شفیعی، شهردار اراک:

با سامانه عیان اخبار محرمانه ای در شهرداری وجود ندارد / شهروندان باید در جریان هزینه های شهرداری باشند

۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۱۰:۴۶:۴۰
کد خبر: ۹۱۳۳۸۶
با سامانه عیان اخبار محرمانه ای در شهرداری وجود ندارد / 
شهروندان باید در جریان هزینه های شهرداری باشند
شهردار اراک گفت: هرآنچه که بنده از اطلاعات شهرداری به عنوان شهردار اراک در اختیار دارم و از آن می‌توانم استفاده کنم، باید تمامی شهروندان نیز در اختیار داشته باشند و بتوانند به صورت آسان و آزادانه به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

به گزارش برنا از اراک  ، محمد کریم شفیعی در گفتگو با برنا افزود : سامانه عیان شهرداری اراک در حال حاضر این امکان را فراهم کرده و می توان گفت این امر قدم بزرگی در راه بازسازی اعتماد شهروندان به شهرداری و شورای شهر خواهد بود که هدفی جز خدمت صادقانه به مردم شهر ندارند.

وی افزود: سامانه عیان تلاش دارد تا دیگر اطلاعات محرمانه ای در شهرداری اراک باقی نماند. حدود یک ماه است که شهرداری یکی از گام‌های مهم خود در تحقق وعده شفاف‌سازی اطلاعات برداشته و از این سامانه اطلاع رسانی به آدرس «Ayan.arak.ir» رونمایی کرده است.

شهردار اراک در توضیح عملکرد سامانه عیان عنوان کرد: سامانه عیان با هدف شفاف‌سازی اطلاعات بودجه‌ای، شهرسازی، عقد قراردادهای کلان و متوسط به تفکیک پیمانکاران و فراخوان ها طراحی شده است تا از این طریق اطلاعات شهرداری در اختیار عموم مردم قرار گیرد. همچنین از طریق این سامانه می‌توان در جریان میزان پیشرفت پروژه‌ها بر اساس برنامه زمان‌بندی شده قرار گرفت و در کل می‌توان گفت که بسیاری از این اطلاعات جنبه آگاهی‌بخشی برای مردم را دارد تا با حقوق خود آشنا شوند و آن را استیفا کنند.

وی اضافه کرد: سامانه عیان تلاش دارد تا دیگر اطلاعات محرمانه ای در شهرداری باقی نماند؛ از شهرسازی، ساخت و ساز مسکن بگیرید تا قرارداد های ریز و درشت و پیمانکار های بزرگ و کوچک شهرداری؛ به طوری که امروز اطلاعات تمام آن ها در دسترس شهروندان قرار دارد.

شفیعی در دسترس بودن تمامی اطلاعات سازمان شهرداری را جزئی از حقوق شهروندی دانست و اظهار کرد: در اختیار داشتن اطلاعات شهرداری جزئی از حقوق شهروندی است چرا که این شهروندان هستند که منابع شهرداری را تامین می‌کنند لذا باید در جریان هزینه های آن نیز باشند. از آنجا که نهادینه سازی شفافیت اطلاعات رویکرد نوین شهرداری اراک است، مجموعه مدیریت شهری به این موضوع اعتقاد دارد که هرچه پیرامون فرهنگ انتشار و شفاف‌سازی اطلاعات تلاش شود، بر حسن اعتماد بیشتر شهروندان تاثیر گذار تر خواهد بود.

وی ادامه داد: سامانه عیان یک فرهنگ است زیرا سازمان شهرداری متعلق به مردم است و با انعکاس اطلاعات و شفاف سازی، حقوق مردم را رعایت می‌کند لذا این سامانه به منظور شفافیت در انجام امور مربوط به مدیریت شهری و همچنین اعتمادسازی اجتماعی طراحی و راه اندازی شده تا تمامی اطلاعات لازم حوزه مدیریت شهری در اختیار مردم قرار گیرد.

وی بیان کرد: اطلاعات شهرسازی در این سامانه بسیار غنی و کارآمد است و تنها با کلیک بر روی ملک مورد نظر، نقشه منطقه، رینگ محل مورد نظر به‌همراه ضوابط و مصوبات کمیسیون ماده 5 با تمام جزئیات به صورت مستند نمایش داده می شود، البته در این سامانه قید شده که این اطلاعات تنها در حد آگاهی شهروندان ارائه شده است.

شهردار اراک با اشاره به اینکه شفاف سازی بخش کوچکی از اهداف سامانه عیان است، گفت: کاهش ترافیک، صرفه جویی در وقت و تسریع در انجام امور از اهداف مهم طراحی سامانه عیان است که تحت وب و قابل دسترسی از طریق گوشی همراه نیز می‌باشد.

موارد قابل بارگذاری در این سامانه شامل تمامی اطلاعات شهرداری اعم از طرح های جامع و تفصیلی، قراردادهای کلان و متوسط، اطلاعات شهرسازی، ضوابط املاک، بودجه، پروژه‌های عمرانی، مناقصه و مزایده ها، اطلاعات مدیران، کارکنان، مشاوران، پیمانکاران، تغییر کاربری املاک و اراضی، فروش تراکم مازاد، کمیسیون‌ها، ماموریت های خارجی، کانکس ها و بازارچه ها، تعرفه‌های بهای خدمات و عوارض و همچنین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به شهرداری است.

وی در خصوص فاز بندی توسعه عملکرد سامانه عیان اضافه کرد: در فاز دوم طراحی و ایجاد این سامانه هر شهروند می‌تواند با کلیک بر روی نقشه ملک خود اطلاعات شهرسازی را دریافت و حتی عوارض و شهرداری خود را مشاهده کند.

مصوبات شورای اسلامی شهر از دیگر مواردی است که در سامانه قرار خواهد گرفت همچنین در فاز سوم هم نیاز نیست که بایگانی و آرشیو پرونده ها انجام شد و اطلاعات به راحتی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و به صورت کاملا الکترونیکی انجام و پاسخ شهرداری نیز الکترونیکی به شهروندان ارائه خواهد شد.

شفیعی در پایان اظهار کرد: شهرداری اراک هنوز در آغاز مسیر شفاف‌سازی است و باایده های خود از یک سیستم اداری شفاف، فاصله زیادی دارد به همین دلیل به عنوان شهردار اراک از شهروندان تقاضا دارند که در راه شفاف‌سازی اطلاعات چشمان بینای مدیریت شهری باشند چرا که این مسیر بدون همیاری و مشارکت و نظارت آنها میسر نخواهد شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز