نصب سومین سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی

۱۳۹۸/۱۲/۰۵ - ۱۱:۰۲:۵۹
کد خبر: ۹۶۸۸۴۱
نصب سومین سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی
سومین سکوی برداشت گاز طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی با ظرفیت برداشت روزانه ۱۴.۲ میلیون متر مکعب گاز غنی در خلیج فارس نصب شد.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری برنا؛ سکوی ۱۳A فاز ۱۳ پارس جنوبی که به دست مهندسان و کارگران شرکت صدرای بوشهر زیر مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) ساخته و حمل شده بود، صبح امروز با موفقیت در محل خود نصب شد.

این سکو به عنوان سومین سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی، به وسیله شناور نصاب HL-۵۰۰۰ در بلوک گازی این طرح نصب شد.

این سازه به همراه سکوی اقماری ۱۳C با ۹۸ درصد پیشرفت، اواخر بهمن در شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) در بوشهر، به روش کشیدن (Push Pull) بر روی شناور FLB۱۲۴ بارگیری شد.

سکوی ۱۳ آلفا یا ۱۳A یکی از چهار سکوی اصلی فاز ۱۳ پارس جنوبی است که پس از راه اندازی، گاز تولید شده را از سکو‌های فاز ۱۳ با دو خط لوله ۳۲ اینچ به طول ۲۲۰ کیلومتر به فاز ۱۳ پالایشگاه خشکی برای شیرین سازی منتقل خواهد کرد.

مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی با اشاره به انتقال همزمان این دو سکو به خلیج فارس در هفته گذشته گفت: این عملیات پیچیده و حساس، پس از پایدار شدن شرایط جوی در دریا با رعایت دقیق اصول ایمنی و به منظور شتاب بخشیدن به برنامه برداشت گاز غنی از مرحله دوم فاز ۱۳ پارس جنوبی اجرا شد.

پیام معتمد، به مقدمات آماده سازی نصب سکوی ۱۳A اشاره کرد و افزود: پس از قرار گرفتن شناور نصاب در موقعیت مخزن و حضور تیم‌های اجرایی، مراحل آماده سازی پایه سکو (جکت) و نصب کیسون به پایان رسید و این سکوی ۲۵۰۰ تنی بر روی چهارپایه خود قرار گرفت.

او با بیان اینکه به زودی عملیات انتقال و نصب سازه‌های جانبی این سکو شامل مشعل (flare) و پل ارتباطی آغاز می‌شود، ادامه داد: پس از پایان عملیات نصب متعلقات، فعالیت‌های مربوط به اتصال چاه‌ها به سکو (Hook up) و راه اندازی، آخرین اقدامات برای بهره برداری از سکوی ۱۳A خواهد بود.

مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی از نصب آخرین سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی در روز‌های آینده خبر داد و گفت: با تکمیل عملیات راه اندازی و بهره برداری از این سکو، روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب به برداشت گاز غنی از میدان گازی پارس جنوبی افزوده می‌شود که برابر با نیمی از ظرفیت تولید اسمی تعیین شده برای طرح توسعه فاز ۱۳ است.

معتمد با اشاره به تولیدی شدن دو سکوی ۱۳B و ۱۳D این طرح در سال ۹۷ بیان کرد: فاز  ۱۳ پس از بهره برداری کامل می‌تواند روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب در روز گاز تولید کند.

طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی علاوه بر تولید گاز، توان تولید روزانه ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد و سالانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گاز مایع و یک میلیون تن گاز اتان را دارد.

نظر شما