استاندار سمنان:

روستاها وزن مهمی در توسعه همه جانبه شهرها و کشور دارند

۱۳۹۸/۰۴/۱۹ - ۱۰:۴۵:۲۱
کد خبر: ۸۶۸۸۷۹
روستاها وزن مهمی در توسعه همه جانبه شهرها و کشور دارند
استاندار سمنان بیان کرد:نمی گویم روستاها سنگ بنای توسعه هستند، اما به هرحال وزن مهمی در توسعه همه جانبه شهرها و درنهایت کشور دارند که توسعه یافتگی و یا توسعه نیافتگی روستاها، اثر وضعی بر توسعه شهر ها دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان؛علیرضا آشناگر در همایش نکوداشت روز دهیاری استان سمنان گفت: متاسفانه امروز نوع نگاه ماه به توسعه درکشور، نگاه مرکز پیرامون است که با اولویت مرکز، استان های پیرامون و در نهایت استان های کمتر توسعه یافته، توزیع اعتبارات صورت می گیرد که تاثیر خود را در توسعه نیافتگی روستاها گذاشته است.

وی با بیان اینکه زمان خواهد برد تا این نوع نگاه تغییر پیدا کرده و توسعه روستاها برای تقویت و پررنگ شدن نقش روستاییان در توسعه کشور اتفاق بیوفتد،افزود: نمی گویم روستاها سنگ بنای توسعه هستند، اما به هرحال وزن مهمی در توسعه همه جانبه شهرها و درنهایت کشور دارند که توسعه یافتگی و یا توسعه نیافتگی روستاها، اثر وضعی بر توسعه شهر ها دارد.
وی بر این نکته تاکید کرد که بالغ بر ۲۶ درصد جمعیت امروز کشور در حدود ۶۰ هزار واحد روستایی در روستاها سکونت دارند و ادامه داد: تثبیت جمعیت چه روستایی و جه شهری در مرزهای سیاسی و مناطق مرزی، امری حیاتی است، امروز بالغ بر ۸۰ درصد منابع ابی و ۹۰ درصد وسعت کشوردر اختیار جمعیت روستایی کشور است کهدرقام و اعداد بسیار قابل توجهی است و استفاده هدفمند از این ظرفیت ها، می تواند در توسعه کشور بسیار تاثیر گذار باشد.
استاندار سمنان گفت:جمعیت مهاجر روستایی به شهرها، خود به خود بخشی از نابه سامانی ها در شهرها را به واسطه بروز حاشیه نشینی ایجاد می کند که قطعا متاثر از توسعه نیافتگی روستاها است.
وی با تاکید بر این مطلب که  نبود منبع درآمد کافی برای روستائیان و عدم‌اشتغال مناسب برای فرزندان آنها، یکی از معضلاتی است که باعث می شود تا روستائیان برای افزایش سطح رفاه خود مهاجرت کنند که باید از بروز تبعیض در مقوله در اختیار قرار دادن امکانات در بین روستاها و شهرها جلوگیری کنیم، در برنامه‌ششم، بر توسعه، تقویت و احیا روستاها، ترغیب برای بازگشت روستائیان به روستاها‌ و توانمند سازی‌ جمعیت روستایی در دستور‌ کار قرار دارد.
آشناگر ادامه داد:سال گذشته بالغ یک هزار و ۳۰۰‌میلیارد ریال از محل ارزش افزوده به شهرداری ها و دهیاری های استان اختصاص پیدا کرد که باید از این‌ اعتبارات برای توسعه و تقویت روستاها بهره برد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه  سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، رشد ۱۸ درصدی در خصوص اختصاص اعتبارات ارزش افزوده به دهیاری ها اتفاق افتاد، اذعان داشت: با توجه به تمام‌ اعتبارات و امکانات و اختیاراتی که در دست دارید، توجه خود را تنها به مباحث و مسائل عمرانی معطوف نکنید، سهمی از این بودجه های موجود را حتما به مسائل اقتصادی، بهداشتی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اختصاص دهید.
استاندار سمنان در این همایش تاکید کرد: با همتی ‌که از دکتر جندقیان و مجموعه همکاران ایشان در وزارت کشور وجود دارد، طی هم‌اندیشی و هم‌فکری با دهیاران و موثران روستاها، د اینده شاهد تحول و رونق در حوزه روستاها خواهید بود.
وی با اشاره به اینکه  دهیاران بر ترویج فرهنگ کار در روستاها تمرکز کرده و برای توسعه فرهنگ ‌کار در فصل های مختلف سال با ایجاد اشتغال های جایگزین، کام بردارند، بیان داشت: با به کارگیری نخبگان‌ خود روستا و همچنین‌ مشاوران و نیروهای فرهیختگه دانشگاهی، روش های جدید برای درآمد زایی پایدار در روستاها به کاربگیرید.
آشناگر همچنین گفت: توانمند سازی جوامع روستایی، نیاز به اموزش به این اقشار در زمینه های نختلف دارد که استفاده از فصل های بیکاری روستائیان، بهترین فرصت است و از‌تجارب موفق روستاهای سطح کشور به نحو احسن استفاده کنید.
وی با تاکید بر اینکه دهیاران باید به طور جامع و کامل از روستا، ظرفیت ها، توانمندی ها و نواقص و کمبودهای آن اطلاع داشته باشند، افزود: متاسفانه آفتی که امروز در شهرها، شهرداری ها به منازل مسکونی به عنوان‌ منبع درآمدی نگاه می کنند، نباید در روستاها و دهیاری ها رواج‌پیدا کند و به صورت ویژه در بحث ساخت و ساز ها در روستاها نظارت و توجه داشته باشید، چرا که در قبال اقداماتی که‌انجام می دهید یا نظارت می کنید، باید پاسخگو‌باشید، دهیاران برتر باید ارزیابی، شناسایی و تقدیر شده و از ظرفیت و توانمندی های آنها برای مناصب مدیریتی چون بخشداری ها استفاده خواهیم‌کرد.
وی ادامه داد: متقابلا دهیارانی که عملکرد مطلوب نداشته و با سخت‌گیری ها، ازپیشبرد  امور‌جلوگیری میکنند و با ناکارامدی خود گرفتاری های برای روستاییان‌ایجاد می‌کنتد،کنار گذاشته شوند وهمچنین آمادگی داریم‌ تا از دو نفر از دوستان و عزیزان دهیاری که از نظر تحصیلات بتوانند به پیشبرد امور شورای برنامه ریزی استان کمک کنند، در این‌شورا به عنوان ناظر و نماینده دهیاران استان استفاده کنیم.
استاندار سمنان در بخش پایانی صحبت های خود در این همایش گفت:توسعه بومگردی و اقامتگاه های مسافرتی در روستاها، می تواند رشد و ارتقاء اقتصاد روستاها را در پی داشته باشد که نیاز است دهیاران ما طی جلسات و هماهنگی با میراث فرهنگی استان، در این راستا گام بردارند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز