پرونده ویژه در خصوص فعالیت های سایت ها و کانال های صیغه یابی:

کلاهبرداری با سایت های صیغه یابی

۱۳۹۸/۱۱/۰۵ - ۱۰:۳۹:۲۷
کد خبر: ۹۵۵۱۰۷
کلاهبرداری با سایت های صیغه یابی
با توسعه اینترنت و افزایش نفوذ فضای مجازی سایت ها و کانال های صیغه و همسریابی در ایران گسترش یافته‌اند. این سایت‌ها که مورد استقبال برخی از جوانان نیز قرار گرفتند، زنانی را برای ازدواج موقت یا صیغه معرفی می کنند. نکته جالب توجه اینجاست که تمامی این سایت ها و کانال ها، فعالیت های خود را قانونی و شرعی می دانند، اما در واقعیت مسئله به گونه ای دیگر است و بنا بر اظهارنظر بسیاری از مسئولین و کارشناسان فعالیت های چنین سایت ها و کانال هایی غیرمجاز و غیرقانونی است.

به گزارش برنا از اراک ، اعمال مجازات های قانونی برای فعالیت سایت ها و کانال های همسریابی و صیغه یابی عباس قاسمی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک در خصوص فعالیت های غیرقانونی سایت ها و کانال های صیغه یابی و همسریابی و مجازات های در نظر گرفته شده در قانون، گفت: سایت ها و کانال های صیغه یابی و همسریابی به لحاظ اجتماعی و اخلاقی بنیان و اساس خانواده را از بین می برد و متلاشی می کند. به لحاظ قانونی نیز به طور طبیعی اگر سایت و یا کانالی به صورت غیرقانونی فعالیتی را انجام می دهد باید سریعاً بر اساس قانون مسدود شود و مراتب نیز به شورای عالی فضای مجازی اعلام گردد؛ اگر تشخیص داده شود که محتواهای تولید شده در این سایت ها و کانال ها غیرقانونی و غیراخلاقی است، بر اساس قانون با آن برخورد می شود.

قاسمی افزود: سایت ها و کانال هایی که در حوزه همسریابی و صیغه یابی فعالیت می کنند مجاز نیستند و به صورت غیرقانونی فعالیت های خود را انجام می دهند. هویت بسیاری از این سایت ها و کانال ها نامعلوم است و مواردی که هویت آنها شناسایی می شود به مراجع بالاتر در تهران معرفی می شوند. اصولاً این سایت ها و کانال ها از تهران مدیریت می شوند و برخوردهای قانونی با آنها از طریق مراجع بالاتر در تهران اعمال می شود. در نهایت هرگونه مواردی که رویت می شود، به محض اطلاع از فعالیت آنها، به مراجع قانونی ذیربط اعلام می شود و حسب مورد اقدامات و برخوردهای قانونی انجام می شود. وی ادامه داد: افرادی که اقدام به فعالیت های مستهجن و مبتذل کنند و یا اینکه افراد جامعه را تشویق به فساد و فحشا کنند، برابر قانون جرم محسوب می شود و مجازات آن نیز در قانون مشخص شده است. ماده 639 قانون مجازات اسلامی نیز تشویق و تحریک به فساد و فحشا را جرم دانسته و مجازات حبس از یک تا 10 سال را برای آن در نظر گرفته است. طبق این ماده قانونی افرادی که مراکز فساد و فحشا دایر کنند و یا اینکه جامعه را به فساد و فحشا تشویق کنند و یا موجبات آن را فراهم نمایند، هر گاه با عمل فوق عنوان قوادی (واسطه و دلال عمل منافی عفت) صدق کند، علاوه بر مجازات مذکور مبنی بر یک تا 10 سال حبس، به مجازات قواد که 75 ضربه شلاق می باشد، نیز محکوم می شوند.

کاهش سن سکس ورکرهای زنبه 12 سال

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اراک اظهار داشت: این موضوع که سن سکس ورکرهای زن تا 12 سالگی کاهش پیدا کرده است، نشان از بی اخلاقی در جامعه است و ناشی از مشکلاتی از قبیل ولنگاری و بی و بند و باری در خانواده ها است. البته استفاده بی حساب و کتاب از فضای مجازی را نیز نباید در این خصوص فراموش کرد. در این رابطه باید علل اجتماعی موضوع را مورد بررسی قرار داد. در این خصوص که گفته می شود بسیاری از زنانی که در این سایت ها و کانال ها خدمات ارائه می دهند متأهل می باشند، اگر متأهل بودن آنها اثبات گردد بحث زنای محسنه پیش می آید و این بحث نیز در قانون مجازات های خاص آن پیش بینی شده است.

70 درصد سایت ها و کانال هایی با عنوان همسر یابی کلاهبرداری می کنند

رئیس پلیس فتا استان مرکزی نیز در رابطه با غیرقانونی بودن فعالیت های سایت ها و کانال های همسریابی و صیغه یابی گفت: سایت ها و کانال های این چنینی، بستری را فراهم کرده اند که آسیب های اجتماعی متعددی را برای جامعه به همراه دارند و به صورت غیرمجاز و غیرقانونی اقدامات خود را انجام می دهند. در این رابطه باید به صراحت اعلام کرد که این سایت ها و کانال ها به عنوان همدم یاب فعالیت های خود را گسترش می دهند، اما در بستر این فعالیت ها اقدامات کلاهبرداری و برداشت های غیرمجاز از حساب های بانکی متقاضیان خود انجام می دهند. سرهنگ احسان آنقی افزود: در خوشبینانه ترین حالت افراد به این سایت ها و کانال ها مراجعه می کنند و مبالغی را به حساب صاحبان آنها واریز می کنند به این امید که کیس و یا شخص مناسبی به آنها معرفی شود. اما موضوع اینجاست که مبالغ واریز شده دیگر باز نمی گردد و هیچ کیس و یا شخصی نیز به متقاضیان معرفی نمی شود. گونه های دیگری از کلاهبرداری این سایت ها و کانال ها نیز بسیار محرز و مشخص است. یکی از گونه ها این است که افراد با عناوین مختلف به سایت و یا کانالی وارد می شوند که اساساً جعلی است و برای واریز مبالغ به صفحات جعلی هدایت می شوند که بسیار آسیب زا هستند و از طریق این صفحات جعلی اطلاعات حساب بانکی آنها فاش شده و مورد سرقت قرار می گیرد. وی ادامه داد: به جرأت می توان گفت که بیش از 60 تا 70 درصد مواردی که در پلیس فتا با آنها برخورد می کنیم از این عناوین همسریاب، صیغه یاب و یا همدم یاب استفاده می کنند. افراد را با این طعمه به دام خود می کشانند و اطلاعات حساب آنها را مورد سرقت قرار می دهند. نکته جالب توجه دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند، میانگین سنی آنها بین 14 تا 25 سال است. این سنین دقیقاً سنینی است که بیشترین آسیب ها متوجه آنها است و این افراد را مورد تهدید قرار می دهد.

ازدواج های اینترنتی عامل25 درصد طلاق ها

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی نیز در این خصوص گفت: بعضاً زمانی که چنین سایت ها و کانال هایی مورد پیگرد قرار می گیرند، به اخذ مجوز از مراجع اشاره می کنند که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد. به طور کلی میزان موفقیت اینگونه سایتها در استانها و شهرهای کشور به پیشینه مذهبی جوامع، کوچک و بزرگی شهرها، سنتی و مدرنیته بودن جوامع و … بستگی دارد. سید احمد سجادی افزود: ما در جامعه ای سنتی و مذهبی زندگی می‌کنیم که در دو دهه اخیر با ورود گسترده به فضای مجازی و تکنولوژی با تحولاتی مواجه شده است و طبعاً حضور در اینترنت و فضای مجازی، موجب تغییر در نوع زندگی و انتخاب افراد شده است. با همه گیر شدن استفاده از تلفن های هوشمند و شبکه های اجتماعی، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند، اغلب فعالیت های روزمره خود را از طریق تکنولوژی انجام دهند که این فعالیت ها می تواند فعالیت های معمولی زندگی مثل خرید و تجارت و … باشد یا اینکه فعالیت ها و تصمیمات مهم زندگی مانند انتخاب دوست و حتی ازدواج باشد. از عمر سراچه های همسریابی و ازدواج اینترنتی بیش از یک دهه نمی گذرد. در واقع تحولی عظیم در نوع آشنایی و ازدواج در حال صورت گرفتن است که نیاز به بررسی دارد و در این راستا باید بررسی کنیم که این شبکه ها و این نوع آشنایی ها فرصت است یا تهدید را در جامعه به همراه دارد.

وی ادامه داد: فعالیت سایت ها و کانال های همسریابی و صیغه یابی فاقد مجوزهای لازم هستند و تنها براساس منافع مالی گردانندگان طراحی شده اند. وجود سایت ها و کانال های صیغه یابی و همسریابی موجب افزایش سن ازدواج، سست شدن بنیان خانواده و افزایش بی بند و باری در جامعه می شود. با توجه به راحت بودن استفاده از فضای مجازی طبیعی است که سن سکس وورکرها کاهش می یابد. در این فرایند بنیان خانواده ضعیف می شود و زمانی که بنیان خانواده تضعیف شود مشکلات بسیاری به همراه خواهد داشت.

بی اعتمادی یکی از عمده ترین آسیب هایی است که زندگی زناشویی را تهدید می کند و مسلماً افرادی که در فضای مجازی با یکدیگر ازدواج می‌کنند، آسیب بیشتری می بینند. چرا که همواره این دغدغه با آنهاست که آیا همسرشان با افراد دیگری هم ارتباط دارد یا خیر؟ مورد دیگر اینکه افراد در فضای مجازی در ابتدا خود را بسیار ایده آل و بی نقص جلوه می دهند، اما زمانی که بحث جدی می شود و قصد ازدواج و تشکیل خانواده به میان می آید، همه چیز تغییر می کند؛ این ازدواج ها بر اساس ساده انگاری، خوش بینی، خیال بافی و هیجانات زودگذر است، چرا که افراد در ابتدا فریب مشخصات و ویژگی های دروغین فرد مقابل را می خورند و زمانی که به طور کامل دلبسته طرف مقابل شدند، با واقعیت روبرو می شوند که دیگر به دلیل دلبستگی شدید، نمی توانند از طرف مقابل جدا شوند و با علم به اینکه این شخص معیارهای مناسبی برای ازدواج ندارد، با وی ازدواج می کنند که اکثر این ازدواج ها ناموفق است و با شکست روبرو می شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی اظهار داشت: داده های آماری نشان می دهد که ازدواج های اینترنتی عامل 25 درصد از طلاق ها در کشور است. آسیب شناسان اجتماعی در بررسی هایی که در این مورد انجام دادند، به این نتیجه رسیده اند که ازدواج در شرایط آشنایی در سایت ها و کانال های همسریابی اینترنتی حتی اگر با نظارت نهادهای واقعی هم صورت گیرد، به علت اینکه بر اساس آگاهی نیست، موفق نخواهد بود و می تواند منجر به سوءاستفاده‌های عاطفی از افراد شود. چرا که اینگونه آشنایی ها در موارد بسیاری با دروغ و فریب همراه است و محل سوءاستفاده برخی از افرادی است که چیزی برای مخفی کردن دارند و یا اینکه اصولاً قصد آنها اصلاً ازدواج نیست و نیتی جز اخاذی و سوءاستفاده مالی و عاطفی ندارند.

ازدواج های حاصل از آشنایی در فضای مجازی به دلیل عدم شناخت کافی طرفین از یکدیگر معمولاً آسیب طلاق را در پی خواهد داشت. هم اکنون نرخ طلاق در استان مرکزی از مرز ۳۵ درصد گذشته و آمارها نشان می دهد که در بازه زمانی 9 ماهه ابتدایی سال 1398 نسبت به مدت مشابه سال 1397 میزان ۱۱.۶ درصد افزایش داشته است. یکی از دلایل افزایش طلاق به نحوه آشنایی زوجین و عدم شناخت کافی از یکدیگر بر می گردد.

قوانین لازم برای کنترل سایت های صیغه یابی و همسریابی وضع شود

یک جامعه شناس و استاد دانشگاه در رابطه با آسیب های اجتماعی ناشی از فعالیت های سایت ها و کانال های صیغه یابی و همسریابی در جامعه،  گفت: متأسفانه هر پدیده ای در جامعه ابعاد مثبت و ابعاد منفی خاص خود را دراد. مواردی در باره فعالیت های سایت ها و کانال های همسریابی و صیغه یابی وجود دارد در افکار عمومی تبعات منفی بسیاری به همراه دارد که در این راستا لازم است متولیان فرهنگی و انتظامی و پلیس فتا، فعالیت های این سایت ها را رصد کنند و سیستم قضایی و قانونگذاران، قوانین لازم جهت کنترل این پدیده وضع کنند.

دکتر فرزاد نوابخش افزود: برای کنترل فعالیت این قبیل سایت ها و کانال ها باید قوانین لازم وضع شود و پلیس و قوه قضایی مانع از ادامه فعالیت آنها بشوند. نشر فساد و شیوع بیماری های هپاتیت، ایدز و آلودگی های بهداشتی و اخلاقی از ابعاد منفی اجتماعی فعالیت این سایت ها و کانال ها است. مسلماً فعالیت این سایت ها تبعات منفی دارد و این دیگر به تحلیل جامعه شناسی نیاز ندارد. در این رابطه سیستم قضایی و انتظامی باید ورود کنند و وضعیت را کنترل نمایند. از قوه قضاییه و نیروی انتظامی انتظار می رود که ورود کنند و وضعیت را کنترل نمایند.

فعالیت های صیغه یابی و همسریابی از طریق فضای مجازی آسیب زا استخسروبیگی، روانشناس و مشاور خانواده در رابطه با تبعات منفی روانی حاصل از فعالیت های سایت ها و کانال های صیغه یابی و همسریابی، گفت: در این خصوص باید عنوان کرد که همانطور که در جامعه بهترین روش انتخاب همسر روش های سنتی است و در این روش خانواده ها شناخت بیشتری نسبت به یکدیگر دارند و معرفی افراد به بهترین نحو اتفاق می افتد و بهترین روشی است که برای انتخاب همسر رخ می دهد، در مقابل آن ازدواج ها و همسریابی ها از طریق سایت ها و کانال های مجازی و غیرقانونی می تواند یک روش مخرب و بسیار آسیب زا باشد.

دکتر علی اصغر خسروبیگی افزود: با توجه به گذر زمان و گذار از یک دوره سنتی به یک دوره صنعتی و همچنین با توجه به افزایش جمعیت و شهرنشینی، سبب شده تا انتخاب همسر و انتخاب یک فرد برای زندگی کمی سخت تر شود. به همین دلیل در دنیای صنعتی روش های مختلفی را تحت عنوان همسریابی انتخاب می کنند که البته باید زیر نظر متولیان دستگاه حاکمیتی رخ دهد. در این فرایند دستگاه های مختلف متولی و نظارتی باید بر فعالیت های این سایت ها و کانال ها نظارت داشته باشند و صلاحیت آنها را رصد کنند و اجازه ندهند که متولیان این سایت ها و کانال ها به جامعه آسیب وارد کنند. وی ادامه داد: اعطاء مدیریت چنین سایت ها و کانال هایی باید از مجاری قانونی گذر کند و صلاحیت های لازم بررسی شود تا از این طریق بتوانند این سایت ها و کانال ها را کنترل کنند. در غیر این صورت وارد شدن سایت ها و کانال های غیرقانونی به این عرصه می تواند آسیب های اجتماعی و انحراف های اجتماعی را به همراه داشته باشد. لذا به عنوان یک روانشناس فعالیت های چنین سایت ها و کانال هایی را تأیید نمی کنم. این سایت ها و کانال ها باید تحت نظر مجریان و متولیان نظارتی قانونی کنترل شوند و اجازه ندهند که در جامعه چنین فعالیت هایی صورت بگیرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز