آغاز مرحله دوم واکسیناسیون طیور بومی در کهگیلویه وبویراحمد

۱۳۹۸/۱۱/۱۵ - ۱۳:۱۱:۵۲
کد خبر: ۹۵۹۸۷۸
آغاز مرحله دوم واکسیناسیون طیور بومی در کهگیلویه وبویراحمد
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد گفت: مرحله دوم طرح واکسیناسیون طیور بومی همزمان با دهه مبارک فجر در مناطق مختلف روستایی این استان بصورت رایگان آغاز شد.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری برنا؛ عبدالله بهمنش، مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد گفت:  پیش بینی می شود در این طرح یک میلیون ۲۰۰ هزار قطعه طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شود.

او بیان کرد: اجرای این طرح علاوه بر کمک به اقتصاد خانواده های روستایی، مراغداری های صنعتی را نیز در مقابله با انواع بیماری محافظت خواهد کرد.

بهمنش بیان کرد: این واکسیناسیون با هدف افزایش سطح ایمنی طیور بومی علیه این بیماری و در نهایت قطع چرخه تکثیر ویروس و انتقال به طیور صنعتی انجام شده است.

نیوکاسل از بیماری های مسری طیور است.

خروج ترشحات از بینی، اسهال آبکی سبز رنگ و بدبو، از دست دادن اشتها، ناراحتی گیجی و خواب آلودگی، صدای ناله و خس خس،  پیچ خوردگی سر و گردن به یک سمت بدن. ورم سر و گردن از علائم این بیماری به شمار می رود.

 انتقال بیماری به طور طبیعی از راه ترشحات، فضولات، امعاء و احشاء پرندگان آلوده و نیز تماس آنها با طیور سالم صورت می‌گیرد و دستگاه گوارش و تنفس پرندگان به طور طبیعی مرکز اصلی انتقال و حامل بیماری است.

حمل و نقل مرغ های زنده به خصوص آنها که بیمار بوده اند، می‌تواند یکی از عوامل انتقال این بیماری از محلی به محل دیگر باشد.

بهمنش اضافه کرد: با برنامه ریزهای انجام شده ۲۰ هزار راس دام سبک و سنگین نیز بر علیه بیمای لم پی اسکین نیز واکسینه خواهد شد.

نظر شما