چرا طرح جامعی برای حفظ باغات شهر اراک ارائه نمی شود؟

باغات بی پناه

۱۳۹۸/۰۴/۲۲ - ۱۷:۱۷:۵۳
کد خبر: ۸۷۰۰۰۴
باغات بی پناه
شاید در گذشته باغات را با دیدگاه وجود صرفه اقتصادی توسعه می دادند اما امروزه باید این فرهنگ را نهادینه کرد که باغات، ریه های تنفسی هر شهر به حساب می آیند، ریه هایی که اراک به عنوان یکی از آلوده ترین شهرهای ایران به شدت نیازمند حفظ و توسعه آن ها است.

به گزارش برنا از اراک ، طی سال های گذشته وجود برخی قوانین نادرست در تغییر کاربری و عدم توسعه باغات سبب آن شده تا بخش عظمی از باغات سطح شهر اراک تخریب و ویران شوند. بنابراین برای حیات شهر اراک یک بسیج همگانی از سوی همه نهادها و دستگاه های مرتبط نیاز است تا به گونه ای کارشناسانه، اصولی و علمی موضوع را نظارت و بررسی نمایند که نه تنها آسیبی به باغات وارد نشود، بلکه برای بهبود وضعیت آنها نیز اقدامی عاجل صورت گیرد، امری که فرزانه رحمتی دبیر شورای شهر اراک در این باره اظهار ناامیدی می کند و اعتقاد دارد که برخی از نهادهای ذیربط اراده ای برای حفظ باغات از خود نشان نمی دهند.

هیچ اراده ای برای حفظ باغات کرهرود و سنجان وجود ندارد

فرزانه رحمتی، دبیر شورای اسلامی شهر اراک نیز یکی از دلایل از بین رفتن باغات را عدم همکاری های بین بخشی دانست و گفت: عدم همکاری های بین بخشی دستگاه ها در سالیان متمادی سبب از بین رفتن اندک باقیمانده سرمایه باغات شده است. اراک در گذشته یک باغ شهر بوده اما به واسطه عدم سیاستگذاری و آینده نگری مناسب، در حال حاضر چهره ی این باغ شهر به سوی خشکی گراییده به همین دلیل معتقد هستم که برگزاری جلسات متعدد در شرایطی که هیچ اراده ای در خصوص حفظ باقیمانده این باغات وجود ندارد، بی فایده است.

رحمتی افزود: باغات مناطق کرهرود و سنجان به عنوان ریه های تنفسی کلانشهر اراک، سال ها است که مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته و بخشی از کارهای مفید انجام شده برای آن ها؛ خصوصاً در حوزه نگهداری و مرمت قنوات این منطقه بیشتر با همت و هزینه شخصی اهالی بوده است. البته در 2 سال گذشته کمک هایی از سوی مجموعه های شهرداری و جهاد کشاورزی صورت گرفته که به دلیل حجم بالای خسارات، ناکافی جلوه می کند.

گروه حفظ باغات کرهرود و سنجان در شهرداری اراک تشکیل شده است

طوفان محمدی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به وجود موانع متعدد در برابر حفظ باغات، گفت: باغات کرهرود، سنجان و فیجان به عنوان ریه های تنفسی شهر اراک، فرآیند تصفیه هوا را انجام می دهند اما متأسفانه موانعی که در کشور ما وجود دارد، اجازه نمی دهد یک باغدار؛ باغ خود را حفظ کند. یکی از موارد مهمی که می توان به آن توجه داشت این است که قوانین باید بروزرسانی شوند به طوری که قوانینی تدوین گردد که با اجرایی شدن آن ها مالکان به موضوع حفظ و نگهداری باغات خود علاقه مند شوند چرا که با توجه به نیازهای امروز جامعه قوانین باید به گونه ای باشند که از یک سو باغات حفظ شوند و از سوی دیگر نیز مردم بتوانند بهره برداری لازم از باغات را داشته باشند.

محمدی افزود: موضوع مهمی که وجود دارد این است که باغدار نیاز به یک سازه کوچک در باغ خود دارد که تنها در حد یک خانه باغ می تواند از آن استفاده کند. متأسفانه زمانی که باغدار برای حفظ باغ خود نمی تواند چنین سازه ای را داشته باشد تا در راستای انجام فرایند باغداری از آن استفاده کند، ذهنیت مالکین به سمت تغییر کاربری پیش می رود. چنین اتفاقاتی باعث می شود که نگهداری صحیح از باغات انجام نشود و هر روز شاهد خشک شدن باغات و از بین رفتن ریه ها و شریان های تنفسی اراک باشیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات اصلی حفظ باغات شهری، تقسیم این باغات بین چندین ورثه ایی است که هیچگونه مهارت و علاقه خاصی برای نگه داری از باغات ندارند. این امر نشان می دهد که فرهنگسازی لازم برای حفظ باغات انجام نشده و از سوی دیگر نیز برای توسعه پایدار باغات، آموزش های لازم به ورثه باغداران به منظور حفظ و نگهداری از باغ خود داده نشده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر اراک در پایان سخنان خود اظهار کرد: یکی از سیاست های درستی که می تواند باغات موجود در اراک را حفظ کند این است که بتوانیم ناحیه باغات سنجان و کرهرود را ساماندهی کنیم. شهرداری اراک در این راستا کارگروه باغات سنجان و کرهرود تشکیل داده است و در این کارگروه که با حضور سازمان های ذیربط برگزار می شود، تلاش بر این است تا یک سیاستگذاری صحیح در جهت حفظ باغات تدوین گردد. موضوع دیگر اینکه تعریف کاربری های ترکیبی در راستای گردشگری و همچنین ایجاد ارزش افزوده در باغات با این نگرش که به محیط زیست آسیب نرساند و در عین حال برای مردم منطقه نیز درآمدزا باشد، می تواند به حفظ باغات اراک کمک های قابل توجهی کند.

اعتبارات خاصی برای بازنگری در طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک درنظر گرفته شده است

رضا میرزایی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به تغییر مدام وضعیت صنعت و پارامترهای آلایندگی که منجر به عدم ثبات در میزان نیاز به فضای سبز شهری می شود، گفت: وضعیت صنعت مدام در حال تغییر است به طوری که با تعطیلی و بازگشایی حتی یک واحد صنعتی تمامی معادلات و پارامترهای محیط زیستی به دلایل متعددی اعم از آلایندگی ها، رکود بازار و تعویض تکنولوژی های قدیمی با تکنولوژی های جدید بر هم می خورد. تعداد واحدهای صنعتی که مستقر می شوند تا زمانی که به صورت رسمی به بهره برداری می رسند، تمامی اعداد و ارقام مربوط به آنها در فواصل زمانی مختلف، کاملاً متفاوت است.

میرزایی افزود: برای حفظ باغات نیاز است که مطالعات ویژه ای در این خصوص انجام شود. در حال حاضر سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی اعتبارات خاصی را برای بازنگری در طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک درنظر گرفته که در آن، تمامی پارامترها اعم از میزان افزایش خودروها، بار آلایندگی های موجود و … مورد بررسی قرار می گیرد تا مشخص شود، اراک چه میزان فضای سبز استاندارد نیاز دارد. در همین راستا مقرر شده نتایج مربوطه تا پایان سال جاری به طور کامل مشخص شود تا پاسخ های منطقی و کارشناسی در این خصوص ارائه گردد.

سطح باغات اراک نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش نیزپیدا کرده است

مجید آنجفی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه سطح باغات اراک نه تنها کاهش نداشته بلکه، افزایش نیز داشته است، گفت: سطح باغات شهرستان اراک نسبت به سال های گذشته به مراتب افزایش پیدا کرده است. در خصوص وضعیت باغات سنجان و کرهرود، سال گذشته نشست های متعددی تشکیل شد که به دنبال آن، مطالعات باغات این 2 منطقه نیز انجام شده و با توجه به این مطالعات تکلیفمان تا حدودی مشخص است.

آنجفی افزود: در مسائل مربوط به اصلاح و جایگزینی باغات، اعتبارات و خدمات کارشناسی متعددی را ارائه خواهیم کرد. اما موضوع اساسی این است که باید برای باغات کاربری های خاصی را تعریف کرد که از طریق آن، از یک سو باغات حفظ شوند و از سوی دیگر باغداران نیز انگیزه داشته باشد تا باغ خود را حفظ کنند. این کاربری ها باید به نوعی ترکیبی از گردشگری و ایجاد ارزش افزوده به شرط حفظ فضای سبز باشد. تا زمانی که کاربری های مشخصی که ارزش افزوده در باغات ایجاد می کند، تعریف نشود، مردم ترجیح می دهند که کاربری باغات خود را تغییر داده و به کاربری مسکونی تبدیل نمایند.

حدود 240 هکتار سطح باغات کرهرود و سنجان است

علی اصغر زارعی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی هم در رابطه با میزان باغات اراک، گفت: در حال حاضر در سطح شهر اراک حدود 4500 هکتار باغات مثمر میوه وجود دارد که سطح آن نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد افزایش پیدا کرده است.

زارعی افزود: اصلاح باغات موجود، احداث باغات جدید و مدرن و تبدیل و حذف باغات غیراقتصادی و جایگزینی با باغات جدید، مهمترین برنامه هایی است که در راستای حفظ و توسعه باغات در دست اجرا داریم.

وی ادامه داد: در خصوص باغات سنجان و کرهرود نیز باید عنوان کرد که در حال حاضر در حدود 560 هکتار سطح زمین های زیرکشت زراعی و باغات این 2 منطقه است که از این میزان حدود 240 هکتار، سطح باغات آن می باشد.

 

خبرنگار: شایسته سلامی

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز