استاندار :

منابع آلایندههای استان مرکزی باید با اولویت و جدیت شناسایی شود

۱۳۹۸/۱۱/۰۷ - ۱۱:۱۹:۵۱
کد خبر: ۹۵۶۲۱۱
منابع  آلایندههای  استان مرکزی باید با اولویت و جدیت شناسایی شود
استاندار مرکزی گفت: سلامت و منفعت مردم بالاترین اولویت مسوولان در این استان است و در برخورد با خاطیان زیست محیطی تعارفی با هیچ کس وجود ندارد.

به گزارش برنا از اراک ، سید علی آقازاده در دیدار با تشکل‌های زیست محیطی استان مرکزی در اراک، افزود: منابع و علت‌های آلایندههای  استان مرکزی باید با اولویت و جدیت شناسایی شود و با کار کارشناسی برای کاهش و رفع مضرات این الایندها اقدامات لازم صورت بگیرد.

وی بیان کرد: استان مرکزی در یک ماه اخیر با روزهای ناسالم مواجه بود که بهترین تصمیم‌ها  در کمیته اضطرار برای تعطیلی مدارس و ادارات گرفته شد و مانند برخی استان‌ها به‌صورت فله‌ای و غیرکارشناسی در این راستا اقدام نشده است.

استاندار مرکزی ادامه داد: تعطیلی مدارس اگر زمینه و مبنای درستی نداشته باشد خسارت است و پایه تصمیم‌گیری در این زمینه برای استان مرکزی به طورکامل علمی و کارشناسی بود و برای هیچ کدام از تعطیلی‌ها و یا تاخیر در فعالیت ادارات و مدارس با حدس و گمان رفتار نشد.

آقازاده اظهار داشت: شاخص‌های متغیر آلودگی هوا  لحظه‌ای است و کمیته اضطرار استان مرکزی بحث تعطیلی مدارس را در آخرین لحظه بررسی و اعلام می‌کرد.

وی عنوان کرد: بخش زیادی از آلودگی هوای اراک به‌دلیل تصمیمات غلط در دهه‌های گذشته ایجاد شده و بسیاری از صنایع استان‌مرکزی به‌ویژه پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه شازند با جانمایی نادرست در محلی واقع شده‌اند که آلایندگی را نگه داشته و تشدید می‌کند و باید به دلیل نواقصی که در پیوست زیست محیطی این طرح‌ها بوده از مردم عذرخواهی کرد، اما چاره‌ای نیست و اکنون نمی‌توان کاری کرد، زیرا قیمت فعلی این سه صنعت بیش از ۴۰ میلیارد دلار است.

استاندار مرکزی ادامه داد: مهر و موم شیر مازوت نیروگاه شازند در دستور کار قرار دارد تا خیال مردم از این بابت نیز برای همیشه راحت شود.

آقازاده عنوان کرد: تشکل‌های زیست محیطی متخصصان امر در بخش‌های مختلف محیط زیست هستند و این قشر در تصمیم‌گیری‌های زیست محیطی باید دخالت داشته باشند و مصوبات و موارد مختلف تصمیم‌گیری‌ها را نظارت کنند.

وی گفت: اگر از ظرفیت تشکل‌های مردمی در بخش‌های مختلف بهره‌گیری نشود، فرصت از دست مدیران می‌رود و این سمن‌ها سرمایه‌های استان و کشور  هستند.

استاندار مرکزی افزود: ۶ دستگاه سنجش آلاینده‌های هوا در اراک و شازند نیاز است که باید اعتبار خرید آن‌ها از سوی نیروگاه و پالایشگاه شازند تا ۲ ماه آینده تامین شود که ۲ دستگاه آن در حومه شازند و چهار دستگاه بر اساس کار کارشناسی با مشورت تشکل‌های زیست‌محیطی و نظر محیط زیست استان در مناطق مورد نیاز اراک نصب شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز