قناعت: پروژه راه آهن بیرجند- قاین- یونسی از طرحهای زیربنای خراسان جنوبی است

۱۴۰۱/۰۵/۰۲ - ۱۹:۱۹:۳۰
کد خبر: ۱۳۵۴۹۷۴
شورای معاونین استانداری که به صورت ویدئو کنفرانسی با حضور وزیر کشور و معاونین ایشان برگزار شد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا از خراسان جنوبی؛ دکتر قناعت با بیان این مطلب در شورای معاونین استانداری که به صورت ویدئو کنفرانسی با حضور وزیر کشور و معاونین ایشان برگزار شد، با بیان اینکه خراسان جنوبی 2 هزار و 200 اثر تاریخی و طبیعی شناسایی شده دارد، گفت: بیش از 800 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و چهار اثر ثبت جهانی نیز از دیگر ویژگی های استان است. 

دکتر قناعت خاطرنشان کرد: پرونده کاروانسراهای خراسان جنوبی نیز تکمیل شده و در یونیسکو در حال بررسی است، همچنین پرونده‌های قلعه‌های تاریخی و کهن استان، آسبادها و باغ و عمارت تاریخی رحیم آباد استان هم برای ثبت جهانی در دست اقدام می باشد. 

به گفته وی؛ 40 رشته صنایع دستی در خراسان جنوبی وجود دارد که برخی فعال و دارای محصولاتی تولیدی صادراتی هستند.

 وی با اشاره به طرح‌های کلیدی، مهم، اساسی و زیربنایی در دست اجرای خراسان جنوبی هم گفت: یکی از این طرح‌های زیربنایی پروژه راه آهن بیرجند- قاین- یونسی است که بخشی از کریدور جنوب به شمال نیز می باشد.

استاندار افزود: کل مسیر این ریل، 271 کیلومتر است که در 2 قطعه، 32 کیلومتری و 58 کیلومتر زیرسازی‌ شده، 181 کیلومتر در دستور کار قرار دارد و پیشرفت فیزیکی کل طرح  15 درصد می باشد. 

 دکتر قناعت عنوان کرد: برآورد مالی کل این پروژه چهار هزار میلیارد تومان است که تأمین 10 درصد آن با وزارت راه و شهرسازی،20 درصد با شرکت احداث راه‌آهن بیرجند- قاین- یونسی به عنوان پیمانکار و 70 درصد یعنی 2 هزار و 600 میلیارد تومان نیز با صندوق توسعه ملی خواهد بود. 

به گفته وی؛ به منظور تأمین این حجم اعتبار، کنسرسیسوم بانکی با مشخص شدن سهم هر بانک‌ تشکل شده که برخی بانک‌ها همراهی لازم را ندارند، لذا به صورت مستمر پیگیر هستیم که این طرح بزرگ و ملی در استان رقم بخورد.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی در زمینه زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه راه‌ها عقب ماندگی‌های سنتی دارد، اضافه کرد: دوبانده‌سازی راه‌ها و کریدورهای اصلی خراسان جنوبی همیشه از مطالبات گروه‌های مرجع و مردم این استان است.

استاندار با تأکید بر این که به حوزه راه‌ها به صورت ویژه پرداخته ایم، خاطرنشان کرد: یک سوم اعتبارات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی به حوزه راه‌های استان اختصاص یافته است. 

 دکتر قناعت از در دست اقدام بودن 580 کیلومتر باند دوم راه در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: 50 کیلومتر در نیمه دوم سال گذشته به بهره‌برداری رسیده، 100 کیلومتر دیگر در صورت تأمین اعتبار آماده آسفالت است و اجرای آن در برنامه سال جاری استان قرار دارد.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز