شب گذشته انجام شد:

استانداردسازی تاسیسات گرمایشی، یکهزار و ۸۶ کلاس درس در استان / آغاز عملیات ۱۰ هزار پنل خورشیدی با حضور معاون رئیس جمهور

۱۳۹۸/۱۱/۱۷ - ۱۱:۴۱:۳۸
کد خبر: ۹۶۰۸۳۹
استانداردسازی تاسیسات گرمایشی، یکهزار و ۸۶ کلاس درس در استان / آغاز عملیات ۱۰ هزار پنل خورشیدی با حضور معاون رئیس جمهور
استاندار خراسان جنوبی خبرداد: اوایل اسفندماه سالجاری دکتر محمدباقر نوبخت معاون اول رئیس جمهور برای آغاز عملیات 10 هزار پنل خورشیدی به استان سفر می کند.

به گزارش خبرگزاری برنا خراسان جنوبی،  شب گذشته آیینبهره‌برداری همزمان استانداردسازی تاسیسات گرمایشی، یکهزار و ۸۶ کلاس درس و مقاوم‌سازی دبستان حضرت آمنه(س) شهرستان طبس با حضور استاندارخراسان جوبی برگزار شد.

محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی نیز عنوان کرد: در قالب این طرح ۵۰ هزار کیلووات تولید انرژی در استان خواهیم داشت و حداقل ماهانه یک میلیون تومان درآمد برای هر خانوار رقم می‌خورد.

وی بیان کرد: با توجه به اقلیم، آب و هوا و دارا بودن بیش از ۳۰۰ روز آفتابی در استان، با عنایت دولت تدبیر و امید ۵۰ درصد یارانه برای واگذاری و احداث پنل‌های خورشیدی خانگی پنج کیلوواتی اختصاص می‌یابد و ۵۰ دردصد دوم در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه به مردم روستاها و مناطق کمتربرخوردار پرداخت خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در این طرح ۲۰۰ میلیارد تومان کمک‌های بلاعوض دولت و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت هزینه خواهد شد با این هدف که در زمینه ایجاد اشتغال و تثبیت جمعیت در مناطق روستایی و کم‌برخوردار قدم برداریم.

وی خاطرنشان کرد: امروز با وجود همه مشکلات، محدودیت‌ها و تحریم‌های ظالمانه علیه نظام، در استان شاهد تحرک خوبی در حوزه اقدامات عمرانی، توسعه‌ای و زیرساختی هستیم. معتمدیان با بیان اینکه دولت توجه‌ای ویژه‌ای به استان دارد افزود: در یکسال گذشته اقدامات خوبی به‌ویژه در حوزه در طرح‌ها و برنامه‌های توسعه در بحث زیرساخت‌های عمران و اشتغال انجام شده که آثار آن قابل مشاهده است. وی یادآور شد: امسال شاهد راه‌اندازی و احداث راه‌آهن به عنوان یکی از زیرساخت‌های توسعه شرق کشور و از پروژه‌های بین‌المللی بودیم که اقیانوس هند و دریای عمان را به ۱۱ کشور آسیای میانه متصل خواهد کرد.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: بعد از سال‌ها انتظار مردم شرق کشور به ویژه خراسان جنوبی که هیچ اقدام اجرایی در این زمینه انجام نشده بود، این پروژه در استان کلنگ‌زنی شد و در چند ماه گذشته دو مصوبه در بحث تامین مالی آن تصویب شد.

وی اضافه کرد: مصوبه تخصیص ۷۰۰ میلیون یورو فایناس خارجی از محل اعتباراتی که روس‌ها به جمهوری اسلامی تخصیص داده‌اند و تصویب فایناس بانک‌های داخلی در قالب سندیکا به مبلغ چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای احداث راه‌آهن بیرجند به گناباد به طول ۲۷۱ کیلومتر تامین مالی شود.

معتمدیان یادآور شد: این نشان می‌دهد دولت دوازدهم و نظام جمهوری اسلامی علیرغم همه محدودیت‌ها همچنان به دنبال اقدامات زیرساختی موثر در مناطق  کمتر برخوردار است چراکه بدون شک اجرای این پروژه‌ها بیش از ۱۵ هزار میلیارد اعتبار، تحول بزرگی در شرق کشور به ویژه خراسان جنوبی ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: یکی از دغدغه‌های مردم خراسان جنوبی زیرساخت‌های راه از جمله بزرگراه و آزادراه‌ و سایر است که به دلیل تامین نشدن اعتبارات، به کندی پیش رفته است.

معتمدیان افزود: امسال تاکنون با عنایت دولت بیش از چهار برابر اعتبارات سال ۹۷ تخصیص ۱۰۰ درصدی یافته است، سال گذشته مجموع اعتبار استان ۶۰ میلیارد تومان بود که تاکنون ۲۲۰ میلیارد تومان به پروژه‌های بزرگراه بیرجند - قاین، نهبندان - سربیشه، طبس - یزد، طبس - دیهوک - فردوس و سایر اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: علیرغم محدودیت‌های مالی که در بودجه و لایحه ۹۸ داشتیم امکان شروع پروژه‌های جدید نبود اما بیش از ۱۶ پروژه در حوزه ایجاد بزرگراه و باند دوم به طول ۴۲۰ کیلومتر در سطح استان و شهرستان‌های مختلف از جمله طبس داشتیم.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: یکی از رویکردهایی که با توجه به محدود بودن اعتبارات استانی و شهرستانی دنبال کردیم توجه به اعتبارات ملی بود که در این زمینه حمایت‌های بسیار خوبی از طریق دولت انجام شده است.

وی ادامه داد: در بخش مکانیزه کردن آبیاری تحت فشار در استان به عنوان یکی از  استان‌های کم‌برخوردار از نظر ذخایر سفره‌های آب زیرزمینی ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار معادل چندین برابر اعتبارات سال‌های قبل تخصیص داده شد.

معتمدیان با اشاره به تخصیص بیش از ۱۴ میلیارد تومان برای احیای قنوات استان یادآور شد: خراسان جنوبی دومین استان دارای قنات کشور است که بخش عمده‌ای از قنوات احیا شد و آثار و برکات آن بر زندگی کشاورزان و روستاییان قابل مشاهده است.

وی گفت: یکی از طرح‌های بزرگی که در استان به صورت پایلوت کشوری انجام شد احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی در مناطق کمتربرخوردار بود که به صورت کار جهادی در دستور کار مسوولان و دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت.

مقام عالی دولت در خراسان جنوبی بیان کرد: کمتر از ۶ ماه ۲ هزار واحد احداث و به مردم واگذار شد همچنین در روزهای آتی ۲ هزار واحد دیگر نیز واگذار می‌شود و حداکثر تا خردادماه سال آینده تمامی واحدها به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اضافه کرد: از این محل بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب کمک‌های بلاعوض و قرض‌الحسنه در اختیار مردم قرار گرفته است در حالیکه اعتبارات تملک دارایی استان در سال ۹۷ کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است و هشت برابر این رقم توسط دولت تنها در بخش مسکن در قالب یارانه هزینه شده است.

معتمدیان تصریح کرد: در رسیدن به سیاست تثبیت جمعیت و بازگشت روستاییان از شهر به روستا با توجه به برنامه مدون مدیریت معکوس مهاجرت، شاهد بازگشت روستاییان هستیم. وی با بیان اینکه وضعیت مردم استان در شرایط کنونی مناسب نیست یادآور شد: از نظر درآمدی این استان رتبه ۳۱ کشور را دارد و کم درآمدترین استان در این زمینه محسوب می‌شود. استاندار خراسان جنوبی گفت: در خصوص توسعه استان و هزینه‌هایی که صورت گرفته است اثرات موثری در بحث اشتغال داشته است و بر اساس اعلام مرکز آمار در فصل تابستان نرخ بیکاری استان سه درصد کاهش یافت در ایام پاییز نیز برای نخستین بار در کشور نرخ بیکاری به ۵.۴ رسید.

وی افزود: این نشان می‌دهد استان ظرفیت‌های خوبی دارد و به دلیل کم جمعیت بودن، حجم اقتصاد و طرح‌هایی که اجرا می‌شود آثار خود را نشان می‌دهد اما این بدان معنا نیست که موضوع بیکاری کم شده باشد.

معتمدیان بیان کرد: این نشان می‌دهد طرح‌های زیربنایی، زیرساختی و اشتغالزا در کوتاه مدت آثار خود را خواهد گذاشت چراکه ظرفیت کار و عمران در استان وجود دارد و به دنبال این هستیم ظرفیت‌های هر منطقه را احصا کرده و با سرمایه‌گذاری بخش‌های مختلف شاهد پیشرفت و آبادانی این مناطق باشیم.

وی یادآورشد: در بحث محرومیت‌زدایی در یکسال گذشته ستاد محرومیت‌زدایی مناطق مختلف تهیه و مشکلات را بر اساس میانگین و شاخص‌های توسعه در سطح شهرستان، استان و کشور احصا کردیم تا بتوانیم به میانگین کشوری برسیم. استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: پروژه‌ها و طرح‌هایی در این زمینه تدوین و سند توسعه میان مدت برای شهرستان‌های طراحی شد که در فاز نخست چهار شهرستان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) معین شهرستان نهبندان با ۵۶۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بحث زیرساخت و اشتغال، بنیاد مستضعفان معین شهرستان مرزی درمیان، کمیته امداد معین شهرستان سربیشه و قرارگاه سازندگی بسیج معین شهرستان زیرکوه انتخاب شده است.

معتمدیان افزود: موضوع بعدی که در دستور کار است و مقدمات آن نیز فراهم شده، یکی از دستگاه‌های حاکمیتی به عنوان معین شهرستان طبس برای رفع محرومیت برخی مناطق این شهرستان از جمله دیهوک و عشق آباد حضور پیدا خواهد کرد.

وی اضافه کرد: پیش نویس این سند تهیه شده است و با کمک این دستگاه و حمایت حداکثری دولت شاهد اقدامات خوبی در جهت توسعه زیرساخت‌ها و حل مشکلات مردم در این منطقه خواهیم بود.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: در استان چندین برنامه برای رفع محرومیت در حوزه‌های آموزش و پرورش در حال انجام است که یکی از اولویت‌ها توجه به ایمنی و استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی در مدارس است.

وی گفت: امسال ۱۶ میلیارد تومان معادل چندین برابر اعتبار سال‌های قبل تاکنون جذب شده و تا پایان سال نیز افزایش خواهد یافت که امروز استانداردسازی تاسیسات گرمایشی یکهزار و ۸۶ کلاس در استان افتتاح شد.

معتمدیان افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، تا سال آینده همه بخاری‌ها و سیستم گرمایشی غیراستاندارد در روستاها، بخش‌ها و شهرهای استان برچیده خواهد شد.

وی بیان کرد: یکی از دغدغه‌های استان وجود مدارس کانکسی بود که با مشارکت بنیاد برکت، استانداری و نوسازی مدارس تا سال تحصیلی آینده تمامی مدارس کانکسی در استان حذف خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: سرانه آموزشی کشور پنج متر و ۲۳ سانتیمتر است که در استان ۷.۲ و در شهرستان طبس ۷.۸ است اما در برخی مناطق مشکلاتی وجود دارد که نیاز است فضاهای آموزشی ایجاد شود.

وی تصریح کرد: در بحث سند توسعه میان مدت که روزهای آتی به اتمام می‌رسد این موضوع لحاظ خواهد شد و در برنامه‌های توسعه‌ای قرار خواهد گرفت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز