مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان:

سنندج مقصد خوبی برای کاوشگران است

۱۳۹۸/۰۸/۱۱ - ۱۴:۴۱:۳۶
کد خبر: ۹۱۸۹۷۶
سنندج مقصد خوبی برای کاوشگران است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: انتشار نتایج همایش بین المللی باستان شناسی عصر آهن غرب ایران می تواند سنندج موجب آشنایی باستان شناسان با منطقه و مقصد هیات های کاوشگر باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا در کردستان؛ سید محسن علوی صبح امروز در اولین همایش بین المللی باستان شناسی عصر آهن غرب ایران و مناطق همجوار در سنندج گفت: از سال ۹۳ کاوش‌هایی در بخش هدایت بخشی انجام گرفته که تاریخ استان را از آنچه که فکر می‌کردیم جلوتر برده و ٦۰ هزار سال تاریخ منطقه بازسازی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان افزود: این کاوش‌ها فرصت بسیار مهمی برای اشخاصی است که می‌خواهند در یک نقطه بکر کار کنند، به ویژه در منطقه‌ای که کاوش‌های باستانی در آن اندک بوده و یا نتایج آن منتشر نشده است.

وی کمبود کاوش‌های باستانی را از  نقطه ضعف‌های موجود در این زمینه دانست و یادآور شد: برگزاری چنین همایش‌هایی باعث شود که با نتایج منتشر شده، تاریخ منطقه بازسازی شود و با توجه به شناخت کمی که از منطقه ما وجود دارد،  به شناخت استان هم کمک می‌کند تا در دنیا شناخت از ایران و کردستان بیشتر شود.

او اضافه کرد: در نقشه‌های منتشر شده گردشگری اروپا، کردستان را در نقطه قرمز قرار داده‌اند که سفر به آنجا ریسک بالایی دارد که این کارها نتیجه عدم شناخت از منطقه است.

علوی به ثبت جهانی سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی هم اشاره کرد و اظهار داشت: همه می‌دانند موسیقی در جایی رشد می کند که آرامش و امنیت باشد و تا در جایی آرامش و امنیت نباشد موسیقی رشد نخواهد کرد.

وی از مهمانان خارجی این همایش خواست تا این نکته را در نظر داشته و نتایج این همایش را در سطح بین‌المللی به ویژه در ژورنال‌های علمی باستان‌شناسی منتشر کنند تا سنندج مقصد هیات‌های کاوش‌گر خارجی باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز