احتمال طغیان رودخانه‌های کردستان

۱۳۹۸/۱۲/۰۶ - ۱۰:۵۱:۲۲
کد خبر: ۹۶۹۳۶۷
احتمال طغیان رودخانه‌های کردستان
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر بارش باران و احتمال وقوع سیل در استان، مردم از تردد و اسکان در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل ها خودداری کنند.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری برنا؛ عرفان مومن‌پور، اظهار داشت: تمهیدات لازم برای مقابله با سیل احتمالی در استان اندیشیده شده و رودخانه‌ها و مناطق پرخطر نیزاز قبل لایروبی شده است.

وی با بیان اینکه عملیات لایروبی رودخانه‌های استان بویژه قشلاق و گاوه‌رود انجام شده است، اضافه کرد: با این وجود نیاز است مردم از حضور در نقاط پرخطر و حاشیه رودخانه‌ها برای حفظ سلامتی خود، پرهیز کنند.

مومن‌پور بر آمادگی بخش‌های مختلف این شرکت برای مقابله با سیل تاکید کرد و یادآور شد: تمام تجهیزات لازم برای کنترل سیل احتمالی در مسیل‌ها و رودخانه‌های استان پیش‌بینی شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان افزود: پایش و نظارت رودخانه‌ها هنگام سیلاب توسط کارشناسان و اکیپ گشت و بازرسی آب‌های سطحی، شناسایی و تخریب پل غیراصولی و غیراستاندارد و حادثه خیز با هدف رهاسازی کامل آب از جمله در شهرستان دیواندره از جمله اقدامات این شرکت برای رفع نقاط حادثه‌خیز است.

کردستان استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

از حوضه‌های آبریز اصلی این استان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه رود اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان 9 مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، 2 دشت در غرب و 2 دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه - دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه (از نظر برداشت آب‌های زیرزمینی) محسوب می‌شوند.

استان کردستان 9 سد در حال بهره‌برداری، 12 سد در دست اجرا و 15 مورد نیز در مرحله مطالعات دارد.

نظر شما