روستای بحیری بوشهر نامزد ثبت ملی هنر صنعت عبا بافی شد

۱۳۹۸/۰۵/۰۸ - ۱۰:۱۶:۳۷
کد خبر: ۸۷۸۲۵۴
روستای بحیری بوشهر نامزد ثبت ملی هنر صنعت عبا بافی شد
توسعه صنایع دستی عبا بافی در" بحیری" شهرستان دشتی استان بوشهر باعث شده این روستا به عنوان نمونه در توسعه این هنر صنعت نامزد ثبت در فهرست آثار ملی شود.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ در ۲ سال گذشته با توسعه آموزش صنعت عبا بافی ۱۵ کارگاه تولید این دست بافته در روستای بحیری شهرستان دشتی راه اندازی شده که اشتغال زایی خوبی در پی داشته است.

فرماندار دشتی روز سه شنبه در نشست توسعه صنایع روستایی این شهرستان گفت: در زمینه توسعه و تولید صنایع دستی بویژه هنر صنعت عبا بافی دشتی یکی از شهرستان های موفق و پیشتاز استان بوشهر است.

عبدالله نادری افزود: در ۲ سال گذشته با توسعه آموزش صنایع دستی عبا بافی اشتغال زایی خوبی برای روستائیان شهرستان دشتی ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: امسال سه میلیارد ریال برای توسعه آموزش و ایجاد کارگاه‌های کوچک صنایع دستی در روستاهای دشتی اختصاص یافته است که امیدواریم سبب توسعه کارگاه‌های هنر صنعت عبا بافی در روستاهای دشتی شود.

فرماندار دشتی خواستار مشارکت بیشتر دهیاران روستایی برای توسعه کارگاه‌های آموزشی مهارت در زمینه صنایع دستی در روستاها شد.

وی تاکید کرد: پایه و اساس اشتغال، داشتن مهارت فنی و حرفه‌ای متناسب با ظرفیت های روستاها است و اگر می‌خواهیم مشکل اشتغال در سطح جامعه برطرف شود  باید جوانانی با مهارت و توانمند تربیت کنیم.

عبا یکی از محصولات منحصر به فرد نساجی سنتی در استان بوشهر با قدمتی ۳۰۰ ساله است که برای بافت آن از پشم و کرک شتر در رنگ های سیاه، قهوه‌ای تیره، حنایی و سفید استفاده می‌ شود.

سالانه بیش از ۳۰۰ قواره عبا در شهرستان دشتی تولید می ‌شود که بیشتر آن در شهر نجف عراق، کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس و بازار شهر قم با قیمت هر عبا بسته به نوع، رنگ و کیفیت بین ۱۸ تا ۲۷ میلیون ریال عرضه می شود.

عبابافان با داشتن تخصص و مهارت، روزانه ۴ تا ۶ساعت از وقت خود را برای بافت اثری ارزشمند صرف می کنند.

شهرستان دشتی با ۸۶ هزار نفر جمعیت در ۸۰ کیلومتری جنوب بوشهر واقع است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز