یک فعال اقتصادی در گفتگو با برنا مطرح کرد:

مجلس فضای عمومی جامعه را برای فعالیت نخبگان امن کند

۱۳۹۸/۱۱/۳۰ - ۱۰:۰۱:۲۳
کد خبر: ۹۶۶۳۴۱
مجلس فضای عمومی جامعه را برای فعالیت نخبگان امن کند
فعال اقتصادی استان گفت : مجلس به عنوان رکن اصلی حاکمیت و در حیطه وظایف خود که همان سیاستگذاری، وضع قوانین و نظارت بر حسن اجرای آن است ، باید فضای عمومی جامعه را برای فعالیت نخبگان ایمن کند تا شاهد مهاجرت نخبگان از کشور نباشیم چرا که دولت به عنوان مجری قواعد و قوانین حاکم بر کشور است و مجلس نقش محوری و کلیدی را ایفا می کند .

به گزارش برنا از اراک ، مجید بلالی در خصوص مهاجرت نخبگان از استان و شهر اراک در گفتگوی اختصاصی با برنا  گفت : بر اساس آمار رسمی وزارت کشور و سرشماری های سالانه به طور متوسط دو هزار نفر از شهر اراک به تهران مهاجرت می کنند و آمار مهاجرت افراد و به ویژه نخبگان به خارج از کشور و دیگر استان ها باید جداگانه محاسبه شود .

وی با بیان اینکه این میزان مهاجرت افراد از استان باید ریشه یابی و بررسی بیشتری شود افزود : عدم سرمایه گذاری مناسب  ، نبود امکانات و زیرساخت های لازم و زنجیره های متعدد مناسب در راستای راه اندازی کسب و کار و انجام فعالیت های اقتصادی از جمله مشکلات موجود در استان است که منجر به افزایش مهاجرت افراد و به ویژه نخبگان از استان می شود. 

بلالی  با اشاره به ظرفیت و توانمندی های بالقوه نخبگان و مخترعین جامعه و به تبع آن در استان بیان داشت : متاسفانه در کشور بسترهای لازم در راستای فعالیت و بروز استعدادهای نخبگان فراهم نیست که بتوانند طرح و ایده های نو و جدید را به منصه ظهور بگذارند و در راستای بهبود رونق اقتصادی و کارآفرینی در جامعه تاثیرگذار باشند و این در حالی است که در دیگر کشور ها از ایده های خلاقانه نخبگان با آغوش باز استقبال می کنند .

وی تاکید کرد :بسترسازی لازم برای فعالیت نخبگان و مخترعین در جامعه می‌طلبد اصلاحات لازم در سطح کلان اقتصاد کشور صورت گیرد ولو اینکه نیازمند تصویب و قوانین جدید در این راستا باشد .

بلالی در پاسخ به اینکه چرا از جامعه نخبگان به منظور پیشبرد اهداف  و توسعه جامعه بهره گیری نمی شود نیز گفت : جامعه کنونی ما متاسفانه گرایش به نخبه کشی دارد و عرصه را برای فعالیت این جامعه هدف تنگ و محدود کرده و به همین سبب سالانه دهها هزار نفر از افراد تحصیل کرده دانشگاه به خارج از ایران مهاجرت می کنند که این میزان مهاجرت به طور قطع خسارات جبران ناپذیری به کشور تحمیل می کند که نیاز است در این راستا تدابیر لازم از سوی مسئولین امر اندیشیده شود .

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت واحدهای تولیدی استان نیز گفت : مسئولین داستانی باید پاسخگو باشند طی چهل سال گذشته علاوه بر فعالیت واحدهای تولیدی بزرگ استان چرا هیچگونه سرمایه گذاری بزرگ در استان صورت نگرفته است که مهمترین پاسخ را می توان نبود همیت و دلسوزی مسئولین داستانی در این خصوص قلمداد کرد .

بلالی ادامه داد : سوال بعدی از مسئولین استانی این است که چرا تکنولوژی صنایع استان مربوط به ۵۰سال گذشته است و به روز نشده است ، باید اذعان داشت با این روند طی چندسال آتی به طور حتم چند واحد تولیدی بزرگ استان نیز از گردونه رقابت ها خارج ، ورشکسته و با تعدیل نیرو همراه خواهند بود.

بلالی اظهار داشت: چرا طی دهه های اخیر نتوانستیم مفاخر و مشاهیر بزرگی همچون سعدی ، حافظ ، رازی و فردوسی های دیگری پرورش و به دنیا معرفی کنیم با توجه به اینکه هنر ، نوآوری و خلاقیت زایش فکر و اندیشه در یک بستر ، فضای امن و آرام شکل می گیرد و این در حالی است که هم اکنون شاهد فضایی خشن ، پراسترس و پرالتهاب در جامعه هستیم و می طلبد ریشه این مشکل توسط جامعه شناسان و روانشناسان واکاوی و بررسی شود تا بتوان زیرساخت های لازم و فضایی امن را در راستای پرورش و تربیت مشاهیر ، مفاخر و بروز استعدادهای نخبگان کشور فراهم کرد تا قادر باشند تولیدات و ابداعات خود را در جامعه خودمان به جهانیان عرضه کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز