کوچ پاییزی عشایر چهارمحال و بختیاری آغاز شد

۱۳۹۸/۰۶/۲۰ - ۱۰:۱۹:۱۲
کد خبر: ۸۹۶۳۳۵
کوچ پاییزی عشایر چهارمحال و بختیاری آغاز شد
معاون توسعه و عمران امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: کوچ پاییزه عشایر مستقر در این استان به مناطق قشلاقی منطقه گرمسیری خوزستان از روز چهارشنبه آغاز شد.

به گزارش گروه استان های برنا؛ یدالله چراغپور اظهار کرد: براساس تقویم، کوچ عشایر استان از روز ۲۰ شهریور آغاز شد و تا ۲۰ مهرماه ادامه خواهد داشت.

وی تعداد دام عشایر کوچروی استان را بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک اعلام کرد و تصریح کرد: مسیر حرکت کوچ با گذر از گردنه ' تاراز' و یل راه های 'لاسوزنی' و پل 'ماربره 'به منطقه بازفت میرسند و با توقف چند روزه با گذر از زردکوه بختیاری وارد مناطق قشلاقی استان خوزستان خواهند شد.

معاون توسعه و پشتیبانی امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به هماهنگی لازم مسئولان انتظامی و نظارتی برای ایجاد امنیت عشایر در زمان کوچ افزود: ماموران نیروی انتظامی با همکاری نیروهای بسیج عشایر با استقرار در مسیر کوچ را همراهی خواهند کرد.

چراغپور، از آمادگی کامل پلیس راهور در محورهای ارتباطی چهارمحال و بختیاری به خوزستان در زمان اجرای تقویم کوچ عشایر خبر داد و تصریح کرد: پلیس از پوشش لباس شب رنگ به منظور کاهش تصادفات جاده ای هنگام عبور دام از امتداد جاده ها در شب از عشایر را در دستور برنامه کار خود دارد.

وی از تامین و انتقال آب آشامیدنی سالم با تانکر سیار به ایل راههای عشایری را از دیگر اقدامات این اداره متولی در خدمات رسانی به این قشر مولد و آسیب پذیر جامعه عنوان کرد.

معاون توسعه و عمران امور عشایر چهارمحال و بختیاری، تولید و تامین علوفه دامی در سال زراعی جاری در مراتع مناطق ییلاقی را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: امسال افزون بر ۵ هزار و ۵۰۰ تن نیز محصول جو توسط تشکل ها و اتحادیه های عشایر برای حمل به مناطق قشلاقی خریداری و ذخیره سازی شده است.

استان چهارمحال و بختیاری با ۱۲۶ هزارنفر جمعیت عشایری به همراه یک میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام سبک درون کوچ و برون کوچ ، دومین استان عشایری کشور بعد از استان فارس است.

عشایر در طول سال دو بار کوچ برون استانی دارد که در بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری کوچ میکنند و این کوچ در پاییز برعکس می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز