حائری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک:

اگر مردم آزاد به بیان اعتراض خود باشند مشکلات رفع می شود

۱۳۹۸/۱۱/۲۹ - ۱۲:۴۳:۴۷
کد خبر: ۹۶۶۰۹۵
اگر مردم آزاد به بیان اعتراض خود باشند مشکلات رفع می شود
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک معنای حکومت دموکراتیک را در دست داشتن قدرت توسط مردم دانست و گفت: در حکومت های مردمسالار، حاکمیت واقعی در دست مردم است و حاکمان، نمایندگان مردم برای انجام امور اجرایی هستند که اجازه استفاده از قدرت را با مشروعیتی که از مردم گرفته اند به دست می آوردند.

به گزارش برنا از اراک ، محمدجواد حائری ادامه داد: مردم به عنوان کسانی که مستقیما شاهد بازخوردهای عملیاتی تصمیمات مجلس و دولت هستند، حق دارند تا خودشان قدرت قانون گذاری را به نمایندگان مجلس تفییض نمایند. به عبارتی دیگر این مردم هستند که کارنامه عملکردی نمایندگان خود را می سنجند و به آن نمره می دهند.

وی افزود: طبیعتا زمانی که مردم تعیین کننده باشند، می توانند به عملکرد مسوولین و حاکمان خود نیز انتقاد کنند و به برخی تصمیمات جاری در کشور اعتراض نمایند چرا که مردم صاحبان اصلی قدرت هستند اما این امر در کشور ما که در ابتدای راه دموکراسی قرار دارد به گونه دیگری است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه مردم باید در هر موضوعی حق اظهار نظر داشته باشند و کسی نباید این حق را از آن ها سلب کند، خاطر نشان کرد: مردم به عنوان صاحبان اصلی قدرت باید بتوانند در تمامی امور نظر دهند و یا حتی اعمال تغییرات داشته باشند.

وی اضافه کرد: هر زمانی که بخشی از کانال ها و دریچه های بیان نظرات مردم بسته شود و آن ها نتوانند حرف خودشان را بدون محدودیت و هزینه بیان کنند، قطعا برای جامعه آسیب زا خواهد بود و باعث ایجاد نارضایتی های گسترده و اعتراض می شود.

حائری ادامه داد: در حکومت هایی که همیشه خودتنظیمی قدرت، دچار ایراد است باید مکانیزم های بیان انتقادات، از سوی مردم باز گذاشته شود تا به همین واسطه بخش اعظمی از مشکلات و معضلات با پیدا کردن راه حل های مناسب بر طرف شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان گفت: از جمله مکانیزم های مناسب و قابل قبول در سراسر جهان که نشان دهنده همراهی حاکمیت با مردم است می توان به فعالیت مطبوعات آزاد، سازمان ها مردم نهاد و برگزاری انتخابات آزاد اشاره کرد. مردم باید بتوانند انتقادات خود را به روش های دموکراتیک و با برگزاری رفراندوم بیان کنند تا مشکلات رفع شوند.

 

نظر شما