کاهش نرخ بیکاری ارمغان طرح‌های اشتغالزایی

۱۳۹۸/۰۷/۲۲ - ۱۱:۱۰:۴۴
کد خبر: ۹۱۱۴۸۹
کاهش نرخ بیکاری ارمغان طرح‌های اشتغالزایی
آمارها حاکی از آن است که اجرای طرح‌های اشتغالزایی دولت در سال‌های اخیر سبب کاهش نرخ بیکاری در استان‌های کشور شده است و در چهارمحال و بختیاری که دارای بیشترین نرخ بیکاری است کاهش ۹ درصدی نرخ بیکاری را به ارمغان آورده است.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری برنا؛ موضوع اشتغال و دستیابی افراد به شغل مورد نظر از اساسی‌ترین نیازهای هر جامعه‌ای به شمار می‌رود.

موضوع اشتغال و کاهش نرخ بیکاری از جمله موضوعات مهم اقتصادی هر کشوری است که به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع تلقی می‌شود.

از همین رو یکی از دغدغه‌های اصلی کشور ما نیز حل معضل بیکاری است که به دلایل ساختاری از جمله افزایش عرضه نیروی کار، کمبود سرمایه‌داری، مهاجرت روستاییان، افزایش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جوانی جمعیت شکل گرفته است و بازار کار کشور را با عدم توازن مواجه کرده است.

از بیکاری تعاریف متعددی شده است؛ در یک تعریف بیکاری در شرایطی محقق می‌شود که جمعیت فعال، فعالیت اقتصادی نداشته باشد.

در تعریفی دیگر بیکاری را وقفه غیرارادی و طولانی مدت کار به طوری‌که امکان به دست آوردن شغل جدید میسر نباشد دانسته‌اند اما مرکز آمار ایران در نظام آمارگیری خود تعریف دیگری از بیکار و فرد شاغل ارائه می‌دهد.

از منظر این مرکز، همه افراد ۱۰ ساله و بیشتر که حداقل ۸ ساعت در هفته کار کرده باشند شاغل محسوب می‌شوند.

در همین رابطه همه فعالیت‌هایی که به درآمد و پاداش و دستمزد منجر شود چه از طریق مشاغل تخصصی و رسمی باشد و چه کارهای غیررسمی، اصطلاح کار و اشتغال در مورد آن صدق می‌کند.

با این وجود برای رفع مشکل بیکاری هر یک از دولت‌ها برنامه‌هایی تدوین و به مرحله اجرا می‌گذارند و دولت یازدهم و دوازدهم نیز در همین راستا طرح‌هایی را در دست اجرا دارد که توانسته تا حد زیادی این چالش را در استانی نظیر چهارمحال و بختیاری که بالاترین نرخ بیکاری کشور را دارد مهار کند و تاثیر این طرح‌ها که به گفته برخی کارشناسان زمانبر است و نیاز به چند سال فرصت دارد در این استان خود را نشان داده است.

ثمره طرح‌هایی نظیر مشاغل پایدار روستایی و عشایری و اشتغال فراگیر که از شاخص‌ترین طرح‌های اشتغالزایی دولت در سال‌های اخیر به شمار می‌رود در چهارمحال و بختیاری که در سالیان گذشته به سبب رنج بردن از یک محرومیت تاریخی، بالا بودن آمار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و نبود زیرساخت‌های لازم برای رونق تولید و اشتغال با نرخ بیکاری ۲۲.۸ درصد در بهار ۹۷ مواجه بوده است، به ثمر نشسته و اکنون شاهد کاهش نرخ بیکاری این استان به ۱۳.۹ درصد هستیم.

بنا بر گزارش‌های مرکز آمار ایران نرخ بیکاری چهارمحال و بختیاری در تابستان  ۱۳۹۸ به ۱۳.۹ درصد کاهش یافته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری در همین رابطه گفت: در سال‌های اخیر اعتبارات خوبی در خصوص رونق اشتغالزایی به استان اختصاص داده شده است که نتیجه جذب این اعتبارات در کاهش نرخ بیکاری در حال نمایان شدن است.

حفیظ‌الله فاضلی افزود: طرح مشاغل روستایی و عشایری از مهمترین طرح‌هایی است که در استان منجر به رونق تولید و اشتغال شده و از پایان سال ۹۶ تا شهریور امسال برای ۶ هزار و ۴۱۵ نفر، شغل ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: در قالب طرح مشاغل پایدار روستایی و عشایری، ۴ هزار و ۶۶۳ میلیارد ریال اعتبار به استان اختصاص داده شد که از این میزان تا پایان شهریور امسال ۲ هزار و ۵۲۶ میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در طرح مشاغل فراگیر نیز تاکنون برای ۵۲۲ نفر با اعتباری بالغ بر ۲۸۰ میلیارد ریال اعتبار اشتغالزایی شده است.

فاضلی با بیان اینکه نیمی از بیکاران استان از میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند، اظهار داشت: برای رفع مشکل بیکاری این افراد ۲ طرح «کارورزی» و «یارانه‌دستمزد» در نظر گرفته شده است که هم اینک ۳۶ نفر از محل طرح کارورزی و ۷۱ نفر از محل طرح یارانه دستمزد مشغول به کار شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در سامانه رصد نیز ۲ هزار و ۶۸۸ شغل ایجاد شده از سوی دستگاه‌های اجرایی استان در نیمه نخست امسال به ثبت رسیده است.

فاضلی همچنین از ایجاد ۳۲۵ شغل خانگی در استان خبر داد و گفت: در همین خصوص ۲۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار جذب شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری نیز با تاکید بر تاثیر طرح‌های اشتغالزایی در کاهش نرخ بیکاری این اشتان اظهار داشت: تدبیر دولت در اجرای طرح‌های اشتغال روستایی و عشایری، فراگیر و اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کاهش نرخ بیکاری استان نقش بسزایی داشته است.

طهمورث الیاسی بختیاری ادامه داد: همچنین سرمایه‌گذاری‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط و فعالیت‌های اشتغالزایی از محل صندوق توسعه ملی، افزایش بارندگی‌ها و رشد فعالیت‌ها و تولیدات کشاورزی در افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری استان اثرگذار بوده است.

وی با تحلیل نرخ بیکاری این استان در تابستان ۹۸، تصریح کرد: نرخ بیکاری این استان در تابستان امسال براساس برآورد نقطه‌ای ۱۳.۹ درصد اعلام شده که در مقایسه با تابستان ۱۳۹۷، ۳.۲ درصد کاهش داشته است.

الیاسی بختیاری تصریح کرد: نرخ مشارکت استان نیز از ۳۷.۷ درصد در تابستان سال ۱۳۹۴ به ۴۱.۹ درصد در تابستان امسال رسیده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه براساس اهداف پیش‌بینی شده قرار است نرخ بیکاری این استان در پایان برنامه ششم توسعه به ۹.۱ درصد برسد، افزود: با توجه به روند کاهشی نرخ بیکار استان در سال‌های اخیر به نظر می‌رسد تحقق این برنامه دست‌یافتنی باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز