مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد:

مراقب آسیب های اجتماعی زیر پوست شهر باشیم

۱۳۹۸/۰۴/۰۶ - ۱۶:۱۱:۰۸
کد خبر: ۸۶۳۴۶۹
مراقب آسیب های اجتماعی زیر پوست شهر باشیم
فخرالسادات خامسی هامانه در نشست مدیران کل امور اجتماعی فرهنگی استانداری ها از مسئولان، سیاست‌گذاران، تصمیم‌گیران، نهادهای مردمی، فعالان اجتماعی و شخصیت های تاثیرگذار خواست بیشتر مواظب وضعیت اجتماعی زیر پوست شهرها باشند و به زیبا و آرام نشان دادن رویه و پوسته و ظاهر جامعه اکتفا نکنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از یزد، مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری  در نشست مدیران کل امور اجتماعی فرهنگی استانداری‌های کشور که با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان اجتماعی کشور در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور تشکیل گردید اظهار کرد: نظر من این است تا زمانی که همه آحاد جامعه درگیر موضوع آسیب های اجتماعی نگردند، مسئله‌های اجتماعی حل نمی‌شود.

فخرالسادات خامسی‌هامانه گفت: تا زمانی که دیالوگ ها و دغدغه ها یکی نشود و از سیاست‌گذاران و مسئولان تا آحاد جامعه، دغدغه‌مند و حساس و مسئول در این موضوعات نشوند، رفع معضلات و توسعهٔ اجتماعی محقق نمی گردد.  

مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری یزد افزود: دیگر زمان خط کشی کردن و خط قرمز قرار دادن برای بسیاری از معضلات اجتماعی گذشته و متأسفانه زمان ثابت می‌کند که کم توجهی و بعضأ کتمان این مشکلات، تا چه میزان خانمان سوز و آسیب زا بوده است.

خامسی ادامه داد: داشتن نقشه راه جامع و مشترک در اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی و جلوگیری از پراکنده کاری و موازی‌کاری ها و اعمال سلایق شخصی و بعضا گروهی و جناحی یکی از موانع رسیدن به نتیجه مطلوب در این مسیر است.

مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری یزد همراهی همه سلایق و گرایش های فکری را لازمه موفقیت سیاست ها و راهکارهای کنترل و کاهش آسیب  های  اجتماعی و برنامه های آن برشمرد و از دبیر شورای اجتماعی کشور درخواست نمود با استفاده از جایگاه قانونی این شورا و اهمیت آن در نظر مقام معظم رهبری، مسئولان استانی را در تحقق این مهم یاری دهند.   

وی گفت: در استان یزد تجربه های خوبی از همگرایی‌های کم نظیر اجتماعی جهت دست یافتن به موفقیت های علمی به ویژه در آموزش و پرورش داشته ایم؛ استفاده از این تجربه ها جهت همراه کردن آحاد جامعه در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی رهگشا خواهد بود.

دبیر کارگروه فرهنگی، اجتماعی، سلامت، زنان و خانواده استان یزد با اشاره به افول سرمایه های اجتماعی و برخی شکاف های ایجاد شده در بین کارگزاران و مردم گفت: جای خالی گفت‌وگوهای اجتماعی و ارتباطات دوسویه دولت ملت در بسیاری از طرح‌ها و برنامه ها محسوس است.

وی تصریح کرد: در بسیاری از موارد کافی است که شنونده‌های خوبی باشیم و زمینه را برای طرح بی پرده مشکلات و برخی انتقادات از سوی مردم فراهم سازیم.

خامسی با اشاره به برخی از اثرات مثبت برنامه‌های گفت‌وگو محور اجتماعی در یزد افزود: باید همه تلاش خود را به کار بگیریم تا همهٔ دستگاه ها و اقشار مردم دغدغه‌مند و درگیر مباحث اجتماعی گردند؛  تا زمانی که همه همگرا و همگام و همفکر و همدل نشویم ، دست یافتن به جامعه ای سالم و خالی از معضلات اجتماعی  میسر نمی گردد.

مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری یزد در بخش دیگری از سخنان خود به بیان مشکلات در مورد شناسایی آسیب های اجتماعی در استان ها پرداخت و گفت: مشکل ما در این خصوص در دو بخش امنیتی و محرمانگی اطلاعات و دیگری متفاوت بودن آمارهای بخش های مختلف حوزه آسیب‌های اجتماعی است.  

این مسئول اظهار کرد: استان یزد در مقایسه با دیگر استان‌ها در حوزه حاشیه‌نشینی، سومین استان مهاجرپذیر کشور می باشد.

وی افزود: در آسیب طلاق و اعتیاد هرچند جزو 10 استان نخست کشور نیستیم ولی برنامه ریزی و توجه به نرخ رشد این دو آسیب در استان،  ضروری است.

وی در پایان گفت: خوشبختانه رویکرد مشارکتی و استفاده از نهادهای مدنی و بهره گیری از سلایق فکری گوناگون در  استان یزد وجود دارد و با برنامه  های مناسب  نهادهای اجتماعی استان در سالهای اخیر، به نسبت بسیاری از استانها، برنامه ریزی های موفقی در حوزه کنترل و کاهش بعضی از آسیبها مانند طلاق  داشته ایم .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز