وقوع بیش از هزار کودک‌آزاری در قزوین در سال گذشته

۱۳۹۸/۰۵/۲۷ - ۱۸:۳۰:۴۲
کد خبر: ۸۸۶۴۸۷
وقوع بیش از هزار کودک‌آزاری در قزوین در سال گذشته
مدیرکل بانوان و خانواده استانداری قزوین گفت: کودکان کار در همه استان‌ها وجود دارند اما حضور اتباع بیگانه غیرمجاز در استان قزوین آمار کودکان کار در استان را افزایش داده است.

به گزارش گروه استان های برنا؛ صدیقه ربیعی در کنفرانس تخصصی کودک که صبح امروز در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: برخی از مشکلات حوزه کودکان به بحث حقوقی برمی‌گردد و در حوزه فرهنگی برخی مشکلات وجود دارد که مختص استان قزوین است.

وی افزود: در قوانین موجود یک سری قوانین حمایتی داریم اما این قوانین جوابگوی نیازهای حوزه کودکان نیست که امیدواریم لایحه مورد نظر در این حوزه مصوب شود تا چالش‌ها حل شود.

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری قزوین عنوان کرد: بخشی از قوانین کنوانسیون بین‌المللی کودکان با آموزه‌های دینی ما همخوانی ندارد بنابراین این خلأها باید برطرف شود.

ربیعی تصریح کرد: اگر کودک نیاز به خدمات درمانی داشته باشد اما والدین از ارائه خدمات به کودک امتناع کنند براساس قانون حضانت کودک از والدین گرفته می‌شود اما این قانون ضمانت اجرایی قوی ندارد.

وی گفت: همچنین دستگاه‌های اجرایی نیز اهتمام لازم برای اجرای قوانین حوزه کودک را ندارند که این مهم نیز باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری قزوین بیان کرد: صدور پروانه راه‌اندازی مهدکودک برعهده بهزیستی است اما دیده می‌شود که مکان‌های نامناسب و مربیان غیرمتخصص برای مهاد کودک در نظر گرفته می‌شود که این امر نیز چالش‌هایی را ایجاد می‌کند.

ربیعی افزود: سطح دانش و آگاهی والدین و کسانی که بحث آموزش کودکان را برعهده دارند، پایین است بنابراین نیاز داریم که اطلاعات آنان به روز شود.

وی با اشاره به اثرات منفی کم‌تحرکی کودکان اضافه کرد: این موضوع به سلامت کودکان ضربه میزند و این امر نشأت گرفتت از تغییر سبک زندگی است.

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری قزوین خاطرنشان کرد: با کمبود سرانه‌های فرهنگی، آموزشی و ورزشی برای کودکان روبرو هستیم و استانداردهای لازم در نظر گرفته نشده است.

ربیعی افزود: مدارس غیردولتی به دلیل کمبود فضای آموزشی از مکان‌های غیراستاندارد استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: طلاق حقوق کودکان را ضایع می‌کند و سلامت روان آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری قزوین ادامه داد: در بحث کودک‌آزاری آمار اسفناکی داریم و در سال۹۷ بیش از یکهزار مورد کودک‌آزاری در استان رخ داده که آمار بسیار بالایی است.

ربیعی گفت: کودکان کار در همه استان‌ها وجود دارند اما حضور اتباع بیگانه غیرمجاز در استان قزوین آمار کودکان کار در استان را افزایش داده است.

وی بیان کرد: به دلیل ازدواج زنان ایرانی با مردان اتباع بیگانه فرزندان بی‌هویتی را برجای می‌گذارد که این امرهم یکی ازچالش‌های حوزه کودکان است.

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری قزوین عنوان کرد: کافی نبودن سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه کودکان یکی دیگر از مشکلات موجوداست که باید مرتفع شود.

ربیعی یادآور شد: دولت در زمینه تحقق حقوق اساسی کودک مهمترین و موثرترین نقش را دارد اما در کنار آن والدین، رسانه‌ها و مهادکودک باید بیشتر به این مهم بپردازند.

نظر شما
پرونده ویژه