی در دستور کار هیات حل اختلاف قرار می‌گیرد.

سام دلیری،تصریح کرد: بازرس و کارشناس پیگیری پرونده این بار با تحقیقات لازم و مستندات، نظر کارشناسی خود را مبنی بر کاهش میزان سوابق کارگر مذکور به هیات اعلام می‌کند و رای صادر اواسط شهریورماه سال جاری به نماینده کارگر و کارفرما ابلاغ می‌شود و نامبرده طی این مدت ۲ ماه اخیر هیچ گونه مراجعه‌ای به اداره کار جهت اعتراض قانونی به رای و یا شکایتی نداشته است.

وی ادامه داد: جزئیات کامل پرونده، شرح ماجرا و اقدامات انجام شده برای کارگر حادثه دیده به وزارتخانه ارسال شد و پیگیری‌های درمانی نیز با مراجعه به محل بستری نامبرده پیگیری شد و حتی پیشنهاد اعزام وی به تهران برای سیر درمان اعلام گردید که به دلیل شرایط جسمی حاد این کارگر مورد موافقت کادر درمان قرار نگرفت.

موضوعات اختلافی کارگر و کارفرما با جدیت پیگیری می‌شود

علی حسین رعیتی فرد معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز روز دوشنبه در جریان سفر به استان مرکزی در حاشیه نشست با تشکل‌های کارگری و کارفرمایی استان مرکزی  افزود: آمادگی لازم برای اعزام این کارگر به تهران وجود دارد اما بیمارستان اراک اجازه این کار را صادر نکردند.

وی بیان کرد: بنا به اعلام پزشکان، جابه‌جایی این فرد، وضعیت بیمار را وخیم‌تر می‌کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز