استاندار: موضوع آلودگی هوای شهر اراک مسئله سیاسی نیست / نمی‌توانیم برای سوخت مازوت در نیروگاه تصمیم استانی بگیریم

۱۴۰۰/۱۱/۰۴ - ۰۹:۲۰:۵۶
کد خبر: ۱۲۸۹۸۲۱
استاندار: موضوع آلودگی هوای شهر اراک مسئله سیاسی نیست / نمی‌توانیم برای سوخت مازوت در نیروگاه تصمیم استانی بگیریم
استاندار مرکزی گفت: سلامت شهروندان و حفظ محیط زیست برهمه فعالیت‌های اقتصادی اولویت دارد و باید به این مهم اهتمام جدی داشت.

به گزارش برنا از اراک، فرزاد مخلص‌الائمه  در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی افزود: مبحث آلودگی هوای اراک پیشینه‌ طولانی دارد و سرفصل نیروگاه شازند از سال ۹۱ توسط نمایندگان اراک در مجلس شورای اسلامی پیگیری شده است و اینجانب در دستگاه نظارتی نیز به این مسأله ورود داشتم، به هر حال همه حق دارند نسبت به این موضوع اعتراض و مطالبه کنند اما در مقام مجری مقداری شرایط متفاوت است و بحث کنترل آلایندگی ارتباط چندبعدی و بسیار درهم تنیده با سایر حوزه‌های اجتماعی دارد و به‌ویژه در زمستان با دو مقوله به نام تراز تامین برق و تراز گاز طبیعی مواجه هستیم.
وی اظهار داشت: موضوع آلودگی هوای شهر اراک مسئله سیاسی نیست اما فی‌الواقع یک مسئله امنیت زیستی است چرا که سلامت مردم و برخی فعالیت‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.

وی بیان کرد: مسایل زیست محیطی در مطالعه‌ای که ما انجام دادیم یکی از ۱۰ اَبَر مسئله کشور تحت عنوان "اختلال در نظام زیست محیطی" است.
استاندار مرکزی گفت: یکی از شاخه‌ها آلودگی هوا و آب است که در اراک آلودگی هوا بیش از سایر آسیب‌های زیست محیطی مطرح است.
مخلص الائمه افزود: گزارش هایی که توسط سازمان‌های مردم نهاد استان و دانشگاهیان و دانشگاه علوم پزشکی اراک ارائه شد تا حدود زیادی واقع گرایانه بود.
وی اظهار داشت: زمانی که به اوج سرما می‌رسیم چون تراز گاز و برق کشور در یک شبکه سراسری دچار اختلال می‌شود باید انتخاب صورت گیرد و ما در استان این انتخاب را انجام نمی‌دهیم؛ اگر آلودگی اختصاصا مربوط به اراک است ولی برق و گاز شبکه ملی است و نمی‌توانیم برایش تصمیم استانی بگیریم و تلاش شد در زمان سکون هوا، اقداماتی برای کاهش و توقف مازوت سوزی انجام و موفق شدیم ۱۰ روز کاهش و قطع مازوت سوزی داشته باشیم، اما با وجود تلاش‌ها نتوانستیم این روند را ادامه دهیم.
استاندار مرکزی گفت: ظرفیت علمی  کافی و مناسبی در استان مرکزی وجود دارد، نگاه علمی و تحلیلی سازمان‌های مردم نهاد و همچنین دانشگاه‌ها مناسب و مساعدت‌کننده است و تاکنون چهار مجموعه دانش بنیان به ما از خارج استان مراجعه کرده‌اند و جلسه با آنان برگزار شده است.
مخلص الائمه افزود: ظرفیت علمی استان مرکزی مناسب است اما نتوانسته‌ایم تاکنون از این ظرفیت برای حل مسأله استفاده کنیم.
وی اظهار داشت: برای اصلاح طرح جامع آلودگی هوای اراک باید اقدام جدی شود و به صورت فشرده‌تر تا پیش از سفر رئیس جمهور آماده شود.
استاندار مرکزی گفت: با طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی اراک موافق هستیم ولی باید جایگاه آن در نقشه راهِ مورد نظر کارگروه مشخص شود و بخشی از هزینه آن با شهرداری اراک، بخشی با استان و مقداری هم از وزارت نفت و نیرو تأمین شود.
مخلص الائمه افزود: باید اقدامات آگاهی بخش در سطح مسئولان سیاسی و اجرایی انجام شود و ادراک آنان از مسأله اصلاح شود واین مهم کمک می‌کند تصمیمات و برنامه‌ها بهتر پیش برود.
وی اظهار داشت: همچنین لازم است گزارش‌هایی برای مجمع نمایندگان استان در مجلس تهیه شود تا مطالبه نمایندگان استانی باشد و این امر کمک می‌کند زنجیره ای از اقدامات پیگیری شود.
استاندار مرکزی گفت: نباید مردم را بیش از حد نگران کرد و جامعه را بیش از حد ملتهب کرد و البته متاسفانه جایی نبوده که حضور یابم و رفع آلودگی هوا مطالبه نشود. 
مخلص الائمه افزود: به‌عنوان یک شهروند و مسئول اکنون که کار دست ما است نباید اولویت این امر فراموش شود و در حجم کارها پنهان شود و توجه به آن تقلیل یابد. ضمن اینکه بحث ریزگردها در شش ماهه اول سال و بحث آلاینده‌های فسیلی در شش ماهه دوم دو مقوله نسبتا مستقل است و باید جداگانه تدبیر شود.

 

نظر شما