تقدیر استاندار خراسان جنوبی از صنایع استان

۱۴۰۱/۱۰/۲۷ - ۱۰:۴۸:۳۶
کد خبر: ۱۴۲۴۰۲۴
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به قطع گاز صنایع استان گفت: مجموعه صنایع و واحدهای تولیدی در این شرایز همکاری خوبی داشتند و گرچه به اقتصاد آنها صدمه وارد می شود اما به خاطر همراهی با مردم تعطیل کرده اند که این همکاری جای تقدیر دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا از خراسان جنوبی؛  قناعت با بیان این مطلب در گفتگوی ویژه خبری شبکه خاوران از همراهی صنایع با مصوبات ستاد مدیریت بحران گفت و خاطرنشان کرد: امید است مدیران صنایع هوای کارگران را هم داشته باشند و حتماً با تدابیری که اندیشیده شده بعد از عبور از این بحران  جبران خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت افت فشار گاز در استان گفت :این موضوع قطع گاز خانگی را محتمل کرده اما مردم در پویش هر خانه یک اتاق گرم مشارکت و همراهی خوبی داشتند که جای تقدیر دارد. به گفته وی؛ مردم با رعایت دمای رفاه به عنوان دمای همدلی همکاری و همسوی خوبی داشتند لذا فشار کم گاز تاکنون اثر تخریبی نداشته است.

استاندار با اشاره به اینکه بارش نزولات آسمانی امسال تاکنون 9 درصد بیشتر از میانگین  50 ساله گذشته  و 71 درصد هم نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر بوده است گفت :این موضوع جای شکر بسیار دارد چرا که اگر آب نباشد هیچ نیست و حتی رشد اقتصادی هم به آبسالی بستگی دارد.

مقام عالی دولت در استان اظهار داشت : از همه مهمتر امید با باران جاری می شود لذا امید است این توده هوای سرد نوید بخش سالی پربرکت برای مردم و استان باشد.

به گفته وی؛ از هفته گذشته شاهد ورود سامانه های بارشی به کشور و استان هستیم که موجب استمرار سرما شده و این چند شب اخیر سردترین روزها و شب ها را مردم پشت سر گذاشتند و سرما و یخبندان گسترده بود.

وی افزود :27 استان و بیش از 400 شهر کشور  درگیر این سرما هستند و برخی مناطق  کشور دمای منفی 28 درجه را تجربه کردند حتی دما در استان هم به منفی 20 رسید  لذا مصرف گاز در کشور و استان افزایش یافته است.

استاندار خاطر نشان کرد: تمام پالایشگاه‌ ها در مدار هستند و هیچ سهل انگاری و قصوری نبوده لذا تولید ایجاد شده و حتی رکورد زدنی هم داشتیم اما حجم مصرف بالا است.

قناعت تأکید کرد: تلاش بر این است که قطعی گاز در استان نداشته باشیم، اما فشار گاز وارده به استان در برخی از شهرها زیر 100‪  پی اس آی است در صورتی که فشار مطلوب 400  تا 700‪   پی اس آی می باشد.

وی اظهار داشت : در برخی از شهرها این عدد 74 و 59 بود لذا شاهد قطع گاز مقطعی هستیم که به دلیل افت فشار است و خود به خود انجام می شود.

استاندار متذکر شد: وقتی فشار گاز در لوله کم باشد علمک توان انتقال آن را ندارد لذا خود به خود گاز قطع شده و باید با 194‪ تماس گرفت تا مشکل رفع شود.

قناعت افزود : در صورتی که برخی شهرهای خراسان رضوی با فشار 170‪ قطعی گاز داشتند اما در شهرهای خراسان جنوبی با فشار زیر 100‪ قطع گاز نداشتیم که جای تقدیر از نیروهای شرکت گاز دارد که به صورت لحظه ای فیلترها را تعویض می کنند تا برای مردم مشکلی ایجاد نشود.

به گفته وی؛ فشار گاز در زیرکوه و دیهوک اکنون 49 است اما قطعی گاز نداریم چون مرتب توسط نیروهای امدادی کنترل می شود که با حداقل گاز شبکه حفظ می شود.

استاندار خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران جزو چند کشوری است که از لحاظ ذخایر زیرزمینی از جمله گاز غنی است و حرف اول را در بحت صادرات گاز می زند اما این شرایط ایجاد شده به خاطر تدوام سرماست.

قناعت با اشاره به اینکه سال 86 هم این وضعیت را داشتیم ادامه داد : برودت و سرمای شدید هر 15 سال اتفاق می افتد.

وی یادآور شد :گاز مصرفی استان‌های گلستان، مازندران و بخشی از سمنان از ترکمنستان تأمین می شود چون به صرفه نیست که گاز از جنوب به شمال برسد اما همین ترکمنستان که صادرکننده گاز است اکنون به خاطر سرمای شدید مجبور شده گاز صادراتی خود را قطع کند لذا استان های گلستان، مازندران و سمنان از خط اصلی گاز دریافت کنند.

به گفته وی؛ خراسان جنوبی، رضوی و شمالی هم گاز از پالایشگاه شهید هاشمی نژاد دریافت می کنند لذا وقتی تمام استان ها از سقف مجاز مصرف بیشتر داشته باشند دچار افت فشار می شویم.

استاندار گفت: یکی از مشکلات گاز استان هم به خاطر این است که  خراسان جنوبی ته خط انتقال گاز  است اما  پیگیری هایی از چند ماه قبل انجام شده و درخواست کردیم که خط انتقال دیگری از جنوب استان و از طریق سیستان و بلوچستان انجام شود.

قناعت با اشاره به تدابیر اتخاد شده برای مدیریت شرایط موجود، عنوان کرد : شب گذشته حدود 290 هزار لیتر نفت سفید و  213‪ هزار لیتر  نفت گاز توزیع شده و جای نگرانی از لحاظ تأمین آن نیست.

وی  با بیان اینکه برخی اقلام مورد نیاز در اختیار فرمانداران قرار گرفته،  افزود: بر اساس نیاز هر منطقه با هماهنگی فرمانداران این اقلام توزیع خواهد شد. استاندار با ذکر این نکته که شب گذشته در چند روستای بشرویه گاز قطع شد  ادامه داد: در روستای خدا آفرید بشرویه  هنوز گاز وصل نشده و با هماهنگی فرماندار این اقلام توزیع می شود.

قناعت همچنین از اقدامات صدا و سیمای خراسان جنوبی به عنوان کمیته اطلاع رسانی مدیریت بحران استان تقدیر کرد و از مردم خواست اخبار دقیق را از رسانه های رسمی استان دریافت کنند.

انتهای پیام

خبرنگار:مرضیه شهریاری

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز