معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی استان مرکزی؛

انتشار اخبار و آمار خودکشی ها در محدوده ممنوعیت ها است / دلیل اصلی خودکشی در استان شکست عشقی و مشکلات مالی است

۱۳۹۸/۰۵/۱۴ - ۱۴:۴۱:۱۸
کد خبر: ۸۸۱۰۷۷
انتشار اخبار و آمار خودکشی ها در محدوده ممنوعیت ها است / دلیل اصلی خودکشی در استان شکست عشقی و مشکلات مالی است
معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی استان مرکزی، گفت: در خصوص برآوردهای اجتماعی که در معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی انجام می شود، سالیانه در راستای شناسایی آسیب های اجتماعی فعالیت های بسیاری صورت می گیرد.

به گزارش برنا از اراک ، سرهنگ محمود خلجی   در آستانه روز خبرنگار در بازدید از دفتر خبرگزاری برنا در اراک افزود : در گذشته مأموریت پلیس این بود که جرمی اتفاق بیافتد و پلیس به دنبال کشف جرم برود، اما با تغییر رویکردی که پلیس در حوزه مأموریتی خود ایجاد کرده، دیگر منتظر وقوع جرائم نیست و در حال انجام یک سری اقدامات پیشگیرانه برای پیشگیری از وقوع جرم و حتی یک سری اقدامات پیش بینانه برای پیش بینی فرایندهای احتمالی در جامعه است. در این خصوص اداره ای تحت عنوان اداره برآوردهای اجتماعی و دفتر تحقیقات کاربردی در پلیس ایجاد شده که در این راستا در حال فعالیت هستند. به این معنا که می دانیم در سطح استان مرکزی و یا به تفکیک شهرستانی چه آسیب هایی را در جامعه داریم و یا حتی در کلانتری ها نیز چه جرائم و آسیب هایی در حال رخ دادن است. همچنین اقدامات سلبی و ایجابی نیروی انتظامی نیز بر مبنای تمامی این برآوردها شکل می گیرد و اتفاق می افتد.

ویز اظهار کرد : برآوردهایی که در سال جاری انجام شده، نشان می دهد که نزاع و درگیری، اختلافات و نابسامانی های خانوادگی، خرید و فروش و حمل و نگهداری مواد مخدر و همچنین روابط نامشروع به ترتیب بیشترین میزان رخداد را در استان مرکزی داشته اند و از این حیث دارای اولویت در نیروی انتظامی می باشند. انتظار می رود که اصحاب رسانه پیرامون آسیب های اجتماعی موجود در سطح جامعه نسبت به برگزاری نشست های علمی و تخصصی با حضور اساتید دانشگاه، کارشناسان حوزه رسانه و ناجا اقدامات ویژه ای انجام دهند و راهکارهایی که ارائه می شود مورد استقبال قرار گیرد. همچنین انتظار می رود که رسانه ها به صورت تحلیلی به این موضوعات بپردازند و همینطور آموزش های همگانی را نیز در این راستا در دستور کار خود قرار دهند. در بحث تعامل با زندان ها برای انجام مصاحبه با زندانیان نیز، اگر این تمایل از سوی رسانه وجود داشته باشد، باید جلسه مشترکی با حضور سازمان زندان ها برگزار شود و در این خصوص تعاملات لازم انجام شود. اگر قرار است چنین اتفاقی رخ دهد نیاز به این جلسه بسیار مبرم می باشد.

وی ادامه داد: در حوزه طرح امنیت اخلاقی پلیس، طرح «ناظر یک» حدود 2 ماه است که در حال اجرا است. در این راستا باید عنوان کرد که موضع پلیس در بحث عفاف و حجاب موضع ارشادی است و مواضع برخورد انتظامی و قضایی نبوده است. اما در خصوص طرح «ناظر یک» افرادی که در داخل خودرو اقدام به کشف حجاب می کنند، مشخصات خودروی آنها در سامانه درج می شود و بعد از 24 ساعت برای مالک خودرو یک پیامک ارسال می گردد مبنی بر اینکه راننده و یا سرنشین خودرو اقدام به کشف حجاب کرده اند. مالک خودرو به پلیس امنیت دعوت می شود و حتی در پلیس امنیت نیز برخوردهای قضایی و انتظامی با افراد صورت نمی گیرد و صرفاً یک تذکر ارشادی به آنها داده می شود که حجاب را رعایت کنند.

معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی استان مرکزی اظهار داشت: در حوزه آمار خودکشی، باید عنوان کرد که این آمار جزء خط قرمزهای نیروی انتظامی است و ارتباطی با ناجا ندارد. انتشار اخبار و آمار خودکشی ها در محدوده ممنوعیت هاست اما می توان از طریق استانداری پیگیری کرد. چرا که جمع بندی آمار در حوزه دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی انجام می شود و از آن طریق به طور قطع تجزیه و تحلیل ها و فرایندهای تحقیقاتی در این دفتر انجام گرفته است. ناجا نمی تواند به حوزه خودکشی ورود کند، در صورتی که هم آمار خودکشی را در دست داریم و هم اطلاعات اقدام به خودکشی و هم اطلاعات خودکشی های موفق در دسترسی ناجا قرار دارد، اما به هر حال تأکید سلسه مراتب بر این است که نشر این آمار نگرانی های جامعه را بیشتر کند و نه تنها ممکن است در حوزه پیشگیری تأثیرگذار نباشد، بلکه شاید بدتر بشود و اشاعه ای داشته باشد که دیگران نیز اقدام به خودکشی کنند. خودکشی در تمامی سنین رخ می دهد و از نوجوانی تا سنین جوانی و میانسالی و حتی بالاتر چنین موضوعی اتفاق می افتد. طبق بررسی های انجام شده دلیل اصلی خودکشی در استان مرکزی به مشکلات مالی و اقتصادی و شکست های عشقی بر می گردد اما موارد متعدد دیگری از جمله افسردگی، روابط بد والدین با فرزندان و ارتباط ناصحیح در تربیت فرزندان، در رخداد خودکشی تأثیرگذار هستند ولی اگر بخواهیم مباحث مربوط به خودکشی را ریشه یابی کنیم، علل و عوامل آن بسیار بیشتر از موضوعاتی است که در این گفتگو مطرح شده است.

سرهنگ خلجی تصریح کرد: در حوزه آدمربایی نیز آمار آن در سطح استان مرکزی افزایش پیدا نکرده است. در سال جاری تنها یک مورد آدمربایی یک دختربچه را داشتیم که در شهر مهاجران رخ داده است. مورد دیگر پسربچه ای در شهرستان شازند می باشد که این پسربچه مفقود شده است که از نظر پلیس آدمربایی محسوب نمی شود و مفقودی محسوب می شود. خانواده ای اعلام کردند که فرزندمان مفقود شده است. اگر در این خصوص آدمربایی اتفاق افتاده بود، پس از گذشت 2 ماه به هر حال یک درخواستی از سوی آدمرباها مطرح می شد و خواسته های خود را عنوان می کردند. تاکنون بر مبنای اظهارات خانواده این پسربچه هیچگونه تماسی از سوی هیچ شخص خاصی انجام نشده است. بر همین اساس از نظر پلیس این موضوع در حد فقدان است و پلیس نیز با جدیت در حال بررسی موضوع است. موضوع اینجاست که چنین مواردی در استان مرکزی در سنوات گذشته رخ نداده است و زمانی که حتی یک فقره اتفاق می افتد در اذهان عمومی اینگونه جلوه می کند که آدمربایی افزایش پیدا کرده است.

وی بیان داشت: در خصوص مأموریت های 110 این مأموریت ها در 2 حوزه تقسیم بندی فوریتی و غیرفوریتی می شود. به هر ترتیب یک سری جرائم در حوزه مأموریت های فوریتی پلیس جای می گیرد و یک سری جرائم نیز در حوزه مأموریت های غیرفوریتی پلیس قرار خواهد گرفت. در حوزه مأموریت های فوریتی این زمان میان 7 دقیقه تا 30 دقیقه برای حضور 110 در محل وقوع جرم در نظر گرفته می شود و در حوزه مأموریت های غیرفوریتی این مدت زمان متفاوت است. این فرایند بستگی به بُعد مسافت دارد. میزان زمان حضور پلیس در محل های وقوع جرم سطح شهر بسیار پایین است اما در برخی از حوزه های استحفاظی، برخی مناطقی هستند که حدود 90 کیلومتر از کلانتری تا محل وقوع جرم فاصله مسافتی وجود دارد.

معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی استان مرکزی تأکید کرد: در گذشته اعتیاد به عنوان یک جرم در جامعه تلقی می شد، اما اخیراً اعتیاد و فرد معتاد را به عنوان یک بیماری و بیمار قلمداد می کنند و نیاز به حمایت های متعدد درمانی، اجتماعی، خانوادگی و … دارد. این نیاز مبرم به شدت احساس می شود که معتاد بهبود یافته به خانواده و جامعه برگردد. اما واقعاً چرخه ای که در این خصوص وجود دارد، معیوب است. فرد معتاد خود را به صورت خودمعرف به کمپ ها و مراکز ترک اعتیاد معرفی می کند و اقدام به بهبود از اعتیاد می کند و زمانی که به جامعه باز می گردد متأسفانه جامعه و یا حتی خانواده این فرد را به راحتی نمی پذیرند تا فرد بهبود یافته بتواند خود را احیا کند. عدم پذیرش افراد بهبود یافته از سوی خانواده و جامعه باعث خواهد شد تا دوباره تنها مأمن خود را توزیع کننده مواد مخدر بداند و در آنجا پناه یابد. به هر حال این فرد جسم خود را از اعتیاد پاک کرده و نیاز به پالایش روحی دارد که خانواده و جامعه باید چنین فردی را مورد حمایت قرار دهند. در این راستا باید نگاه و نگرش افراد جامعه به چنین فرایندی تغییر پیدا کند و بستر مناسبی در جامعه برای آنها ایجاد شود.

سرهنگ خلجی در ادامه درباره کشت و ترانزیت مواد مخدر در استان مرکزی ابراز داشت: شرایط آب و هوایی استان مرکزی به گونه ای است که کشت مواد مخدر در آن انجام نمی شود و از گذشته ها نیز چنین موضوعی در استان رخ نداده است. اگر حتی مواردی از کشت مواد مخدر نیز در استان وجود داشته باشد، بسیار اندک و به ندرت است و قابلیت رسانه ای شدن را ندارد. در خصوص ترانزیت و انتقال مواد مخدر نیز باید گفت که استان مرکزی بارانداز مواد مخدر محسوب می شود و محلی برای عبور مواد به سایر استان های کشور است.

برخورد پلیس با محموله های مواد مخدر با جدیت انجام می شود. کشفیات مواد مخدر در استان مرکزی به صورت عمده از سمت و سوی عامل های ترانزیتی است. در 4 ماهه ابتدای امسال یک تن و 825 کیلو انواع مخدر کشف شده است. همچنین در این مدت 13 باند قاچاق مواد مخدر نیز در استان مرکزی منهدم شده اند. دستگیری 103 نفر قاچاقچی مواد مخدر و 5642 نفر معتاد نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این مدت بوده است

 

نظر شما