مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی؛

بوی نامطبوع در اراک ناشی از فعالیت پالایشگاه و نیروگاه بود

۱۳۹۸/۱۱/۰۷ - ۱۲:۱۶:۵۰
کد خبر: ۹۵۶۲۴۲
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: شب گذشته حرکت آلودگی ناشی از فعالیت پالایشگاه و استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه به سمت اراک، باعث انتشار بوی نامطبوع در این شهر شد.

به گزارش برنا از اراک ، رضا میرزایی  در جمع خبرنگاران در خصوص علت بوی نامطبوع که شب گذشته در اراک استشمام شد، افزود: میزان انتشار آلودگی در فصل سرد و گرم سال یکسان است، اما در فصل سرد سال آلودگی در سطح زمین باقی می ماند و دیشب همین اتفاق به دلیل شدت سرما در اراک رخ داد.

وی افزود: در پایش شب گذشته که تا ۲:۳۰ بامداد ادامه داشت، منشاء این بو که به سمت اراک در حرکت بود و کاملا روی سطح اراک باقی ماند، پالایشگاه و نیروگاه شازند بودند.

میرزایی با بیان اینکه در فصل گرم سال بو و آلاینده ها به سرعت به عرض های بالاتر انتقال پیدا می کنند و در واقع کمتر متوجه بو و آلودگی ها خواهیم شد، بیان کرد: در شب گذشته از ۷۲ مشعل نیروگاه ۱۰ مشعل سوخت مازوت مصرف کردند و سرمای هوا باعث شد که بو به سمت اراک سرازیر شود.

وی تصریح کرد: پالایشگاه و نیروگاه شازند طی سال های اخیر اقدامات زیست محیطی خوبی در زمینه پسماند و پساب به انجام رسانده اند و حتی گودگرد استحصالی پالایشگاه از ۵۰ تن به ۴۰۰ تا ۷۰۰ تن رسیده که بوسیله خطوط ریلی حمل می شود، اما در فصل سرد سال امکان اورهال وجود ندارد و اگر این اورهال انجام می شد قطعا آلودگی ها به کمترین حد می رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: منبع اصلی انتشار بوی نامطبوع شب گذشته پالایشگاه و نیروگاه شازند بودند که البته میزان بو از ساعت ۲۴ کمتر شد.

وی با اشاره به اینکه اراک از ابتدای سال تاکنون ۴۱ روز ناسالم را پشت سر گذاشته است، افزود: با توجه به پایداری هوا انتظار افزایش آلاینده های هوا در اراک وجود دارد، در حال حاضر طبق اعلام مرکز کنترل و پایش کیفیت هوای اراک شاخص آلودگی هوا در این شهر ۱۲۲ و حاکی از ناسالم بودن هوا برای گروه های حساس است و میانگین شاخص آلودگی هوای امروز اراک ۱۴۰ ثبت شده است.

میرزایی اضافه کرد: در ساعت ۱۲ امروز نیز شاخص کیفیت هوا در ایستگاه شریعتی ۱۴۶ و در ایستگاه استانداری ۱۲۰ گزارش شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز