آیین نامه ساماندهی متکدیان و کودکان کار از اوایل دهه ۸۰ بروزرسانی نشده است؛

کودکی که برای بار دوم تکدی گری کند به دستگاه قضایی معرفی می شود

۱۳۹۸/۰۵/۰۷ - ۱۰:۱۵:۱۱
کد خبر: ۸۷۷۶۷۱
کودکی که برای بار دوم تکدی گری کند به دستگاه قضایی معرفی می شود
کودکان متکدی همه جا هستند. در خیابان های شلوغ، پشت چهارراه ها، در پایانه های اتوبوسرانی و حتی در گورستان ها، دیگر کمتر جای پر ازدحامی را می توان مثال زد که در آن، نشانی از کودکان متکدی نباشد.

به گزارش برنا از اراک ، کودکانی که تنها از سوی خانواده و بستگان شان رها نشده اند، بلکه چشم های بسته قانون نیز به سرگردانی آنها دامن می زند. نبود قوانین بازدارنده نیز باید به عنوان یکی از دلایل اصلی مرهم نیافتن این زخم کهنه بر چهره شهرها به شمار آید. کودکان متکدی یا کار برای ساعتی محدود از سطح خیابان یا پاتوق هایشان جمع آوری می شوند، اما در نهایت بیشتر از یک روز زمان نمی برد و آنها به پاتوق هایشان بر می گردند. این مشکلی است که باید دلیل اصلی اش را در نبود قوانین مناسب، جست و جو کرد چرا که والدین و سرپرستان بی صلاحیت نیز، از این خلأهای قانونی باخبرند به همین دلیل زمانی که بهزیستی این کودکان را به مراکز نگهداری خود منتقل می کند، به عنوان سرپرست قانونی کودک وارد عمل شده و برای برگشت کودکشان به خیابان سنگ تمام می گذارند.

طی 2 سال گذشته 20 کودک متکدی شناسایی شده اند

مهدی صالحی، کارشناس خدمات شهری شهرداری اراک در رابطه با وضعیت کودکان متکدی سطح شهر اراک گفت: طی 2 سال گذشته در مجموع تعداد 20 کودک متکدی در سطح شهر اراک شناسایی و دستگیر شده اند که میانگین سنی آنها زیر 18 سال بوده است. همچنین از این تعداد 4 نفر اتباع خارجی افغان بوده اند. این کودکان پس از شناسایی و دستگیری، به بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی تحویل داده می شوند، اما متأسفانه آنطور که باید و شاید با آنها برخورد جدی نشده است. بسیاری از کودکانی که از طرق مختلف اقدام به تکدی گری میکنند، نمی دانند که چنین اقدامی طبق ماده های 712 و 713 قانون مجازات اسلامی، جرم تلقی می شود. کودکان متکدی که برای اولین بار شناسایی و دستگیر می شوند برخوردهای توجیهی با آنها انجام می شود، اما اگر کودکی به طور مجدد اقدام به تکدی گری کند و برای بار دوم مورد شناسایی و دستگیری قرار بگیرد، باید به دستگاه قضایی تحویل داده شود. از این حیث تاکنون موردی وجود نداشته که به دستگاه قضایی تحویل داده شده باشد و اکثر کودکان متکدی که شناسایی و دستگیر می شوند، به بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی تحویل داده می شوند.

صالحی افزود: کودکان متکدی از طرق مختلف به وسیله پوشش های ظاهری متعدد اعم از آدامس فروشی، شکلات فروشی، جوراب فروشی، دست فروشی و یا حتی پاک کردن شیشه های ماشین، به زور وارد اتومبیل های مردم می شوند و یا اینکه به هر نحوی خود را به عابرین پیاده تحمیل می کنند و از این طریق اقدام به تکدی گری می نمایند. این کودکان با همکاری نیروی انتظامی و سازمان های مردم نهاد جمع آوری می شوند و پس از انتقال به مددسراها نسبت به فعالیت تکدی گری که انجام می دادند، مورد توجیه قرار می گیرند. پس از این اقدام یا به بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی تحویل داده می شوند و یا اینکه با خانواده های آنها ارتباط برقرار کرده و به خانواده هایشان تحویل می گردند. از میان کودکانی که به عنوان متکدی شناسایی و دستگیر شده اند، تاکنون موردی وجود نداشته که به اجبار خانواده و بنابر شرایط جبری محیط خانوادگی به چنین اقدامی دست زده باشند.

وی ادامه داد: نزدیک به 80 درصد کودکان متکدی را که شناسایی و دستگیر می شوند، هنگامی که نسبت به اقدام خود توجیه می گردند که این اقدام آنها خلاف قانون است، به طور مجدد اقدام به تکدی گری نمی کنند و از چنین فعالیتی دوری می کنند. اما 20 درصد مابقی در زمره کودکان متکدی حرفه ای قرار می گیرند و هنگامی که اتومبیل های شهرداری و پلیس را می بینند، اقدام به فرار می کنند و به دلیل آنکه کودک هستند و بسیار چابک می باشند، فوراً اقدام به فرار می کنند و نمی توان دنبال آنها رفت و اقدام به دستگیری آنها نمود. این 20 درصد کودکان متکدی حرفه ای بارها مورد شناسایی قرار می گیرند، اما ساماندهی آن ها با شهرداری نیست. به دلیل اینکه میانگین سنی این کودکان زیر 18 سال است باید بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی در این رابطه اقدامات خاصی را انجام دهند و ساماندهی این کودکان را بر عهده بگیرند.

کارشناس خدمات شهری شهرداری اراک اظهار داشت: طبق آیین نامه ساماندهی متکدیان و کودکان کار و خیابانی باید کودکان متکدی زیر 18 سال به بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی تحویل داده شوند و این نهادها هستند که باید این کودکان را ساماندهی کند. معرفی این کودکان به دستگاه قضایی و یا تحویل آنها به خانواده هایشان بر عهده بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی است، چرا که شهرداری به اطلاعات این کودکان دسترسی ندارد و تنها وظیفه شناسایی و جمع آوری کودکان متکدی را بر عهده دارد.

صالحی تصریح کرد: متأسفانه آیین نامه ساماندهی متکدیان و کودکان کار و خیابانی مربوط به نیمه اول دهه 80 است و بروزرسانی نشده است. این آیین نامه دارای نواقص متعددی است که نهادهای متولی و دستگاه های اجرایی ذیربط پیگیری های خاصی را برای بروزرسانی این آیین نامه نیستند. از سوی دیگر شرایط اقتصادی جامعه نیز باعث شده که نسبت به بروزرسانی این آیین نامه سخت گیری زیادی نشود و اقدامات قابل توجهی نیز صورت نگیرد.

وظیفه پلیس صرفاً همکاری با عوامل شهرداری برای جمع آوری کودکان متکدی است

سرهنگ محمود خلجی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی نیز در این خصوص  گفت: وظیفه پلیس در حوزه تکدی گری کودکان، صرفاً تعامل و همکاری با عوامل شهرداری به جهت جمع آوری این کودکان است. اگر در مواردی که نیاز به حضور پلیس می باشد شهرداری برای جمع آوری کودکان متکدی اعلام نیاز کند، پلیس این امادگی را دارد که در هر زمانی با عوامل شهرداری تعامل و همکاری لازم را داشته باشد. شرح وظایف پلیس در حوزه کودکان متکدی، تنها به همین میزان است و بیش از این ورود پیدا نمی کند.

شناسایی و جمع آوری کودکان متکدی در حیطه وظایف شهرداری است

زهرا امینی مدیرکل بهزیستی استان مرکزی نیز در رابطه با کودکان متکدی  گفت: شناسایی و جمع آوری کودکان متکدی در حیطه وظایف شهرداری است و تنها کودکان کار و خیابانی به حیطه وظایف بهزیستی بازمی گردد. تاکنون شهرداری مواردی را در خصوص کودکان متکدی به این نهاد معرفی نکرده است. تمامی کودکانی که تا به امروز به بهزیستی معرفی شده اند در قالب کودکان کار و خیابانی بوده است. بهزیستی این آمادگی را دارد که اگر مواردی در قالب کودکان متکدی به این نهاد معرفی می شود، آنها را نیز مورد ساماندهی قرار دهد.

 

خبرنگار:شایسته سلامی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز