رییس سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک؛

نگهداری مواد ضدعفونی کننده با حجم زیاد در مکان‌های محصور خطرناک است

۱۳۹۸/۱۲/۱۳ - ۰۹:۳۹:۳۰
کد خبر: ۹۷۲۵۴۹
رییس سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک گفت: نگهداری الکل و مواد ضدعفونی کننده با حجم زیاد در مکان‌های سربسته و محصور خطرناک است و شهروندان باید این توصیه ایمنی را جدی بگیرند.

به گزارش برنا از اراک،  آتش پاددوم مسعود آقازیارتی  افزود:  هر مایع قابل اشتعال نظیر الکل در حالت اسپری، از نظر آتش‌گیری یا انفجار بسیار خطرناک تر از حالت مایع است و می‌طلبد شهروندان در نگهداری و استفاده از ضدعفونی برای پیشگیری از آتش‌سوزی یا انفجار نکات ایمنی را رعایت کنند. 

وی با تأکید بر لزوم جدی گرفتن نکات ایمنی در نگهداری و استفاده از ضدعفونی کننده‌ها، خاطرنشان کرد: با بروز و شیوع ویروس کرونا در کشور و لزوم رعایت اصول بهداشتی از جمله ضدعفونی کردن دست‌ها و سطوح با مایعات و اسپری‌های ضدعفونی کننده توسط شهروندان، استفاده از این مواد افزایش یافته است.
 رییس سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک گفت: توصیه می‌شود شهروندان به اندازه مصرف از این نوع مواد خریداری کنند و از انباشت مقادیر زیاد مواد ضدعفونی کننده در منزل خودداری کنند چرا که  این مواد از سرعت اشتعال بالا برخوردار هستند و نباید آن ها را در نزدیکی شعله، گرمای زیاد و سیگار روشن، سطوح داغ، آبگرمکن و سماور قرار داد.

آقازیارتی تاکید کرد: مواد ضدعفونی کننده باید دور از دسترس کودکان نگهداری شود و در هنگام تهیه آن‌ها نکات ایمنی رعایت شود.
وی اظهار داشت: اگر شروندان از این مواد برای ضدعفونی محیط داخل خودرو استفاده می‌کنند باید پنجره ها را باز گذاشته و پس از چند دقیقه اقدام به روشن کردن خودرو کنند.
 رییس سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک گفت: استشمام مدام مواد ضدعفونی کننده برای ریه ها مضر است و باید از بو کردن مواد شیمیایی پرهیز کرد.
آقازیارتی با بیان اینکه استفاده از دستکش در زمان استفاده از مواد ضدعفونی کننده ضروری است، یادآور شد: الکل نباید به صورت مستقمیم با پوست تماس بگیرد و الکل‌های با غلظت بالا باید با مقدار معینی آب مقطر یا آب اکسیدان ترکیب شود.
وی ادامه داد: دستمال و وسایل تنظیف به کار برده شده برای تمیزکاری که آغشته به الکل است باید پس از استفاده در ظروف دربسته نگهداری شودو در اولین فرصت از محیط زندگی و کار دور شود  و در صورت آتش گرفتن، با استفاده از وسایل خاموش کننده و آب آن را مهار کرد.
رییس  سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک گفت: ظروف شیشه‌ای الکل در قفسه‌ها و ارتفاع بالا نباید قرار گیرند چرا که ممکن است به علت سقوط و شکستن حادثه‌ساز شوند و باید این مواد را به دلیل قابلیت اشتعال در محیط خنک نگهداری کرد.

 

نظر شما