تدوین طرح جامع پدافند غیرعامل استان بوشهر

۱۳۹۸/۰۸/۱۲ - ۱۰:۵۳:۵۹
کد خبر: ۹۱۹۲۸۸
تدوین طرح جامع پدافند غیرعامل استان بوشهر
وجود صنایع مختلف و نقش موثر استان بوشهر در اقتصاد کشور، این استان را به استانی کلیدی در حوزه پدافند غیرعامل مطرح کرده و بر همین اساس طرح جامع پدافند غیرعامل در این استان در حال تدوین است.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری برنا؛ امنیت یک از مفاهیم آشنا و قابل درک برای انسان است که برهم خوردن لحظه‌ای آن هم می‌تواند عذاب آور باشد واژه‌ای که با افزایش پیشرفت تکنولوژی دامنه ایجاد آن نیز گسترده شده است.

در سالیان گذشته دولت‌ها تلاش کرده اند امنیت را در کشور خود ایجاد کنند و در این حهت هزینه‌های زیادی نیز انجام می‌دهند تا مردم کشورشان در آرامش زندگی کنند.

پدافند یکی از واژه‌های آشنا در حوزه ایجاد امنیت در کشور هاست.

در فرهنگ و ادب پارسی «پاد» یا «پد» به معنای ضد، متضاد، پی و دنبال و هرگاه پیش از واژه قرار گیرد، معنای آن را معکوس می‌کند. واژه‌ «آفند» نیز به معنای جنگ، جدال، پیکار و دشمنی است.

هر گونه عملیاتی که در آن درجه‌ای از پایداری دیده شود را پدافند می‌گویند و از دو پخش پدافند عامل و پدافند غیر عامل تشکیل می‌شود.

پدافند عامل، عبارت است از به‌کارگیری مستقیم جنگ افزار، به منظور خنثی کردن و یا کاهش آثار حملات و عملیات خصمانه هوایی، زمینی، دریایی و نفوذی خرابکارانه دشمن روی اهداف مورد نظر.

پدافند غیر عامل نیز مجموعه اقدامات غیر مسلحانه‌ای است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، بهبود پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدید‌ها و اقدامات نظامی دشمن می‌شود.

پدافند غیر عامل موضوعی کلان و فراگیر و مرتبط با عرصه‌های متنوع مالی، اقتصادی، تولیدی، صنعتی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، رسانه ها، انرژی، امنیت غذایی، زیست، حمل و نقل، دفاعی و... است.

بر این اساس سازمان پدافند غیرعامل کشور در سال ۱۳۸۲ بر اساس فرمان رهبر انقلاب تشکیل شد و در سال ۱۳۹۰ به علت لزوم ترویج فرهنگ پدافند غیرعامل در قشر‌های مختلف مردم، هشتم آبان سالروز صدور فرمان تشکیل سازمان پدافند غیرعامل به عنوان روز پدافند غیرعامل تعیین شد.

همچنین هر سال هشتم تا چهاردهم آبان نیز به عنوان هفته پدافند غیرعامل گرامی داشته می‌شود.

امسال برنامه‌های این هفته با شعار «پدافند غیرعامل، مقاومت و بازدارندگی با رونق تولید» برگزار می‌شود.

جایگاه بوشهر در حوزه پدافند غیرعامل کشور

حمزه اعتماد، با اشاره به حوزه گسترده پدافند غیرعامل گفت: این حوزه مسائل مختلفی از جمله اقتصادی، صنعتی، ارتباطات، رسانه ها، انرژی و حتی امنیت غذایی را در بر می‌گیرد. به طور مثال دشمن می‌تواند با ایجاد یک بیماری در میان منابع غذایی یک کشور امنیت غذایی آن را به خطر بیندازد.

او همچنین با بیان جایگاه استان بوشهر در اقتصاد کشور، افزود: استان بوشهر یکی از استان‌های کلیدی کشور به شمار می‌رود و باید در حوزه پدافند غیر عامل  به صورت ویژه به این استان توجه شود.

مدیرکل پدافند غیر عامل استان بوشهر ادامه داد: این استان اگر چه مساحت کمی دارد، به علت داشتن منابع و صنایع عظیمی مانند نفت، گاز و نیروگاه اتمی استانی راهبردی برای کشور است و کوچک‌ترین تهدید در این استان، می‌تواند جان عده زیادی از مردم را به خطر بیندازد.

طرح جامع پدافند غیرعامل در دست تدوین

اعتماد بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین تهدید‌هایی که استان بوشهر با آن مواجه است کمبود منابع آب پایدار است. این استان، بیشتر منابع آب خود را از استان‌های همجوار تامین می‌کند و ایجاد پایداری در منابع آب، نوعی پدافند غیر عامل محسوب می‌شود.

او، با اشاره به اقداماتی که در استان بوشهر انجام گرفته است، افزود: طرح جامع پدافند غیر عامل استان بوشهر در حال تدوین است و با تکمیل شدن آن می‌توان برای منابع استان برنامه ریزی کرد.

مدیرکل پدافند غیر عامل استان بوشهر گفت: این طرح در جزیره خارگ تکمیل شده است و در حال تدوین راهکار‌های لازم هستیم.

اعتماد ادامه داد: طرح‌های عمرانی در حوزه‌های اقتصادی و نفت و گاز استان را ملزم کرده‌ایم تائیدیه پدافند غیر عامل را دریافت کنند.

او عنوان کرد: سال‌هاست قرارگاه پرتویی در استان بوشهر ایجاد شده که هدف از تشکیل آن بررسی راه حل‌های رویارویی با آسیب‌های پرتویی در حوزه پدافند غیر عامل است.

آموزش جدی گرفته شود

مدیرکل پدافند غیر عامل استان بوشهر گفت: اصلی‌ترین مسائلی که باید در این حوزه پیگیری شود آموزش است و باید ضرورت‌های موجود پدافند غیر عامل به همه قشر‌های مردم آموخته شود.

اعتماد تصریح کرد: در استان بوشهر یک قرارگاه زیستی پدافند غیر عامل نیز در آینده ایجاد خواهد شد که هدف از تشکیل آن بررسی راهکار‌های مقابله با آسیب‌ها در حوزه‌های غذایی، بهداشتی و دیگر موارد است.

برگزاری ۱۰۰ برنامه در هفته پدافند غیرعامل

او افزود: به مناسبت هفته پدافند غیرعامل حدود صد برنامه در شهرستان‌های مختلف در نظر گرفته شده است که از جمله آن رزمایش در حوزه‌های مختلف است.

مدیرکل پدافند غیر عامل استان بوشهر بیان کرد: در این رزمایش‌ها آمادگی مردم و سازمان‌های مسئول برای رویارو شدن با خطرات ارزیابی می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز