استاندار یزد ‌مطرح کرد:

افتتاح ‌٧٢٠ پروژه در استان با اعتبار ۲۵۰۰ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ٢١٠٠ نفر در هفته دولت/ استان یزد آماده میزبانی شایسته از اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی است‌

۱۳۹۸/۰۶/۰۳ - ۱۴:۲۷:۵۷
کد خبر: ۸۸۹۲۷۲
افتتاح ‌٧٢٠ پروژه در استان با اعتبار ۲۵۰۰ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ٢١٠٠ نفر در هفته دولت/ استان یزد آماده میزبانی شایسته از اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی است‌
استاندار یزد خاطرنشان کرد: در بزرگداشت هفته دولت ۷۲۰ طرح و پروژه با اعتبار‌ی بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در استان با اشتغال‌زایی دو هزار و ١٠٠ نفر به بهره‌برداری می رسد و عملیات اجرایی ۱۲ طرح جدید با اعتبار ۲۶۲ میلیارد تومان آغاز می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از یزد، استاندار یزد ضمن گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر و شهدای دولت از افتتاح ٧٢٠ طرح و پروژه در استان با اعتبار دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در هفته دولت امسال خبر داد و گفت: علاوه بر بهره‌بردار‌ی از این طرح ها، در هفته دولت عملیات اجرایی ١٢ طرح جدید با اعتبار ۲۶۲ میلیارد تومان آغاز می شود.

"‌محمدعلی طالبی" میزان اشتغال‌زایی پیش‌بینی شده برای طرح‌های مورد بهره‌برداری استان در این ایام را دو هزار و ١٠٠ نفر عنوان کرد و ادامه داد: برا‌ی تغییر سیاست‌های ایجاد اشتغال در گذشته، حمایت‌های استان را از واحدهایی که عمدتاً نیاز شغلی افراد غیربومی، اتباع خارجی و نیروی کار ساده‌ را تامین می کردند به سمت واحدهایی که بتوانند بستر اشتغال‌زایی نیروهای بومی استان به ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را فراهم کنند، تغییر داده ایم.

عالی ترین مقام اجرایی استان افزود: درحال تغییر جهت‌گیریها‌ی گذشته در حوزه اشتغال استان هستیم ولی نباید انتظار داشت سیاست‌گذاری های اشتباه در سال های گذشته تنها در چند ماه دچار تغییر و تحول شود.

"طالبی" خاطرنشان کرد: خوشبختانه در شرایطی هستیم که وضعیت نسبت به چند ماه قبل بهتر شده اما کاملا به نقایص و ضعف‌های موجود نیز واقف هستیم، امروز امیدوارانه‌تر و با تلاش بسیار بیشتری در حال فعالیت برای رفع مشکلات مردم هستیم و امیدواریم بهره برداری از پروژه ها در هفته دولت موجب تقویت ارتباط و تعامل هرچه بیشتر مردم و دولت، افزایش اعتماد عمومی و حمایت متقابل میان مردم و دولت شود.

آمادگی استان برای میزبانی شایسته از اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی

‌استاندار یزد از برگزاری هفدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی به میزبانی استان یزد همزمان با هفته دولت خبر داد و گفت: این اجلاس از روز سه‌شنبه ‌هفته جاری با ورود مهمانان به استان آغاز می‌شود و افتتاحیه نیز صبح روز چهارشنبه ششم شهریور ماه در شهرستان میبد برگزار می شود.

وی ادامه داد: برنامه‌های کارگروه ‌اجلاس در عصر چهارشنبه و ادامه آن در صبح روز پنج‌شنبه انجام می‌شود و برنامه اصلی اجلاس نیز در قالب مراسم اختتامیه در میدان تاریخی امیرچخماق یزد با حضور مقامات کشوری و نزدیک به ۷۰۰ نفر مهمانان داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

عالی ترین مقام اجرایی استان افزود: اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی به رغم برگزاری در چنین سطح بزرگی که در استان کم نظیر است، یک ریال کمک دولتی دریافت نکرده و تمام هزینه‌های آن توسط مردم، هیئت‌های مذهبی و خیرین تامین شده است.

 تخصیص ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب از دریای عمان به استان یزد

"طالبی" در ادامه این نشست گفت: در بحث تامین آب پایدار برای استان شاهد اتفاقات بسیار خوبی در ماه‌های گذشته بودیم که از آن جمله می توان به تخصیص ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب دریای عمان برای طرح انتقال به استان که مراحل مطالعاتی آن آغاز شده است، اشاره کرد.

استاندار یزد ادامه داد: در صورت نتیجه‌گیر‌ی مناسب در موضوع انتخاب سرمایه‌گذاری برای طرح نیز شاهد آغاز عملیات اجرایی آن تا پایان امسال خواهیم بود تا اقدامات لازم برای انتقال آب به یزد را انجام دهیم.

وی افزود: ارزیابی های اولیه از مدل‌های تامین منابع طرح انتقال آب از دریای عمان به استان یزد ترسیم شده و آب انتقالی نیز عمدتاً با نگاه اقتصادی برای مصرف جهت توسعه و رونق تولید در استان مورد توجه است.

عالی ترین مقام اجرایی استان با اشاره به اینکه تامین آب شرب مورد نیاز استان از طریق خط دوم انتقال از سرچشمه‌های زاگرس دنبال می شود، خاطرنشان کرد: اختلافات موجود در ارتباط با منشاء خط دوم انتقال آب شرب یزد به صورت کامل رفع شده، با وزارت نیرو در این باره به توافق رسیده‌ایم و انشاالله این موضوع را هم با جدیت دنبال خواهیم کرد.

تلاش برای کاهش نرخ بیکاری استان به زیر ١٠ درصد تا پایان سال ۹۹

"طالبی" در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات گسترده‌ای که در رابطه با حمایت از رونق تولید در استان یزد انجام شده اشاره کرد و گفت: در حوزه صنعت‌ و در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، به صورت موردی مشکلات صنایع بررسی و موفقیت‌های خوبی در جهت رفع این موانع حاصل شده است.

استاندار یزد از به سرانجام رسیدن برخی پروژه های نیمه تمام و بلاتکلیف سال‌های گذشته در استان خبر و ادامه داد: به دنبال بررسی های کارشناسانه دقیق نزدیک به ٢٠٠ طرح نیمه تمام در استان در قالب لیستی تهیه و در موضوعات مختلف دسته‌بندی شده تا تکمیل آنها با جدیت دنبال شود.

وی افزود: در صورت اجرایی شدن این طرح‌ها، در برخی از شهرستان‌ها توان کاهش آمار بیکار‌ی تا نزدیک به صفر را داریم.

عالی ترین مقام اجرایی استان خاطرنشان کرد: ‌یزد پس از استان‌های تهران و البرز در رده بالاترین استان‌های مهاجرپذیر کشور قرار دارد و این مسئله باعث ایجاد چالش‌هایی در مسیر برنامه‌ریزی در حوزه اشتغال شده و مسائلی مانند بیکاری را در یزد افزایش داده است.

"طالبی" گفت: بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده نرخ بیکاری استان یزد در سال جاری نسبت به سال گذشته ٢ و ٨ دهم درصد کاهش یافته و به ١٢ و ٨ دهم درصد رسیده است که با برنامه‌هایی که در دست اجراست، پیش بینی می شود تا پایان سال ٩٩ نرخ بیکاری استان تک رقمی شود و به زیر ۱۰ درصد برسد.

استاندار یزد ادامه داد: باوجود شرایط سخت اقتصادی برای دولت و مردم، تمام تلاش مسئولان استان بر این بوده تا از تمامی ظرفیت‌های موجود برای ارتقاء شاخص‌های استان استفاده شود و در این مسیر، توسعه متوازن استان با اولویت توجه بیشتر به اجرای طرح‌ها و تخصیص اعتبارات به مناطق کمتر توسعه یافته استان، از محوری ترین برنامه ها بوده است.

برخورداری از فضای مناسب سیاسی و اجتماعی همراه با آرامش در استان

عالی ترین مقام اجرایی استان بیان کرد: در راستای تقویت همبستگی و انسجام اجتماعی و سیاسی در استان جلسات مختلفی را با نیروهای موثر استان داشتیم و درحال حاضر از فضای مناسب سیاسی و اجتماعی همراه با آرامش برخوردار هستیم که در این رابطه از همه فعالین سیاسی استان تشکر می کنم، همین فضا به اتخاذ سیاست های بهتر در جهت منافع مردم و همگامی و همراهی همه نیروهای تاثیرگذار استان کمک می کند و امیدواریم ‌براساس سیاست برنامه محوری که در پیش گرفته ایم و پرهیز از ورود به حاشیه ها بتوانیم برای توسعه استان گام‌های موثری برداریم و از حضور همه گروه ها و نیروهای تاثیرگذار استان استفاده کنیم.

اختلافات و مشکلات درونی خانواده رسانه‌ استان در محیطی دوستانه قابل حل است

"طالبی" در ادامه این نشست و پس از شنیدن سوالات، نظرات و پیشنهادات‌ اهالی رسانه استان، گفت: واقعا مبنای مشکلات و اختلافات موجود در خانواده رسانه‌ و مطبوعات استان بزرگ و غیرقابل حل نیست و می‌توان آن را در داخل این صنف و در محیطی دوستانه رفع کرد.

استاندار یزد با اشاره به ارزیابی و دسته ‌بندی رسانه‌های استان از سوی خانه مطبوعات ‌یزد، ‌ادامه داد: کسانیکه در این رابطه اعتراض دارند، می توانند پیشنهادات بهتری را در این باره ارائه کنند تا پس از بررسی اعمال شود.

وی بر برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی تخصصی با رسانه‌های استان در موضوعاتی مانند آب، اشتغال، مشکلات صنایع و واحدهای تولیدی و مسائل اجتماعی تاکید کرد و افزود: اهتمام ویژه‌ا‌ی به نقش ‌و جایگاه رسانه‌ها در پیشبرد اهداف توسعه‌ای استان داریم و پیوست رسانه‌ای برای پروژه‌های مهم استان را دنبال خواهیم کرد.

عالی ترین مقام اجرایی استان خاطرنشان کرد: در ارزیابی مدیران دستگاه‌های اجرایی استان ۵۰ امتیاز را به شاخص‌های مرتبط با پاسخگویی، مشارکت پذیری، ارتباط مدیران با رسانه‌ها و مسئولیت پذیری اختصاص داده‌ایم ‌که البته نظر به اینکه امتیازات استانی در مقایسه با امتیاز شاخص‌های عمومی و تخصصی در ارزیابی مدیران کم است، خواستار اصلاح شاخص‌های ارزیابی و انجام آن مبتنی بر واقعیت‌ها و نظرات مردم و رسانه ها هستیم.

طالبی" گفت: در راستای برنامه حکمرانی خوب که پاسخگویی و مسئولیت پذیری از شاخص های آن است، ‌برنامه‌‌ای تدوین شده که بخشی از آن در حوزه رسانه اتفاق خواهد افتاد و با اجرای آن شاهد پاسخگویی مدیران به طور محسوس خواهیم بود.

جلوتر از دیگر استان‌ها در وصول عوارض فروش معادن هستیم

استاندار یزد در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران استان در رابطه با موضوع سهم ٢٨٧ میلیارد تومانی استان از محل یک درصد عوارض فروش معادن، تصریح کرد: از آنجایی که این درآمد در قالب درآمدهای استانی دیده شده و وصول نشده است، جایگاه استان در بخش درآمدهای دولت مناسب نیست اما این بدان معنا نیست که یزد در وصول یک درصد عوارض فروش معادن جایگاه آخر را داشته باشد بلکه استان یزد در بین چند استانی که از ۱۵۰۰ میلیارد تومان این قانون در بودجه سال ٩٨ سهم دارند، به لحاظ پیگیری وصول این درآمدها چند قدم جلوتر است.

وی موانع موجود برای وصول این درآمدها را مسائلی فرا استانی ذکر کرد و ادامه داد: مشکلاتی مانند عدم تعیین آیین‌نامه برای اجرای این قانون، مشخص نشدن متولی وصول این درآمدها، متولی انتقال حساب‌ها و برخی مسائل دیگر از جمله این موانع به شمار می آید.

عالی ترین مقام اجرایی استان افزود: حفظ محیط زیست را باید در اولویت برنامه‌های توسعه ‌ای استان قرار دهیم و از برنامه هایی که در راستای رشد و ارتقای شاخص های زیست محیطی است، خصوصاً در نقاط کمتر برخوردار استان حمایت کنیم.

طالبی در پایان سخنان خود در رابطه با موضوع ایجاد مهمانشهر برای ساماندهی اتباع خارجی مرکز استان، ‌گفت: به رغم ارائه طرحی از سوی شهرداری، دو نکته‌ در این رابطه حائز اهمیت است؛ یکی اینکه ایجاد مهمانشهر درحال حاضر جزو سیاست‌های نظام نیست و دیگر اینکه انتظار داریم طرحی ازسوی شهرداری ارائه شود که با همکاری های بین بخشی بتوانیم مقداری از مشکلات این حوزه را برطرف کنیم.

گفتنی است در این نشست تعدادی از صاحب امتیازان ‌و مدیران مسئول مطبوعات، سرپرستان روزنامه های سراسری، مدیران خبرگزاری ها و سایت های خبری و خبرنگاران استان پرسش ها و پیشنهادات خود را درخصوص مسائل استان در حوزه های مختلف ارائه کردند و استاندار یزد و معاونان استاندار پاسخگوی سوالات آنها در این نشست هم اندیشی بودند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز