رییس گروه توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی؛

مادران سفیران سلامت در جامعه هستند / سرانه ورزشی بخش مردان و زنان استان تفکیک نشده است / ۲۵۰ باشگاه ورزشی ویژه بانوان در استان مرکزی وجود دارد

۱۳۹۸/۱۰/۰۴ - ۱۲:۳۷:۰۵
کد خبر: ۹۴۱۱۹۶
مادران سفیران سلامت در جامعه هستند / سرانه ورزشی بخش مردان و زنان استان تفکیک نشده است / ۲۵۰ باشگاه ورزشی ویژه بانوان در استان مرکزی وجود دارد
رییس گروه توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی گفت: تعداد بانوان ورزشکار سازمان یافته استان مرکزی در هشت ماه امسال به حدود ۲۷ هزار نفر رسیده است و پیش‌بینی شده تا پایان سال جاری به حدود ۴۰ هزار نفر برسد.

به گزارش برنا از اراک ، مهین علی بخشی افزود: در ورزش بانوان بحث توسعه همگانی و قهرمانی با جدیت دنبال می‌شود و اما هدفگذاری ویژه‌ای در خصوص توسعه ورزش همگانی و ورزش برای همه در دستور کار قرار دارد تا اقشار مختلف جامعه از سنین ابتدایی تا سالمندی را درگیر کند.

 

علی بخشی اظهار داشت: در راستای توسعه این ورزش باید به ورزش‌های پایه و ورزش همگانی نگاه ویژه شود و اگر این بخش دیده نشود به ورزش حرفه‌ای و قهرمانی دست پیدا نخواهیم کرد.

رییس گروه توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی ادامه داد: تاکنون جشنواره‌ها و همایش‌های مختلفی برای جلب بانوان به رشته‌های ورزشی بانوان برگزار شده است.

علی بخشی تاکید کرد: اگر یک زن در خانواده سلامت باشد آن خانواده سالم است و اگر خانواده‌ها سلامت باشند منجر به سلامت عمومی جامعه می‌شود.

وی عنوان کرد: مادران سفیران سلامت در جامعه هستند و باید برای سلامت فرزندان در ابتدا مادران سلامت باشند و در این خصوص وزارت ورزش و جوانان نگاه مثبتی به ورزش بانوان دارند و این نگاه فراجنسیتی است.

رییس گروه توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی ادامه داد: بانوان توانمندی‌های بالایی دارند اما هنوز در سایه برخی تعصبات بسیاری از زنان از گرایش به ورزش محرومند که نیاز است فرهنگ‌سازی ویژه در این خصوص صورت گیرد.

علی بخشی عنوان کرد: با طراحی برنامه‌های ورزشی کوتاه، متوسط و بلندمدت به دنبال رسیدن به جایگاه واقعی ورزش بانوان در استان مرکزی هستیم، هم‌اکنون شرایط خوب است اما هنوز فاصله زیاد است.

رییس گروه توسعه ورزش بانوان استان مرکزی اضافه کرد: سرانه ورزشی بخش مردان و زنان این استان تفکیک نشده و از ۸۲ سانتی متر به یک متر افزایش یافته که ایجاد باشگاه‌های ورزشی در بخش خصوصی و دولتی در این راستا نقش موثری داشته است.

علی بخشی عنوان کرد: ۴۸ هیات ورزشی هم‌اکنون در استان مرکزی فعال است که تعداد این هیات‌ها در سال گذشته ۳۵ هیات بوده است و هیات‌های فعال نشده بانوان در این استان رشته‌های باستانی و بوکس است.

وی گفت: شرایط هیات‌های ورزشی بانوان استان مرکزی مطلوب ارزیابی می شود و ۳۰ هیات ورزشی این استان دارای قهرمان و یا ورزشکاران دعوت به اردوهای تیم ملی است.

رییس گروه توسعه ورزش بانوان استان مرکزی افزود: سال گذشته ۱۹۵ دوره آموزشی در این استان برگزار شد و ۴۴ نفر از بانوان ورزشکار استان مرکزی در رشته‌های مختلف ورزشی به اردوهای تیم ملی دعوت شدند و ۲۹ نفر از آنها به عضویت تیم ملی درآمدند.

علی بخشی تصریح کرد: برگزاری ۱۳۵ دوره‌ مربیگری و داوری بانوان استان مرکزی، برگزاری ۳۶ میزبانی مسابقات کشوری، اعزام ۲۶۳ نفر از ورزشکاران زن این استان به مسابقات قهرمان کشوری، کسب ۸۹۹ مدال انفرادی، کسب ۴۷ مدال گروهی و یک مدال آسیایی طلا در رشته قایقرانی از دیگر توفیقات ورزش بانوان در سال گذشته است.

وی بیان کرد: مدال طلای مسابقات آسیایی پارسال در رشته قایقرانی توسط «ملیکا برون» به دست آمد و این مدال امسال توسط این ورزشکار به برنز تغییر کرد.

رییس گروه توسعه ورزش بانوان استان مرکزی ادامه داد: بانوان این استان سال گذشته در رقابت‌های بین‌المللی شطرنج و کاراته ۶ مدال طلا و مسابقات اسکواش ۲ برنز کسب کردند.

علی بخشی تصریح کرد: بانوان این استان در رقابت‌های قهرمانی جهان هیچ مدل طلایی کسب نکردند اما موفق به کسب یک مدال نقره و سه مدال برنز شدند.

وی گفت: بانوان ورزشکار استان مرکزی امسال در رقابت‌های بین‌المللی پنج مدال طلا، ۱۸ مدال نقره و ۳۴ مدال برنز کسب کردند که این مهم بیانگر پیشرفت ورزش بانوان این استان و نگاه ویژه به این بخش است.

رییس گروه توسعه ورزش بانوان استان مرکزی اضافه کرد: بانوان این استان در سال جاری تاکنون موفق به کسب چهار مدال طلا، سه نقره و ۹ برنز شده‌اند.

علی بخشی بیان کرد: یکی از وظایف مهم فدراسیون‌های ورزشی اعزام ورزشکاران به رقابت‌های برون مرزی است اما این مهم خیلی در فدراسیون‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد و ورزشکاران به سمت ادارات ورزش و جوانان سوق داده می‌شود، در حالی که وظیفه و رسالت ادارات ورزش و جوانان و هیات‌های ورزشی تربیت ورزشکار و تامین منابع مالی این قشر در اردوها است، اما با این وجود تا حد امکان حمایت‌های مالی نیز از ورزشکاران انجام می‌شود.

وی گفت: بودجه ادارات ورزش و جوانان مشخص است و سهم خاصی برای اعزام ورزشکاران به رقابت‌های برون مرزی دیده نشده است، اما همه تلاش‌ها برای رایزنی‌های مختلف در راستای حمایت و حل مشکلات ورزشکاران در اعزام به مسابقات برون مرزی صورت می‌گیرد.

رییس گروه توسعه ورزش بانوان استان مرکزی افزود: ورزشکاران انتظار حمایت برای اعزام به مسابقات برون مرزی دارند و انتظار است این مهم مورد توجه جدی قرار گیرد زیرا بی‌توجهی در این راستا دغدغه‌ ورزشکاران را افزایش و انگیزه آنها را کاهش می‌دهد.

علی بخشی تصریح کرد: آموزش یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین بخش‌ها برای تربیت مربیان، داوران و ورزشکاران است و برگزاری کلاس‌های آموزشی با جدیت دنبال می‌شود.

وی گفت: ورزش بانوان استان مرکزی در سال‌های گذشته در رشته هندبال هیچ حرفی برای گفتن نداشت اما هم‌اکنون و در سایه اجرای برنامه‌های هدفمند با پیشرفت‌های چشمگیری همراه بوده است.

رییس گروه توسعه ورزش بانوان استان مرکزی افزود: استعدادیابی و نخبهیابی یکی از موضوعات مهم است که به هیات‌های ورزشی نیز تکلیف شده است و در ۲ سال گذشته در این خصوص رقابتی بین استان‌های کشور رخ داده که انگیزه‌ها را برای کشف این استعدادها افزایش داده است.

علی بخشی اظهار داشت: پارسال در بخش استعدادیابی بانوان، پنج مدال در رشته‌های هاکی، سپک‌تاکرا، تیراندازی با کمان و اسکواش به دست آورند اما در سال جاری نتایج چشمگیری برای استان مرکزی به دست آمد و منجر به کسب ۱۴ مدال استعدادیابی شدند که ۹ مدال آن طلا است و امید است در سال آینده این مدال‌ها افزایش بیشتری یابد.

وی بیان کرد: نیاز است در سایه استعدادیابی و نخبه‌یابی امکانات ورزشی برای این قشر نیز تامین شود زیرا بانوان ورزشکارا این استان در سال‌های گذشته برای اعزام به این رقابت‌ها تمرینات خود را به سختی و با کمترین امکانات انجام دادند.

رییس گروه توسعه ورزش بانوان استان مرکزی ادامه داد: در راستای برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان، از گذشته چند طرح ملی به این استان ابلاغ شده که شامل طرح‌های سنجش قامتی، جام تندرستی، ورزش کارگری و جشنواره دا است که هرکدام بودجه‌های ویژه از سوی وزارتخانه دارند.

علی بخشی عنوان کرد: طرح سنجش قامتی از حدود سه سال گذشته در استان مرکزی اجرایی شده و پارسال یکهزار و ۲۸۰ نفر در روستاهای استان در پوشش این طرح قرار گرفتند و امسال تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در راستای این طرح حمایت شده‌اند و این طرح تا سال ۱۴۰۰ ادامه دارد و سایر طرح‌های ملی این استان نیز با روند خوب و مطلوبی در پیش است.

وی گفت: اگر قرار است اتفاق خوب در ورزش استان به ویژه ورزش بانوان رخ دهد باید دستگاه‌های اجرای و بخش خصوصی حمایت‌های لازم را به کار گیرند.

رییس گروه توسعه ورزش بانوان استان مرکزی اضافه کرد: اختصاص ساعاتی از ایام هفته به ورزش برای بانوان کارمند یک اقدام بسیار ارزنده از سوی دولت است اما در این راستا شمار زیادی از دستگاه‌های دولتی حمایت و همکاری لازم را با کارمندان خود ندارند و انتظار است مدیران دستگاه‌های اجرایی در راستای ایجاد انگیزه بیشتر برای کارکنان خود، توجه ویژه به این بخش داشته باشند.

علی بخشی بیان کرد: ورزش بانوان با چالش‌ها و مشکلاتی همراه است که بسیاری از آنها در سایه فرهنگ‌سازی گسترده گره‌گشایی می‌شود، نگاه به حضور بانوان در عرصه ورزشی باید ویژه باشد، برخی تعصبات خانوادگی مانع حضور زنان توانمند استان مرکزی در میدان‌های اجتماعی و سایر عرصه‌ها شده است.

وی تصریح کرد: تجهیزات و امکانات موجود ورزشی استان مرکزی و کلانشهر اراک برای بانوان کامل نیست و نیاز است مسوولان در راستای حمایت این بخش جدی‌تر وارد شوند.

رییس گروه توسعه ورزش بانوان استان مرکزی افزود: شرایط تمرینی بانوان ورزشکار این استان مناسب نیست و این قشر تنها تا ساعت ۱۸ عصر می‌توانند در سالن‌های ورزشی فعالیت داشته باشند و این ساعات زمان مناسبی برای بانوان نیست و انتظار است دستگاه‌های دولتی بخشی از فضاهای ورزشی خود را در اختیار ورزش بانوان قرار دهند، از نداشته‌ها باید به داشته‌ها رسید و باید از کمترین امکانات بیشترین بهره‌وروی صورت گیرد.

علی بخشی گفت: ۲۵۰ باشگاه ورزشی ویژه بانوان در استان مرکزی وجود دارد که ۷۵ باشگاه آن در اراک است و تعدادی نیز در حال ایجاد است اما خروجی این باشگاه‌ها خیلی خوب نبوده و انتظار است افرادی که در این عرصه وارد می‌شوند با ورزش آشنا باشند و استانداردها را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: توسعه ورزش بانوان در مناطق محروم از برنامه‌های مهم و اولویت دار است و برنامه‌های ویژه‌ای در این راستا اندیشیده شده است.

علی بخشی بیان کرد: توانمدی بانوان بالا است و باید به این قشر میدان داده شود و حمایت‌های لازم از آنها صورت گیرد تا بتوانند توانمندی‌های خود را به خوبی بروز دهند.

وی تاکید کرد: اخلاق در ورزش از مهمترین نکات است که باید مورد توجه ورزشکاران قرار گیرد، خیلی از مربیان و ورزشکاران از این ارزش به دور هستند، اخلاق در ورزش، ورزشکار را ماندگار می‌کند و باید بداخلاقی‌های ورزشی رفع شود.

رییس گروه توسعه ورزش بانوان استان مرکزی یادآور شد: این استان پایتخت صنعت ایران است اما واحدهای تولیدی و اقتصادی استان مرکزی هیچ حمایتی از ورزش بانوان ندارند و در مقابل به واسطه فعالیت آنها لطمه‌های زیادی به سلامت شمار زیادی از بانوان این استان خورده است و شماری از این قشر در بیمارستان‌ها با بیماری‌های سخت مبارزه می‌کنند.

وی ادامه داد: ورزش بانوان این استان از پتانسیل و توانمندی بالایی برخوردار است و بسیاری از رشته‌های ورزشی این استان از جمله اسکواش، هندبال، هاکی، دو و میدانی، کشتی آلیش، سپک تاکرا و تیراندازی با کمان می‌تواند در کشور نمونه باشد.

علی بخشی گفت: تلاش است سلامت و نشاد در خانواده‌ها از طرق ورزش ایجاد شود و قهرمان پروری نیز از دیگر برنامه‌های مهم و در دستور کار است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز