دبیر کارگروه آب ستاد آب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری:

منابع تامین آب باید تغییر کند

۱۳۹۸/۰۷/۰۹ - ۱۱:۰۷:۳۷
کد خبر: ۹۰۵۶۲۲
منابع تامین آب باید تغییر کند
گفت: برای عبور از بحران کمبود آب باید منابع تامین آن تغییر یابد به فکر توسعه فناوری برای تولید آب باشیم.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری برنا؛ پرهمت دبیر کارگروه آب ستاد آب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست مشترک ستاد آب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با متخصصان حوزه آب استان بوشهر که در تالار سازمان مرکزی دانشگاه خلیج فارس برگزار شد، گفت: استان بوشهر به علت شرایط اقلیمی مزیت‌های مناسبی دارد که از جمله این مزیت‌ها می‌توان به دریا و کشت خارج از فصل اشاره کرد.

پرهمت با بحرانی خواندن وضعیت آب، افزود: استفاده از آب‌های غیر متعارف، استحصال آب از رطوبت هوا و نمک زدایی آب دریا، از جمله راه حل‌های برون رفت از وضع بحرانی آب است.

او، توسعه فناوری را یکی از محور‌های اصلی کارگروه آب دانست و بر اهمیت طرح‌هایی که از مرحله آزمایشگاهی عبور کرده اند و آمادگی سرمایه گذاری را دارند، تاکید کرد.

رئیس دانشگاه خلیج فارس هم گفت: با توجه موقعیت جغرافیایی استان بوشهر و بحرانی بودن وضعیت آب در کشورمان که در موقعیت نیمه خشک و خشک قرار داد، پژوهشکده آب را در این دانشگاه راه‌اندازی کردیم.

عبدالمجید مصلح افزود: امیدوارم با ایجاد این پژوهشکده و با توجه به ظرفیت‌های علمی و پژوهشی که در دانشگاه خلیج فارس وجود دارد، بتوان طرح‌هایی مانند نمک زدایی از آب دریا، استفاده از پساب، تغییر الگوی کشت، استفاده از گونه‌های گیاهی سازگار با کم آبی، مدیریت مصرف آب در مزارع، هوشمند سازی و پایش مصرف آب و آموزش و فرهنگ سازی مصرف آب را با کیفیت و نتیجه مطلوب تری اجرا کرد.

او همچنین پیشنهاد داد: یک مدل ارتباطی میان متخصصان حوزه آب استان بوشهر و ستاد آب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با محوریت دانشگاه خلیج فارس برای ارزیابی و تایید طرح‌ها و تعریف چند محور مشترک بلند مدت تعریف شود تا بر اساس مزیت‌هایی که در استان بوشهر وجود دارد، دستاورد‌های مناسبی در این زمینه داشته باشیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه خلیج فارس نیز با اشاره به مزیت‌های استان بوشهر در حوزه‌هایی مانند دریا، کشاورزی خارج از فصل و انرژی، در خصوص راه اندازی پژوهشکده آب در این دانشگاه توضیحاتی ارائه داد.

احمد شیرزادی افزود: در حوزه پژوهش و فناوری در دانشگاه خلیج فارس بر اساس سه محور ارتقاء جایگاه علمی دانشگاه، توسعه فناوری و تحقیقات کاربردی و بین الملل سازی دانشگاه و صیانت از نام خلیج فارس کار‌های مناسبی صورت گرفته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز