نایب رئیس اتاق بازرگانی سنندج:

بازرگانان کردستانی با وجود مشکلات موجود مسیر خود را به طرف مرز های جنوب عراق تغییر می دهند

۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۱۰:۳۲:۴۸
کد خبر: ۸۶۷۱۲۸
بازرگانان کردستانی با وجود مشکلات موجود مسیر خود را به طرف مرز های جنوب عراق تغییر می دهند
نایب رئیس اتاق بازرگانی سنندج گفت: مشکلات بسیاری در مرز های مشترک اقلیم کردستان و با ایران وجود دارد که اگر حل نشود بازرگانان ایرانی به ناچار مسیر خود را به سمت مرز های جنوب عراق تغییر خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری برنا در کردستان؛ محمد هلاکو شامگاه شنبه در نشست مشترک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج و مدیر پایانه های مرز باشماق حکومت اقلیم کردستان به منظور بررسی مشکلات و ارزیابی راهکارهای برون رفت از شرایط موجود که در سنندج برگزار شد، گفت: وضعیت کنونی باعث خواهد شد که تجار کردستانی به سمت مناطق مرزی جنوب عراق بروند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی سنندج با اشاره به ضرورت رفع نواقص و معایب قانونی و تکنولوژیکی مرزهای مشترک گفت: نگاه به وضعیت موجود بیانگر وجود نواقص و موانع متعدد در طرف اقلیم کردستان است که مشکلات گوناگونی برای تجار و فعالان اقتصادی ایرانی بوجود آورده است.

او افزود: تاخیر در ترخیص و حمل بار های شکستنی و فساد پذیر در مناطق مرزی اقلیم کردستان سبب بروز خسارات به بازرگانان ایرانی شده و مدتهاست این فعالین اقتصادی خواستار رسیدگی سریع به این مسائل هستند که اگر به زودی حل نشود ناچارند مسیر خود را به سمت مرزهای جنوبی تغییر دهند که این امر موجب وارد شدن زیان به اقلیم کردستان خواهد شد.

هلاکو گفت: یکی دیگر از مشکلات موجود نبود کمیته مشترک حکمیت برای رفع اختلافات و دعاوی تجار دو طرف است که ما آمادگی خود برای همکاری در زمینه تشکیل این کمیته را اعلام کرده و از مدیران و تشکل های اقلیم کردستان خواستاریم تا در این راستا سریعاً اقدام نمایند زیرا بسیاری از تجار ایرانی به علت نبود این تشکل با مشکلات و زیان های کلان روبرو شده اند.

هلاکو تفاوت نرخ گمرگ مناطق مرزی اقلیم کوردستان با سایر مناطق عراق را تهدیدی برای روند گسترش مبادلات مرزی با این منطقه عنوان کرد و افزود: نرخ عوارض گمرکی در این منطقه چند برابر مناطق جنوبی عراق بوده و اگر چنین ادامه یابد تجار کردستانی ناچارند تا این مناطق را جایگزین مرز ایران با اقلیم کنند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی سنندج اظهار داشت: در حالی که مبلغی از بازرگانان ایرانی به عنوان بیمه در طرف عراق اخذ می شود اما در عمل برای آنها هیچ کارایی ندارد و باعث هدر رفت پول و کاهش سود تجار ایرانی خواهد شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: سندیکای حمل بار مرز باشماق و سیرانبند به میل خود نرخ بار را تعیین می کنند که در اکثر موارد بسیار بیشتر از مرزهای جنوبی عراق است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز