رییس مرکز ملی فرش؛

فرش دست‌بافت ایران صنعتی از جنس مردم است /سازمان‌های مردم نهاد نسبت به رساندن پیام ملت ایران برای خارج کردن صنعت فرش از تحریم اقدام کنند

۱۳۹۸/۰۹/۱۳ - ۱۵:۱۰:۲۰
کد خبر: ۹۳۲۱۲۶
فرش دست‌بافت ایران صنعتی از جنس مردم است  /سازمان‌های مردم نهاد نسبت به رساندن پیام ملت ایران برای خارج کردن صنعت فرش از تحریم اقدام کنند
رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: ۸۰۰ هزار بافنده فرش در نقاط مختلف کشور امسال زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند و خدمات و مزایای اجتماعی بیمه برای آنان برقرار می‌شود.

به گزارش برنا از اراک ، فرشته دست‌پاک در همایش ملی فرش دست‌بافت استان مرکزی در اراک،  افزود: شرایط بحرانی مالی دولت و بدهکاری به بیمه تامین‌اجتماعی در سال ۱۳۹۲ موجب شد شمار بافندگان بیمه شده ریزش داشته باشد اما، امسال این مشکل حل شده و مقدمات بیمه ۸۰۰ هزار بافنده  فراهم  است.
وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای بین  صندوق عشایری و روستایی کشور با وزارت صنعت، معدن و تجارت منعقد شده که بر اساس آن، فعالان حوزه فرش  بیمه معرفی می‌شوند.
رییس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: علاوه بر پوشش بیمه تامین اجتماعی و عمر در زمینه بیمه درمانی قالی‌بافان نیز برنامه‌ریزی شده که به‌زودی این تصمیم جامه عمل می‌پوشد.
دست‌پاک بیان کرد: ۳۰ درصد از صادرات فرش ایران به آمریکا صادر می‌شد که این فرصت به‌دنبال اعمال تحریم‌ها کمرنگ شده  اما، مرکز ملی فرش ایران رایزنی‌های خود را با مجامع بین‌المللی برای خارج کردن فرش از تحریم‌ها آغاز کرده است.
وی تاکید کرد: فرش دست‌بافت ایران صنعتی از جنس مردم است و بیش از ۲ میلیون ایرانی در این هنرصنعت فعالیت می‌کنند، بنابراین انتظار می‌رود آحاد مردم به‌خصوص سازمان‌های مردم نهاد نسبت به رساندن پیام ملت ایران برای خارج کردن صنعت فرش از تحریم اقدام کنند.
رییس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: اگر چه کشور هند بزرگترین رقیب ایران در تولید و صادرات فرش است اما، فرش دست‌بافت ایران جایگاه خود را در جهان حفظ کرده و هیچ کشوری نمی‌تواند جایگزین ایران در تولید زیراندازهای سنتی و قالی شود.
دست‌پاک اضافه کرد: ۸۰ درصد فعالان فرش دست‌بافت زن هستند و دلیل ماندگاری این هنرصنعت جنس زنانه آن است و با تمام توان باید از این ظرفیت صیانت کرد.
وی در خصوص مواد اولیه فرش دست‌بافت گفت:سال گذشته کشور با ضعف جدی در بخش پشم و ابریشم مواجه بود که با ایجاد کارگروه تخصصی در مرکز فرش تصمیم  بر توقف برنامه پنج ساله واردات ابریشم از چین، مغولستان و پشم از استرالیا گرفته شد و قرار است تنها از مواد اولیه داخلی در بافت فرش استفاده شود.

 

نظر شما