یکی از پرچالش‌ترین حوزه‌های استاندارد، مصالح ساختمانی است / استانداردهای خودرو از ۵۵ استاندارد به ۸۵ ارتقا یافته است / امسال بنزین یورو ۴ برای ۸۰ درصد جمعیت کشور تامین می شود

۱۳۹۸/۰۶/۲۷ - ۱۳:۵۶:۰۹
کد خبر: ۸۹۹۷۳۲
یکی از پرچالش‌ترین حوزه‌های استاندارد، مصالح ساختمانی است / استانداردهای خودرو از ۵۵ استاندارد به ۸۵ ارتقا یافته است /  امسال  بنزین یورو ۴ برای ۸۰ درصد جمعیت کشور تامین  می شود
معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران گفت: بر اساس مصوبه دولت امسال باید بنزین یورو ۴ برای ۸۰ درصد جمعیت کشور تامین شود.

به گزارش برنا از اراک ، وحید مرندی مقدم در نشستی با اصحاب رسانه در استان مرکزی اظهار کرد: در خصوص بهبود وضعیت بنزین و استاندارد سازی آن در چند سال گذشته حرکات خوبی صورت گرفته و استانداردهای بنزین از یورو ۲ به یورو ۴ ارتقا پیدا کرد.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه دولت، توزیع بنزین یورو چهار ابتدا در 8 کلان‌شهر انجام شد که اراک هم یکی از این شهرها بود و در مرحله دوم توزیع، کلانشهرها به ۱۵ شهر افزایش پیدا کردند و امسال برای مرحله سوم و نهایی باید برای ۸۰ درصد جمعیت کشور این بنزین تامین شود، افزود: در صورت گذر از این مرحله با موفقیت امکان ارتقا به یورو ۵ نیز وجود دارد.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران در خصوص استاندارد مصالح ساختمانی تصریح کرد: یکی از پرچالش‌ترین حوزه‌های استاندارد، مصالح ساختمانی است. برخی محصولات در حوزه مصالح ساختمانی شامل استانداردهای اجباری هستند که در این خصوص مشکلی وجود ندارد، اما در سایر مصالح نیاز است سازمان نظام مهندسی نظارت و توجه ویژه داشته و کنترل لازم را در این خصوص انجام دهد.

مرندی مقدم در خصوص طرح طاها بیان کرد: کنترل بازار هر سال در کشور در چارچوب «طرح اجرای هماهنگ استاندارد (طاها)» انجام می‌شود. در طرح طاها بازرسان سازمان یا شرکت‌های بازرسی ذیصلاح از کلیه مراکز تولید، نگهداری، توزیع، عرضه و فروش کالاها و خدماتی که دارای پروانه کاربرد استاندارد هستند و محصولاتی که تولید و توزیع آنها مشمول مقررات اجرای اجباری استاندارد است، در بازارها و برخی مراکز مصرف بازدید و بازرسی می‌کنند و در صورت مشاهده کالاهای مشمول اجرای اجباری غیراستاندارد و فاقد پروانه برخورد قانونی لازم را انجام می‌دهند.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران اضافه کرد: امسال برای این طرح ۴۰ میلیارد ابلاغ و تاکنون حدود ۸ میلیارد آن تخصیص پیدا کرده است.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد سازی ایران گفت: از دو سال پیش تاکنون استانداردهای خودرو از ۵۵ استاندارد به ۸۵ ارتقا یافته است.

مرندی‌مقدم در خصوص استاندارد کالاهای صادراتی و وارداتی اضافه کرد: با توجه به اینکه بیش از هزار قلم کالا شامل استاندارد اجباری هستند، پیش از صادرات کالا نظارت‌های لازم بر آنها انجام می‌شود و در واردات علاوه بر این کالاها، کالاهای دیگری نیز مشمول کنترل و نظارت هستند که الزامات آنها در گمرک باید رعایت شود.

وی تجهیزات شهربازی ها را مشمول استاندارد اجباری دانست و گفت: تجهیزات شهربازی‌ها از ابتدای طراحی و در طول ساخت، کنترل و نظارت می‌شوند و در حال حاضر تمام شهربازی‌ها تحت کنترل هستند.

معاونت نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران خاطرنشان کرد: آسانسورها نیز همانند شهربازی در مراحل نصب و ساخت کنترل می‌شوند و در این خصوص بازرسی‌های اولیه و ادواری وجود دارد.

مرندی مقدم با اشاره به منع قانونی برای ورود به ساختمان های خصوصی و منازل شخصی بیان کرد: آسانسورهای منازل و خصوصی  مشمول بازرسی ادواری هستند، متاسفانه بازرسی های ادواری انجام نمی‌شود ، از مردم می خواهیم در این راستا اقدامات لازم را انجام دهند.

مرندی‌مقدم با بیان اینکه یک پنجم محصولات تولیدی در کشور مشمول استاندارد اجباری هستند، بیان کرد: اظهاریه انطباق یک روش ارزیابی انطباق جدید است که بر مبنای آن استانداردسازی از روش جاری و قدیمی که به صورت اجباری انجام می شد خارج شده و به سمت استانداردهای خوداظهاری با مسئولیت واحدهای تولیدی می‌رویم که این روند در یک فاز کوچک آغاز شده است که به رشد کیفیت در حوزه تولید کمک می‌کند.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران خاطرنشان کرد: همچنین در سطح کشور در حال طراحی مدلی برای مصوب کردن نرخ استانداردسازی هستیم که بتوانیم سالانه تصوری از وضعیت استانداردسازی در سطح کشور بر اساس این نرخ داشته باشیم که این بررسی و اجرای این طرح برای اولین بار در کشور آغاز شده است. 

مرندی مقدم در رابطه با برنامه های سازمان ادامه داد: برنامه های روتین این سازمان در سال جاری نظارت بر فرآورده های مشمول استاندارد اجباری، تدوین استاندارد، تایید صلاحیت آزمایشگاه‌ها و شرکت های بازرسی است که هرساله تغییرات کمی خواهند داشت‌.

وی افزود: سیاست تدوین استاندارد در گذشته افزایش کمی استاندارد بوده اما در سال جاری شیب آن کمی کاهش پیدا کرده و به سمت بازنگری استانداردها در حرکت هستیم چراکه با توجه به رشد تکنولوژی بازنگری در این خصوص لازم و ضروری است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز