در بی تفاوتی مسئولان، سه ماه از تعطیلی سینما فرهنگ اراک گذشت؛

سکانس آخر « فرهنگ»

۱۳۹۸/۰۵/۱۳ - ۱۰:۱۴:۰۹
کد خبر: ۸۸۰۳۳۷
در حالی که در چند روز گذشته خبر ساخت پردیس سینمایی شهر ساوه موجب مسرت خاطر اصحاب فرهنگ در استان مرکزی شده است اما گذشت 3 ماه از پلمپ سینما فرهنگ و عدم تصمیم گیری مسئولان شهر اراک در خصوص وضعیت نامعلوم این سینما زمینه ساز انتقادات مردم و فرهنگیان شده است.

به گزارش برنا از اراک ، با وجود اینکه مردم استان مرکزی و خصوصا شهر اراک با سرانه پایین نشاط اجتماعی و امید به زندگی رو به رو هستند و همچنین با کمبود شدید اماکن فرهنگی و تفریحی مواجه شده اند، از دست دادن یکی از مراکز مهم تفریحی و فرهنگی شهر نیز باعث دغدغه ذهنی افکار عمومی شده است.

تعطیلی سینما، به مثابه از دست دادن یک امکان و ظرفیت فرهنگی است

سعید رجبی فروتن منتقد سینما در خصوص بسته شدن سینما فرهنگ  گفت: با توجه به بی تفاوتی و بی انگیزگی مالکان سینما فرهنگ، دور ازانتظار نبود که سینما به چنین سرنوشت تلخ و محتومی دچار شود. پیش از اقدام دادستانی هم اداره کل راه و شهرسازی بنا و تاسیسات سینما را فاقد استحکام دانسته بود و عملا بازسازی سینما به شکلی که برای خیلی از سینماها اتفاق می افتد، عملی نبود. سازه ضعیف و فرسوده سینما ممکن بود تهدیداتی را متوجه تماشاگران کند و خطر ساز بشود‌. به هر حال سینما فرهنگ بر خلاف سینما عصر جدید نتوانست از کمک های بلاعوض و قابل توجه سازمان سینمایی بهره ببرد.

رجبی فروتن در ادامه گفت: این سینما به خاطر شرایط رفاهی بد در یک دهه اخیر به جز فیلم های پرمخاطب، تماشاگران زیادی به خود ندید و به مرور با ریزش تماشاگر مواجه شد و خیلی از کسانی که از این سینما در عمر 59 ساله اش خاطرات خوبی داشتند، برای همیشه به آن پشت کردند‌.

وی افزود: در شهری که فاقد زیرساخت های لازم و متنوع برای تفریح و گذران اوقات فراغت مردم است، تعطیلی سینما به مثابه از دست دادن یک امکان و ظرفیت فرهنگی است؛ از دولت هم کار زیادی برای جلوگیری از این واقعه برنمی آید زیرا مالکان سینما درگذشته و وراث امروز آنها در خارج از کشور سکونت داشتند و علاقه ای به سینما داری نداشتند و ندارند.

این منتقد سینما تصریح کرد: تعطیلی این سینما باعث نمی شود که علاقه مندان، فیلم های روز سینمای ایران را نبییند زیرا با وجود سه سالن کوچک سینما عصر جدید، شبکه نمایش خانگی و وجود اپلیکیشن های مرجع فیلم و سریال در فضای مجازی این نقیصه کاملا قابل رفع است‌. آنچه که در این میان قابل جبران نیست از دست رفتن فرصت و امکانی است که مردم را به یک تفریح جمعی و تماشای فیلم در قالب یک آیین گروهی دعوت می کرد. تفریحی که برای خود آدابی داشت و در مدت رفت و برگشت به خانه می توانست به توسعه هنجارها و رفتارهای اجتماعی دامن بزند و زیست متمدنانه را تقویت نماید.

 کرکره فرهنگِ اراک را پایین کشیدند

صابر خلیلی یکی از فعالان فرهنگی و از کارگردانان استان مرکزی  ضمن اشاره به قدمت تاریخی و سابقه سینما فرهنگ گفت: سینما فرهنگ شناسنامه شهر اراک است ، این سینما سهم بزرگی از خاطرات دوران کودکی اکثر جوانان اراکی را به خود اختصاص داده است به صورتی که می توان گفت کودکی آنها با این سینما عجین شده وقتی که میبینم کره کره های این سینما پایین کشیده شده،  به نظر می رسد کرکره فرهنگ اراک پایین کشیده شده است.

خلیلی در ادامه بیان کرد: در حالی که اراک نام کلان شهر را یدک می کشد اما متاسفانه در بحث های خرد و کلان فرهنگی به این جایگاه نرسیده ایم، مسئولان این شهر به جای حل مشکلات مختلف فرهنگی و غیر فرهنگی بدون در نظر گرفتن پیامد ها صورت مسئله را پاک می کنند؛ وقتی یک مکان فرهنگی در شهری مانند اراک، بسته شود پیامد های زیادی در زمینه های مختلف را به همراه خواهد داشت. برای مثال خانواده هایی که می خواهند برای سپری کردن اوقات فراغت خود زمانی را در سینما بگذرانند با بسته شدن سینما ها باید به مکان هایی مانند پارک ها بروند که مردم باهمه جور سلیقه و تفکر و سطح فرهنگی حضور می یابند و مشکلاتی را ایجاد می کنند. همچنین عدم اکران فیلم های شاخصی که در سینما فرهنگ پخش می شد، باعث شده بسیاری از علاقمندان به حوزه فیلم و سینما برای تماشای این فیلم ها به شهرهای اطراف مانند تهران بروند که معضلاتی را در بعد مسافتی و اقتصادی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: سینما فرهنگ اراک مکانی است که بسیاری از اتفاقات بزرگ فرهنگی اراک در آنجا رقم می خورد، فیلم های بزرگ سینمای ایران معمولا در این سینما پخش می شد و از گذشته تا کنون اکران های خصوصی بسیاری، در این  سینما انجام شده و کارگردانان و افرادسرشناس فراوانی در این سینما حضور یافته بودند؛ استان مرکزی زادگاه بسیاری از بزرگان سینما ایران است که نشان دهنده ظرفیت واستعداد بالای شهروندان استان در این حوزه فرهنگی است، وجود سینما فرهنگ در اراک موجب افزایش اعتماد به نفس علاقمندان به سینما و انگیزه آنها در رشد و پیشرفت در این حوزه است.

این کارگردان در پایان تصریح کرد: هرچند که وضعیت ساختمان و تجهیزات این سینما اصلا مساعد نیست اما وجود پردیس سینمایی در اراک بسیار مهم و ضروری  است و امیدواریم که شاهد بازگشایی این سینما با امکانات و تجهیزات به روز تر باشیم. تعطیلی این ساختمان اتفاق ناگوار و باعث سرشکستی استان مرکزی است و بعد تبلیغاتی بسیار منفی برای اراک به همراه دارد.

پردیس های سینمایی در استان مرکزی تنها نامی از پردیس را یدک می کشند

یکی از فعالان فرهنگی شهر اراک نیز در خصوص بسته شدن سینما فرهنگ  گفت: باید به این موضوع توجه کرد که چند درصد مردم برای تماشای فیلم به سینما می رفتند، آیا با وجود بسته شدن سینماهای اراک مردم برای تماشای فیلم با مشکلی رو به رو شده اند؟ پاسخ این پرسش ها نشان می دهد که بسته شدن این اماکن مشکلات خاصی را برای جامعه و شهروندان اراکی ایجاد نکرده است چرا که می توان شرایطی را فراهم کرد که فیلم ها را در پردیس سینمایی دیگری پخش کرد اما قطعا کاهش امکانات در هر حوزه و نه فقط در حوزه های فرهنگی تاثیرات مخربی را به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در شهر های بزرگ پردیس های سینمایی یک مرکز کاملا فرهنگی و محل تجمع فرهنگیان آن شهرها است، که مرجع بسیاری از اتفاقات بزرگ فرهنگی و تفریحی در آن شهر ها می شود ولی متاسفانه در اراک با کمبود چنین مکانی رو به رو هستیم چرا که پردیس های سینمایی در استان تنها نامی از پردیس را یدک می کشند؛ در نتیجه مخاطبان پردیس سینمایی در اراک فقط  برای تماشای فیلم می روند پس خدشه چندانی با تعطیل شدن سینما به تماشای فیلم آنها وارد نمی شود.

این فعال فرهنگی ادامه داد: از سوی دیگر مشاهده پس رفت در حوزه فرهنگ در کلان شهر اراک تاثیرات منفی زیادی را از لحاظ روانی برای اهالی فرهنگ ایجاد کرده است که امید را در دل آنها از بین برده است.

وی در پایان گفت: برای پیگیری موضوع سینما فرهنگ بهتر است که به بررسی موضوعات مهمتری در حوزه فرهنگ  بپردازیم، چرا که اگر مسائل مهم فرهنگی رفع شود معضلات سینما نیز از میان می رود. امید است که این مسئله شروع کننده مباحث عمیق تر فرهنگی باشد چرا که سرعت نزول فرهنگی در اراک بسیار سریع است و مطمئنا به زودی شاهد اتفاقات خیلی ناخوشایند تری در اراک خواهیم بود.

 

خبرنگار :زهرا صفرزاده

 

 

نظر شما