رئیس حوزه هنری کردستان:

کتاب مفهوم بَند در موسیقی کُردهای مُکریان رونمایی می شود

۱۳۹۸/۰۹/۲۴ - ۱۰:۴۱:۳۱
کد خبر: ۹۳۶۵۹۸
کتاب مفهوم بَند در موسیقی کُردهای مُکریان رونمایی می شود
رئیس حوزه هنری کردستان از رونمایی کتاب «مفهوم بند در موسیقی کُردهای مُکریان» به همراه سی دی اثر کژوان ضیاءالدینی هنرمند کردستانی در دانشگاه کردستان خبر داد .

به گزارش خبرگزاری برنا در کردستان؛ امین مرادی روز یک شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این کتاب اثر پژوهشی هنرمند توانمند استان کژوان ضیاءالدینی است که در آن پس از تشریح ویژگی های جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی منطقه مُکریان به ارائه دورنمایی از گونه های موسیقی رایج در این ناحیه و ساختار موسیقایی آنها می پردازد.

وی افزود: این اثر در 168 صفحه و چهار بند شامل مقدمات و روش و آوانگاری، تعاریف و مفاهیم، ویژگی های مُدال خرده بندی مُکری و نتیجه گیری، 23 آوانگاری و در 29 شکل در قالبی پژوهشی چاپ شده است.

رئیس حوزه هنری کردستان اضافه کرد: در این کتاب ضمن مطالعه واژه شناسی این فرهنگ و ارتباط های ساختاری موسیقی مکریان و موسیقی دستگاهی ایران وتفاوت و شباهت های موسیقی مُکری و دیگر کردهای ایران، به تجزیه و تحلیل ساختارهای بنیادین موسیقایی و استخراج ویژگی های بخشی از این موسیقی، پرداخته شده است.

وی یادآور شد: این کتاب به همراه سی دی مربوطه توسط حوزه هنری استان کردستان در انتشارات سوره مهر در شمارگان 1250 نسخه با قیمت 300هزار ریال چاپ و روانه بازار شده است.

مرادی در خصوص  ویژگی های دیگر این کتاب  گفت : بررسی بدون واسطه خود خرده بندها و مطالعه ای مبتنی بر بررسی خصوصیات موسیقایی و اجرایی این گونه ادبی موسیقایی از راه آوانگاری و سپس تجزیه وتحلیل آن ها با هدف استخراج ویژگی های مشترک خرده بندها که می تواند زمینه ای گردد برای انجام مطالعه مشابه در زمینه بیت ها را نیز فراهم نماید .

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان افزود : بررسی کامل طبقات اجتماعی اجراء کنندگان موسیقی در مکریان را از دیگر قسمت های این کتاب می باشد که در آن ضمن اشاره به استعداد بالای بیت خوانان در به حافظه سپردن بیت ها و در مواردی افزودن به آن ، خوش خوانان و بیت خوانان و حیران گویان را در بالاترین جایگاه اجتماعی قرار داده که از احترام ومنزلت خاصی برخوردار بوده اند و این ویژگی است که سبب مانایی آثار نیز شده است .

مرادی افزود : بررسی ویژگی های فرهنگی منطقه مکریان شامل زبان ، موسیقی و انواع آن و ویژگی خاص موسیقی مکریان با دیگر مناطق کردنشین براساس تفاوت در هجاها ، شیوه های مبتنی بر موسیقی کلاسیک ایرانی از جمله "مقام "،" قام " یا "قطار" که نمونه آن در آوازهای استاد محمد ماملی مشهود است از دیگر مواردی است که در این کتاب به آن پرداخته شده و می تواند به عنوان منبعی ارزشمند مورد استفاده  پژوهشگران موسیقی قار گیرد .

وی افزود: در سی دی پیوست این کتاب ده نمونه از بیت خوانی های به جامانده از خوش خوانان و بیت خوانان مطرح را به صورت صوتی در اختیار خواننده قرا داده تا به شکل مناسب در جریان مستقیم تجزیه وتحلیل های صورت گرفته قرار گیرد .

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در خصوص مکان رونمایی نیز گفت : دانشگاه هنر و معماری دانشگاه کردستان یکی از معدود دانشگاه های ایران است که در رشته موسیقی و زمینه ساز ایرانی از سال 1395 به تربیت هنرجویان به منظور آموزش و گسترش موسیقی ایرانی می پردازد و با توجه به ضرورت پیوند این مکان علمی وتخصصی با هنرمندان حوزه هنری و گسترش فعالیت های فی مابین در راستای کمک به اعتلای هنر استان آیین رونمایی از این کتاب تخصصی موسیقی با همکاری این دانشکده روز چهارشنبه 27 آذر ماه ساعت 16 در محل سالن آمفی تئاتر این دانشکده در دانشگاه کردستان برگزار می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز