مدیرکل انتقال خون استان کردستان:

هر ۱۳ دقیقه یک واحد خون در مراکز درمانی کردستان توزیع می شود

۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۱۵:۰۹:۰۸
کد خبر: ۸۶۷۴۳۳
هر ۱۳ دقیقه یک واحد خون در مراکز درمانی کردستان توزیع می شود
مدیرکل انتقال خون کردستان با بیان اینکه 17 مرکز درمانی استان در 107 روز نخست امسال دریافت کننده یازده هزار و 787 واحد فرآورده خون از واحد توزیع خون و سنجش مصرف بیمارستانی انتقال خون بوده اند، گفت: مراکز درمانی کردستان روزانه به 110 واحد فرآورده خون نیاز دارند.

به گزارش خبرگزاری برنا در کردستان؛ محمد سعید کریمیان با بیان اینکه از آغاز امسال تا 14 تیر یازده هزار و 787 واحد فرآورده خون از انتقال خون کردستان به مراکز درمانی استان که مجوز تزریق خون به بیماران را دارند ارسال شده است، گفت: انتقال خون کردستان تامین کننده 13 نوع فرآورده مختلف خون است.

وی با بیان اینکه محصولات خون شامل سه دسته محصولات پلاسمایی، پلاکتی و گلبول های قرمز است، اظهار کرد: اداره کل انتقال خون سه  نوع محصول پلاسمایی، چهار نوع محصول پلاکتی و شش نوع محصول گلبول قرمز و خون کامل را تامین و به صورت شبانه روزی در بین مراکز درمانی استان توزیع می کند.

کریمیان گفت: امسال دو هزار 521 فرآورده پلاکتی شامل پلاکت های جداسازی شده از خون کامل، پلاکت های جداسازی شده از خون کامل و پرتودهی شده، پلاکت های تهیه شده به روش آفرزیس و پلاکت های آفرزیس پرتودهی شده در مراکز درمانی استان توزیع شده است.

وی به طول عمر کوتاه این دسته از فرآورده های خون اشاره کرد و افزود: طول عمر فرآورده های پلاکتی تنها سه روز است و استمرار اهدای خون برای تامین این نوع محصولات یک ضرورت است.

مدیرکل انتقال خون استان در خصوص موارد مصرف فرآورده های پلاکت افزود: خونریزی های شدید، سرطان های خون، انواع بیماری های وراثتی کمبود پلاکت و نارسایی های مغز استخوان از جمله بیماری های نیازمند به تزریق فرآورده های پلاکتی است.

وی فرآورده های گلبول قرمز خون را پر مصرف ترین محصولات خون برشمرد و ادامه داد: امسال پنج هزار و 496 فرآورده گلبول قرمز خون توزیع شده است که این رقم بیش از دو برابر فرآورده های پلاکتی و پلاسمایی است.

کریمیان فرآورده های گلبول قرمزی که توسط انتقال خون کردستان تامین می شود را گلبول قرمز متراکم، گلبول قرمز متراکم پرتودهی شده، گلبول قرمز متراکم کم لکوسیت، ، گلبول قرمز متراکم کم لکوسیت و پرتو دهی شده، گلبول قرمز شسته شده و واحد های خون کامل عنوان کرد.

وی از افزایش تولید گلبول های قرمز کم لکوسیت خبر داد و گفت: امسال هزار و 52 واحد از این نوع فرآورده خون که بیشتر مورد استفاده بیماران تالاسمی و دیگر دریافت کنندگان مستمر خون است به مراکز درمانی ارسال شده است و این رقم در مدت مشابه سال گذشته 975 واحد بوده است.

کریمیان از کاهش توزیع فرآورده های پلاسمایی نیز خبر داد و گفت: امسال دو هزار و 521 واحد فرآورده پلاسمایی توزیع شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته  980 واحد کاهش نشان می دهد و این کاهش به دلیل اجرای طرح های متعدد مدیریت مصرف خون و مدیریت خون بیمار است.

وی بیمارستان های توحید، کوثر و بعثت سنندج را پرمصرف ترین  بیمارستان های استان از حیث مصرف خون و فرآورده های آن اعلام کرد و ادامه داد: سه بیمارستان امام خمینی (ره) سقز ، فجر مریوان و صلاح الدین ایوبی بانه نیز در بین بیمارستان های شهرستان های استان بیشترین تعداد فرآورده های خون را از واحد توزیع خون و سنجش مصرف بیمارستانی انتقال خون کردستان دریافت کرده اند.

کریمیان در پایان با بیان اینکه کردستان در تامین فرآورده های خون مورد نیاز استانی خودکفا است، از جامعه اهداکنندگان کردستانی خون تقدیر کرد و گفت: تامین خون سالم و کافی و نجات دادن جان بیماران نیازمند بدون حضور اهداکنندگان خون امکان پذیر نیست و امیدواریم حضور آنان همیشه گرم و پرشور باشد.

اداره کل انتقال خون کردستان سالانه میزبان 37 هزار داوطلب اهدای خون است و با دو مرکز فعال در شهرستان های سنندج و سقز خون مورد نیاز 17 بیمارستان استان را تامین می کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز