سرهنگ خلجی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی ؛

با گذشت دو ماه از مفقود شدن پسر بچه شازندی خبری از او در دست نیست

۱۳۹۸/۰۵/۰۲ - ۱۰:۳۴:۱۵
کد خبر: ۸۷۵۴۰۴
با گذشت دو ماه از مفقود شدن پسر بچه شازندی خبری از او در دست نیست
سرهنگ محمود خلجی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: استان مرکزی به دلیل دارا بودن پیشینه تاریخی کهن و ماندگار تمدن اسلامی و ایرانی و جود ذخایر فرهنگی و مفاخر بزرگ دینی و علمی و از سویی به دلیل وجود شهرک های صنعتی و کارخانه ها، دارای تنوع فرهنگی گوناگون و متنوعی است.

به گزارش برنا از اراک ، وی مواد مخدر را به عنوان یکی از آسیب ها جوامع امروز یاد کرد و اضافه کرد: برای مقابله با معضل موادمخدر باید زمینه ای فراهم کنیم که این موضوع به دغدغه عمومی جامعه تبدیل شود،زیرا که مشارکت همگانی شهروندان و سایر دستگاه های مسئول ،زمینه را برای ریشه کنی این معضل و آسیب اجتماعی ،بیش از پیش ایجاد می کند.

سرهنگ خلجی با بیان قاطعیت  پلیس در مبارزه هدفمند با مواد مخدر افزود:  بیشترین کشفیات استان در برخورد با  ترانزیت موادمخدر است و بحث تولید انواع موادمخدر سنتی و صنعتی در استان مرکزی بسیار کم رنگ دیده می شود و می توان گفت که امروزه با پیگیری های انجام شده در حوزه موادمخدر در سطح استان مرکزی، هیچ گونه لابراتوار تولید موادمخدر از نوع صنعتی و سنتی وجود ندارد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی در رابطه با اقدامات انجام شده توسط نیروی انتظامی در حوزه مبارزه با مواد مخدر مطرح کرد: از جمله اقدامات انجام شده توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر در دو سه  ابتدایی سال98 می توان به کشف بیش از یک تن و 500کیلوگرم انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی و دستگیری 4هزار و 465 نفر معتاد و 75 قاچاقچی مواد مخدر اشاره داشت که بیشترین این دستگیری ها در رده سنی 16 تا 70 سال بوده است.

وی در ادامه با اشاره به شیوع اعتیاد در بین جوانان و نوجوانان  افزود: دامنه علل گرایش به اعتیاد و دامنه و گستردگی عوارض ناشی از آن بسیار و سیع و فراگیر است و از این رو پیشگیری، شناسایی و از بین بردن علل گرایش به اعتیاد امری ضروی است که نیروی انتظامی در سالیان اخیر در کنار اقدامات مقابله ای برنامه ریزی گسترده ای در افزایش آگاهی و اطلاع رسانی از عوارض سوء مواد مخدر برای قشرهای مختلف اجتماعی داشته است.

سرهنگ خلجی علل فردی، اجتماعی و خانوادگی را به عنوان مهم ترین علل گرایش جوانان به مواد مخدر دانست و گفت: مشکلات روانی، کنجکاوی، ضعف اراده، رهایی از زندگی عادی، انگیزه های درمانی ناصحیح، شخصیت متزلزل از مهم ترین علل فردی و کمبود محبت در خانواده، افراط در محبت، تبعیض بین فرزندان، محدود کردن بیش اندازه آنان ، اعتیاد یکی از اعضای خانواده، بی سوادی و کم سوادی نسبت به مقوله اعتیاد، اختلافات و نابسامانی خانواده از مهم ترین علل خانوادگی و بیکاری و اعتیاد، دسترسی آسان به مواد مخدر، نقش محیط جغرافیایی و محل سکونت و دوستان ناباب از مهم ترین علت های اجتماعی جوانان به مواد مخدر است.

این مقام انتظامی در ادامه به اثرگذاری برنامه ریزی های شهری در بسط نشاط اجتماعی اشاره داشت و گفت: اجرای هدفمند و کارشناسی شده  برنامه های آموزشی، فرهنگی و اجتماعی لازمه مدیریت شهری و ضرورتی در پیشگیری از بسیاری از چالش ها و ناهنجاری های اجتماعی است که بایستی در برنامه ریزی های شهری بدان توجه و  تاکید شود.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی مطرح کرد: نیروی انتظامی بحث آموزش های همگانی را به منظور پیشگیری از وقوع جرایم به صورت ویژه در دستور کار خود قرار داده است. در بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی ازجمله اقداماتی که توسط نیروی انتظامی انجام شده آموزش چهره به چهره با اقشارمختلف جامعه در حوزه مواد مخدر آسیب های فضای مجازی  یا سایر آسیب های اجتماعی است. این آموزش ها  از طریق حضور کارشناسان پلیس در دانشگاه ها، مدارس، مساجد و ارگان های دولتی حضورپیدا می کنند و به صورت چهره به چهره برای جامعه هدف آموزش های لازم را ارائه می دهند که در همین رابطه، سال گذشته تعداد 682 جلسه آموزش حضوری و چهره به چهره با اقشارمختلف جامعه اعم از دانشجویان، کارکنان دولت، دانش آموزان و اولیاء دانش آموزان برگزار شد که این آموزش ها بیشتر در حوزه آسیب های اجتماعی از جمله مواد مخدر  ، تهدیدات فضای مجازی و مهارت های زندگی بوده است.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت تخصصی پلیس در ارائه خدمات مشاوره ای به آحاد جامعه گفت:‌ در تمامی کلانتری های سطح استان مشاوران و مددکاران پلیس به صورت رایگان  آماده  ارائه خدمات  مشاوره ای می باشند  و در شهر اراک علاوه بر حضور مشاوران و مددکاران اجتماعی، مرکز مشاوره آرامش واقع در جنب کلانتری 11 شهر اراک به صورت تخصصی در تمامی حوزه های فردی و اجتماعی این خدمات را ارائه می دهد.

وی با بیان اینکه عملکرد پلیس در حوزه مشاوره و مددکاری منجر به ایجاد ارتباط صمیمی بین پلیس و مردم شده و در نتیجه ارتقاء امنیت روانی و اجتماعی در جامعه را به دنبال داشته است افزود: در 3 ماهه نخست امال در حدود 3 هزار و 650 نفر به مشاوران و مددکاران پلیس استان مراجعه داشته اند که با بهره گیری از مشاوران و مددکاران مجرب، در حدود 85 درصد از پرونده های ارسالی که عمدتا اختلافات خانوادگی بوده به مصالحه ختم شده است.

وی خاطر نشان کرد:‌مشارکت مردمی در حوزه نظم و امنیت اجتماعی از موضوعاتی است که نیروی انتظامی در سالیان اخیر توانسته با به کارگیری فراگیر و هدفمند آن در مأموریت های مختلف پلیسی، بازخوردهای بسیار مطلوبی را در افزایش اعتماد و باور عمومی به دست آورد و با راه اندازی سامانه های تلفنی 110 و 197 به دنبال تحقق هر چه بیشتر افزایش سهم آحاد جامعه در افزایش کیفی ماموریت های پلیس است.

وی در ادامه با اشاره به نگاه پلیس در مقوله عفاف و حجاب افزود: کارکنان نیروی انتظامی به عنوان یک پلیس مکتبی هرگز نباید نسبت به ناهنجاری هایی که در جامعه می بینند بی تفاوت باشند چرا که آن چه معروف است همواره باید مورد توجه گرفته شود و آن چه منکر است نیز باید نهی و تذکر داده شود.

سرهنگ خلجی ضعف و عمق نداشتن باورها و اعتقادات دینی در برخی خانواده ها را یکی از عوامل تأثیر گذار در حوزه بی توجهی به مسئله عفاف و حجاب خواند و تصریح کرد: این در شرایطی است که تغییرات زیادی در تعریف کارکردهای خانواده نیز صورت گرفته و برخی از معضلات اجتماعی چون شکاف نسل ها، باعث جدایی و دوری خانواده ها با فرزندان شده است.

وی اظهار داشت: در عصر کنونی با توجه به نابسامانی های موجود در فضای مجازی، حلقه روابط اجتماعی روز به روز ناپایدارتر و استمرار روابط انسانی بین افراد مختلف از جمله افراد خانواده ضعیف تر شده و نوعی بی تفاوتی اخلاقی نسبت به یکدیگر در برخی از افراد شکل گرفته و همین امر باعث شده تا خانواده های امروزی مشکلات بیشتری را در حوزه اخلاق و رفتار فرزندان خود مشاهده کنند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی با بیان این که توجه به فریضه امربه معروف و نهی از منکر به عنوان یک واجب دینی از اولویت های ناجا است، اظهار داشت: امروز دشمن با جنگ نرم و عملیات روانی که راه انداخته، خانواده ها را هدف خود قرار داده است و هر هزینه ای که در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی انجام شود، بی شک در هدایت افراد جامعه اسلامی به سوی الگوگیری از مولفه های دینی بسیار راهگشا و تاثیرگذار خواهد بود.

وی اصلی‌ترین اهداف طراحان و ناقضان آشکار قانون را  شکستن حرمت قانون، ترویج هنجارشکنی و  ایستادگی در برابر آموزه های دینی دانست و خاطر نشان کرد: پرداختن به مسئله عفاف و حجاب، مهم ترین اقدام بازدارنده در مواجهه با بسیاری از هنجارشکنی های اجتماعی به شمار می رود که نهادینه شدن هر چه مطلوب تر آن به فرهنگ سازی در لایه های مختلف اجتماعی از سوی همه دستگاه های فرهنگی نیازمند است.

وی تاکید کرد:‌نگاه پلیس در حوزه امنیت اخلاقی یک نگاه جامعه محور و ارشادی است،  پلیس ماموریت خود را با جدیت دنبال کرده و برای حفظ ارزش در جامعه اسلامی که حاصل خون شهداست، تمام توان خود را به کار خواهد بست و هرگز از هیچ تلاشی در این زمینه فرو گذار نخواهد بود.

خلجی، در رابطه با مفقودی  پسربچه ساکن یکی از روستاهای شهرستان شازند گفت: حدود 2ماه قبل، گزارشی مبنی بر مفقود شدن پسربچه ای ساکن در یکی از روستاهای شهرستان شازند به نیروی انتظامی داده شد که از همان ساعات ابتدایی نیروی انتظامی پیگیری های خود را آغاز کرد اما تاکنون به نتیجه مطلوبی نرسیده است؛ اکنون با وجود گذشت 2 ماه خبری از پسربچه در دسترس نیست و بنابر اظهارات خانواده ی کودک تماسی از سوی ربایندگان با خانواده وی گرفته نشده است اما پلیس با قدرت و جدیت درحال پیگیری این موضوع است.

وی در پایان صحبت های خود در رابطه با عملکرد نیروی انتظامی در سال گذشته مطرح کرد: سال گذشته در حوزه معاونت اجتماعی با برآورد های انجام شده  اولویت آسیب های اجتماعی استان و شهرستان ها  شناسایی و برهمین مبنا اقدامات فرهنگی و اجتماعی مناسبی صورت گرفت که از جمله این اقدامات آموزش چهره به چهره با افراد که در رابطه با پیشگیری از جرایم بسیار موفق و مؤثر بوده است. از دیگر موارد بحث بهره گیری از ظرفیت ویژه پلیس معتمد در جامعه است که نیروی انتظامی به صورت ویژه در دستور کار خود قرار داده است؛ اجرای این طرح بدین صورت است که در محله های جرم خیز شهر ها ، از ظرفیت افرادی مانند ائمه جماعات، بازنشستگان نیروهای مسلح ، فرهنگیان  و افراد با نفوذ که مورد تأیید ساکنان محله هستند برای حل معضلات محله ها  استفاده شود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز