استاندار یزد:

اجلاس پیرغلامان حسینی به نقطه عطفی در تبیین جایگاه و نقش اجتماعی پیرغلامان و خادمان حسینی بدل شود

۱۳۹۸/۰۶/۰۷ - ۰۹:۴۶:۵۳
کد خبر: ۸۹۱۱۷۹
اجلاس پیرغلامان حسینی به نقطه عطفی در تبیین جایگاه و نقش اجتماعی پیرغلامان و خادمان حسینی بدل شود
استاندار یزد در مراسم افتتاحیه اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی که در شهرستان میبد برگزار شد، اظهار امیدواری کرد: این اجلاس به نقطه عطفی در تبیین جایگاه و نقش اجتماعی پیرغلامان و خادمان حسینی بدل شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از یزد، "محمدعلی طالبی" استاندار یزد در مراسم افتتاحیه هفدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی که با حضور "آیت‌الله محمدرضا ناصری" نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد و مقامات و شخصیت‌های کشوری و استانی در شهرستان میبد برگزار شد، پیرغلامان حسینی را ستون‌های قابل اتکا در برقراری ارتباط بین ملت و دولت دانست و اظهار امیدواری کرد که این اجلاس به نقطه عطفی در تبیین جایگاه و نقش اجتماعی پیرغلامان و خادمان حسینی بدل شود.

متن کامل سخنان استاندار یزد در مراسم افتتاحیه هفدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی به شرح زیر است:

با درود و سلام به ارواح مطهر شهدا، روح بلند و ملکوتی امام راحل بنیانگذار جمهوری اسلامی و عرض سلام و خیرمقدم خدمت مهمانان گرامی، پیرغلامان حسینی از سراسر ایران عزیز و همچنین مهمانان خارجی شرکت کننده در هفدهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان و خادمین حسینی.

سپاس و تقدیر از همه کسانی که در انتخاب استان یزد برای میزبانی این اجلاس سهیم بودند و فرصت عرض ارادت حسینیه ایران را به خادمان و ناشران فرهنگ والای حسینی ارزانی داشتند به ویژه سپاس از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و عرض خیرمقدم به جناب آقای دکتر رحمتی رئیس محترم بسیج رسانه ملی و دیگر مدیران و دست‌اندرکاران این مجموعه.

عرض خیرمقدم به سایر مهمانان، نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه معزز یزد، مدیران محترم استان، شهرستان و خادمان حسینی در استان یزد.

پیر در نگاه اول شاید در مقابل جوان قرار گیرد و اشاره به سن و سال افراد داشته باشد اما در نگاهی ژرف‌تر از دوره‌های مختلف زندگی فراتر رفته و به عنصری فرهنگی و اجتماعی بدل می‌شود.

پیر را در ادبیات مذهبی ما گاه به معنای راهنما و مرشد گفته‌اند، کسی که راه و رسم منزل‌ها را می‌داند، دست نوپایان را می‌گیرد و به سوی کمال رهنمون می‌شود.

در این معنا، پیری با فرزانگی همراه است و نصیحتش کارگشای دیگران ‌و ادبیات غنی ما مشحون است از توصیه به شنیدن و به کار بستن پند پیران.

 

          به می سجاده رنگین کن گرت پیر مغان گوید                    که سالک بی‌خبر نبود ز راه و رسم منزل‌ها

 

در شاهنامه عظیم فردوسی نیز که بازتاب بخشی از فرهنگ و هویت ماست، پیر، جایگاهی متفاوت دارد و پیران، نه کهنسالان جامعه، که کسانی هستند با توانایی شناخت فَرَّهِ ایزدی. چنانچه فی‌المثل زال از بدو تولد پیر بود و در این جایگاه پیران می‌توانند افرادی را که قابلیت سروری و پادشاهی دارند شناخته و به جامعه معرفی کنند.

با این معنایی که گفته شد، پیر با همه عظمتش در ترکیبی شگفت‌انگیز همنشین غلام می‌شود که به معنای خدمتکاری و نوکری است و این سوال را پیش روی ما قرار می‌دهد که چگونه کسی می‌تواند هم پیر باشد و هم غلام.

جواب این سوال را نمی‌توان یافت جز با افزودن پسوند "حسینی" به نام پیرغلامان. در واقع، فقط با توصیف حسینی بودن است که می‌توان درک کرد، پیران، بزرگان، راهنمایان و ناصحان جامعه، همزمان که چراغی فراراه جویندگان حقیقت می‌افروزند، خود لباس غلامی اهل بیت (‌ع) به تن می کنند.

آنها که عمر خود را بر سر برپاداری آیین‌ها و شعائر اهل بیت گذاشته‌اند، از این طریق، نقشی یگانه در جامعه یافته و ضمن آنکه خود سالک راه اهل بیت شده‌اند، در دوران خطیر کنونی می‌توانند و باید دستگیر سایر افراد جامعه نیز باشند و با بهره گیری از سرمایه اعتماد مردم به آنها، کمک کنند تا وحدت جامعه ما حول آموزه‌های اهل بیت حفظ گردد، کما اینکه امروز شاهد هستیم که پیرغلامان حسینی در همه جای ایران ‌یک پای نقش آفرینی اجتماعی در صلح و سازش ها و رفع اختلاف ها و نزدیک کردن دل ها به هم در میان خانواده ها و جامعه هستند.

 

پیرغلامان حسینی ستون های قابل اتکا در برقراری ارتباط بین ملت و دولت

 

اعتماد دولت و ساختارهای حکومت به این قشر عزیز نیز موجب شده است تا پیرغلامان، ستون های قابل اتکا در برقراری ارتباط میان دولت و ملت و پیشبرد سیاست ها و برنامه های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشند.

با توجه به حضور مهمانان عزیز از کشورهای مختلف دنیا، نمی توان به نقش و تاثیر بین المللی حرکت پیرغلامان اشاره نکرد.

ارزش های حسینی زبان مشترک انسانیت است، نه تنها این ارزشها ، دلهای ارادتمندان خاندان اهل بیت (ع) را به یکدیدگر نزد‌یک می کند، بلکه این ظرفیت را دارد تا پیوند دهنده دلهای رنجور از ظلم ظالمان در همه نقاط دنیا فارغ از رنگ ها، فرقه ها و دین ها باشد و امید داریم که این اجلاس انشاالله بتواند در این مسیر، موجب یک حرکت جدید و شتابنده باشد.‌

 

استان یزد خانه مهر اهل بیت (‌ع) است

 

بسیار خرسندم که امسال استان یزد افتخار میزبانی از پیرغلامان حسینی را دارد. یزد، خانه مهر اهل بیت(‌ع) است و یزدی‌ها از دیرباز، چونان حاجبان و نگاهبانانی همیشه بیدار، از شعله دوستی اهل بیت ‌(‌ع) در وجود خود حفاظت کرده و گرمای این محبت و مهر را سینه به سینه منتقل کرده و در همه دوره‌ها از آن گرمی و حیات گرفته‌اند.

حب اهل بیت (‌ع) و مهر امام سوم آنچنان در وجود مردم این استان ریشه‌دار شده که بر معماری و آداب و رسوم ما نیز اثر گذاشته، تا جایی که در بافت‌های شهری و روستایی ما حسینیه‌ها و تکیه‌ها همیشه جایگاه و کارکرد ویژه‌ای داشته اند و ساکنان این استان در برپایی مجالس یاد اهل بیت (‌ع)، صاحب سبک و رسوم منحصر به فردی هستند و جالب اینکه همه این فعالیت ها منحصر در ایام عزای ماههای محرم و صفر نیست و اینگونه مجالس در هر زمانی از سال در شهر و دیار ما دایر است.

امیدوارم این همایش به نقطه عطفی در تبیین جایگاه و نقش اجتماعی پیرغلامان حسینی بدل شده و پس از این شاهد نقش‌آفرینی هر چه بیشتر پیرغلامان در عرصه‌های اجتماعی باشیم.

نقشی که از یک سو ریشه در معارف اهل بیت (‌ع) دارد و از آن منبع، نیرو می‌گیرد و از سوی دیگر به سبب محوریت پیرغلامان در میان افراد جامعه و ارتباط گسترده آنها در قالب‌ هیئت ها و مجالس، امکان نشر و اشاعه آن معارف فراهم می‌گردد و می‌تواند همه ما را حول ریسمان دوستی اهل بیت (‌ع) گرد آورد.

در پایان وظیفه می دانم از میزبانی شایسته شهرستان میبد در برگزاری مراسم افتتاحیه این همایش بین‌المللی صمیمانه سپاسگزاری داشته باشم، به ویژه از برادر عزیزم جناب صفدری زاده و نیز فرماندار محترم و دیگر مسئولان شهرستان که با جدیت و انگیزه های مبتنی بر باورهای دینی برای برگزاری شکوهمند این اجلاس تلاش کرده اند.

برای همه عزیزان، سلامتی و شادکامی و عاقبت به‌خیری در مسیر ارزش های متعالی دینی و سیره حسینی آرزو دارم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز