رئیس کانون وکلای دادگستری یزد:

کودکان حق دارند از حمایت ها و مزایای کنوانسیون‌ حقوق کودک بهره مند شوند

۱۳۹۸/۰۷/۱۸ - ۱۳:۲۹:۵۱
کد خبر: ۹۰۹۹۲۰
کودکان حق دارند از حمایت ها و مزایای کنوانسیون‌ حقوق کودک بهره مند شوند
رئیس کانون وکلای دادگستری و مرکز تخصصی حقوق کودک استان یزد گفت: طبق پیمان نامه جهانی و اعلامیه حقوق کودک، کودکان حق دارند از حمایت ها و مزایای کنوانسیون‌ حقوق کودک بهره مند شوند.

به گزارش خبرگزاری برنا از یزد، جلسه آموزشی به مناسبت هفته ملی کودک با حضور دانش آموزان سمپاد در مرکز تخصصی حقوق کودک استان یزد برگزار گردید.
در این جلسه محمد حسین جعفری، رئیس کانون وکلای دادگستری و مرکز تخصصی حقوق کودک استان ضمن تبریک این هفته به معلمان، مدیران و دانش آموزان گفت: طبق پیمان نامه جهانی و اعلامیه حقوق کودک، کودکان حق دارند از حمایت ها و مزایای کنوانسیون‌ حقوق کودک بهره مند شوند.
وی اظهار داشت: وکیل مستقل می تواند به عنوان نماینده جامعه مدنی از حقوق عمومی دفاع کند و وکلا در دادرسی عادلانه و حمایت از حقوق بشر، شهروندی و کودک نقش بی بدیلی دارند.

جعفری ضمن تقاضا برای حمایت از نهادهای مدنی از جمله کانون وکلا به عنوان یک نهاد کاملاً خود گردان، عملکرد وکلای خاص را در زمینه افزایش آگاهی های حقوقی مردم قابل قبول دانست.
وی افتتاح اولین کلینیک حقوق شهروندی کشور را در همین راستا توصیف نمود و بیان داشت: پیشگیری بهتر از درمان است و با اختصاص بودجه های آموزشی از سوی دولت و مجلس در زمینه حقوقی می توان آگاهی های حقوقی مردم را بالا برد تا مردمی مطالبه گر و مسئولینی پاسخگو داشته باشیم.

رئیس کانون وکلا عدم تخصص حقوقی اکثر نمایندگان قوه قانون گذاری که منجر به تورم قانون، عناوین زیاد قوانین (بالغ بر ١٣٠٠٠ عنوان) و مه آلودگی نظام حقوقی و الکن شدن زبان قانون شده است و نیز عدم آگاهی مردم از قوانین را از عوامل پایمال شدن و نقض حقوق شهروندی عنوان نمود.
وی هفته ملی کودک را بهانه‌ای برای تغییر دیدگاه ها به سمت شایسته سالاری، رعایت حقوق تمام شهروندان و بالابردن آگاهی ها توسط کودکان و نوجوانان به عنوان آینده‌ سازان کشور دانست.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: اولیا و مربیان به عنوان دو رکن مهم تعلیم و تربیت در ایجاد بنیان های فکری و شخصیت کودکان اهمیت بسیاری دارند. وی افزود: باید به علاقه مندی کودکان در انتخاب رشته و شغل به عنوان یک حق اهمیت داد.

رئیس کانون وکلا نگاه صرفاً مادی به وکلا و پزشکان را نادرست عنوان نمود و افزود: در اداره معاضدت قضایی کانون وکلا به افراد بی بضاعت به صورت رایگان خدمات حقوقی ارائه می شود.
وی با اشاره به پیشنهاد ایجاد نهضت آگاه سازی حقوقی مردم توسط ریاست قوه قضاییه، آگاهی سازی، توانمندسازی به کمک نخبگان و ائتلاف گروه های مرجع و تاثیرگذار را راه حل مشکلات موجود معرفی کرد. جعفری بر ائتلاف کانون وکلا و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در ارائه خدمت به مردم استان تاکید کرد و افزود: از دانش آموزان سمپاد دعوت می کنیم با پیشنهاد روش‌های نوین تأثیرگذاری و فناوری اطلاعات، ما را در این راه یاری رسانند.

در ادامه ابوالفضل عباسی، رئیس اداره معاضدت قضایی و معاون مرکز تخصصی حقوق کودک، سلب مسئولیت از کودکان تا سن ۱۸ سالگی را یک نگاه سنتی دانست و افزود: پدران، مادران و مدیران آینده باید نسبت به حقوق و تکالیف خود آگاهی پیدا کنند تا به مرور زمان برای قبول مسئولیت های مهم زندگی آماده شوند.
وی بخشی از تضییع حقوق مردم را به علت عدم آگاهی از حقوق خود، سکوت و عدم مطالبه گری دانست. عباسی عنوان نمود: آموزش های حقوقی  باید در مرحله قبل از آسیب به کودکان ارائه شود و یا اگر کودکانی در معرض آسیب قرار دارند، راه حل های رفع آسیب قبل از آسیب رساندن به کودک بررسی و رفع شود؛ ولی اگر کودکی درگیر آسیب شد، باید بهترین اقدام اندیشیده شود.
معاون مرکز تخصصی حقوق کودک ضمن اشاره به استفاده از مجرب ترین وکلا در خصوص پرونده های مربوط به حوزه کودک اظهار داشت: سرنوشت کودکان نباید به خاطر دفاع ناقص خدشه دار شود.

لیلا میربد، معاون اجرایی کانون وکلا و دبیر مرکز تخصصی حقوق کودک، ضمن اشاره به کنوانسیون جهانی حقوق کودک، حقوق کودکان را یکی از بخش های حقوق بشر دانست و افزود: نمی توان این حقوق را از کودکان سلب نمود.
وی عنوان نمود: حق کرامت انسانی یعنی احترام به هر انسان به خاطر وجود انسانی او و این مهم باید در مورد همه کودکان رعایت شود و دولت ها وظیفه دارند تمام تلاش خود را در بهره مندی کودکان از حقوق خود فراهم سازند.
میربد با معرفی سایر مندرجات کنوانسیون حقوق کودک، چاپ و توزیع بروشور آموزشی در مورد حقوق کودکان و همچنین برپایی غرفه ارائه مشاوره حقوقی رایگان در یکی از پارک های سطح شهر را از برنامه های مرکز به مناسبت هفته ملی کودک برشمرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز