دومین همایش ملی منابع طبیعی و توسعه پایدار در زاگرس در شهرکرد آغاز شد

۱۳۹۸/۰۶/۰۶ - ۱۰:۴۵:۲۹
کد خبر: ۸۹۰۷۶۲
دومین همایش ملی منابع طبیعی و توسعه پایدار در  زاگرس در شهرکرد آغاز شد
دومین همایش ملی منابع طبیعی و توسعه پایدار در زاگرس روز چهارشنبه در دانشگاه شهرکرد آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه استان های برنا؛ معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهرکرد گفت: استان چهارمحال و بختیاری  با قرار گرفتن در منطقه زاگرس مرکزی غنای فراوان و شرایط مناسبی دارد و این استان جز ۵ استان پاک کشور است که باید با حفظ  محیط زیست و منابع طبیعی از این شرایط بکر و پاک استان برای توسعه پایدار استفاده کرد.

محسن مبینی در آیین افتتاحیه این همایش افزود: برگزاری این همایش در جمع آوری دستاوردهای جدید در عرصه علم  و تخصص کمک می کند و همچنین تلنگری برای حفظ شرایط موجود خواهد بود.

وی با اشاره به شرایط موجود استان افزود : این شرایط یک نعمت بزرگ است که باید برای حفظ این موهبت تلاش شود.

دبیر علمی همایش ملی منابع طبیعی و و توسعه پایدار در زاگرس نیز گفت: از مجموع ۲۳۰ مقاله ارسالی به دبیرخانه این همایش ۱۹۵ مقاله پذیرفته شده است و از این تعداد ۲۴مقاله برای ارایه انتخاب شد.

رسول زمانی احمد محمودی افزود: این همایش امکان تبادل آخرین دستاوردهای حوزه منابع طبیعی را فراهم کند

به گزارش ایرنا، دومین همایش ملی منابع طبیعی و توسعه پایدار در زاگرس ۶ و ۷ شهریور ماه در دانشگاه شهرکرد در حال برگزاری است.

این همایش ملی به صورت رسمی و سراسری است و مقالات این کنفرانس در پایگاه سیویلیکا و کنسرسیوم محتوای ملی نمایه می شود.

محورهای این همایش با عنوان آبخیزداری و توسعه پایدار در زاگرس ، جنگلداری و توسعه پایدار در زاگرس، مرتعداری و توسعه پایدار در زاگرس، محیط زیست و توسعه پایدار در زاگرس، شیلات و توسعه پایدار در زاگرس، علوم زمین و توسعه پایدار در زاگرس، صنایع چوب و توسعه پایدار در زاگرس و محور ویژه مخاطرات طبیعی با تاکید سیلاب است.

نخستین همایش ملی منابع طبیعی و توسعه پایدار در زاگرس مرکزی ۱۰ و۱۱ شهریور۹۵در دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

در این همایش ملی جمعی از مسوولان بخش کشاورزی و منابع طبیعی ، کارشناسان حوزه شیلات ، صنایع ، دانشگاهیان و محققان و دانشجویان حضور دارند.

جنگل‌های زاگرس یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر طول و بیش از ۲۰۰ کیلومتر عرض دارند و مساحت جنگل‌های زاگرس ۶ میلیون هکتار بوده که ۴۰ درصد از جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهد.

بر اساس آخرین آمارهای رسمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیش از یک میلیون و ۴۳۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس کشور دچار خشکیدگی، آفت و تخریب شده است.

زاگرس بزرگترین ناحیه رویشی و جنگلی کشور با وسعت بیش از ۶ میلیون هکتار، ۴۱.۹ درصد جنگل‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

تغییرات اقلیمی، گسترش آفت و بیماری، خشکسالی، سدسازی، معدن‌کاوی، چرای بی‌رویه دام، آتش‌سوزی، هجوم ریزگردها و اجرای طرح‌های عمرانی از مهمترین عوامل تهدید و تخریب جنگل‌های زاگرس به شمار می‌آید و با وجود برنامه‌هایی که تاکنون برای حفظ و احیای این جنگل‌ها اجرا شده اما حال این جنگل‌ها خوب نیست و ضروری است تا راهکارهای موثرتری تدوین و اجرا شود.

جنگل‌های زاگرس در کشور از ناحیه سردشت آذربایجان غربی تا فیروزآباد فارس امتداد دارد، گونه گیاهی بیشتر این جنگل‌ها بلوط ایرانی است اما سایر گونه‌ها نظیر بنه، بادام، کیکم و گلابی وحشی نیز در این ناحیه رویش دارد.

جنگل‌های زاگرس با توجه به زادآوری محدود و پایین، اکوسیستمی شکننده دارد از همین رو جزو جنگل‌های حفاظتی و حمایتی قرار گرفته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز