مدیر کارگزاری بورس مهرآفرین شعبه گیلان در گفتگوی با برنا ؛

مردم با دارایی های مازاد خود وارد بازار سرمایه شوند / ضریب بالای نقد شوندگی ثروت در جامعه از مزایای مهم بورس محسوب می شود

۱۳۹۹/۰۲/۲۸ - ۰۷:۵۱:۱۰
کد خبر: ۱۰۰۳۰۹۵
مردم با دارایی های مازاد خود وارد بازار سرمایه شوند / ضریب بالای نقد شوندگی ثروت در جامعه از مزایای مهم بورس محسوب می شود
مهندس هادی تیزپا مدیر کارگزاری بورس مهرآفرین شعبه گیلان اظهار داشت : مردم با دارایی های مازاد خود وارد بازار سرمایه شوند.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ، "هادی تیزپا " مدیر کارگزاری بورس مهرآفرین شعبه گیلان در گفتگویی با خبرنگار ما در خصوص معرفی بورس و نحوه سرمایه گذاری در بازار سرمایه کشور اظهار داشت : سازمان بورس اوراق بهادار تهران که متولی بازار سرمایه در کشور است در بیشتر مراکز استانها شعبه دارد که به آن بورس منطقه ای می گویند و همانطوری که بانک مرکزی متولی بازار پول در کشور است ، سازمان بورس اوراق بهادار تهران نیز متولی بازار سرمایه می باشد و اگر چه موازی با بانک مرکزی است و شاید مبادلاتی با این بانک داشته باشد اما دقیقا این دو ، از یکدیگر مجزا و عملکرد هریک موثر بر دیگری است .

وی با بیان اینکه سازمان بورس اوراق بهادار تهران ساختار حاکمیتی و دولتی دارد ، گفت : سازمان بورس اوراق بهادار تهران شامل زیر مجموعه هایی است که عملیات خرید و فروش اوراق بهادار ، سهام شرکت ها و اسناد خزانه در این سازمان انجام می شود ، همچنین شرکت دیگری تحت عنوان فرا بورس نیز وجود دارد که وظایف مشابه بورس در آنجا صورت می گیرد اما بزرگی و اندازه ی شرکت ها ، وجود آنها در بورس یا فرا بورس را مشخص می کند . در بازار بورس و فرا بورس تابلوهای اصلی و فرعی داریم و همچنین در فرا بورس یک بازار پایه توافقی نیز وجود دارد و شرکت هایی در این بازار پذیرش می شوند که تمامی معیارهای لازم برای پذیرش در فرا بورس را به صورت کامل ندارند و درصدهای پذیرش متفاوت است و بازار پایه توافقی در تابلوی معاملات به سه رنگ زرد ، نارنجی و قرمز تقسیم بندی می شود .

رنگ زرد برای یک شرکت در تابلوی معاملات به نوعی کارت زرد محسوب می شود ، رنگ نارنجی وضعیتش به مراتب بدتر و رنگ قرمز نوعی وضعیت هشدار است اما قابلیت معامله وجود دارد .

تیزپا ادامه داد : شرکت دیگری به نام بورس کالا وجود دارد که وظیفه اش خرید و فروش و مبادله ی کالاهایی است که در بورس پذیرش می شوند نظیر فولاد ،مس ، روی ، محصولات کشاورزی از قبیل زیره ، زعفران و ... . بورس دیگری نیز به نام بورس انرژی وجود دارد که زمینه ی فعالیت آن خرید و فروش محصولات انرژی به مانند برق نیروگاهها از شرکت های تولید کننده برق است که این برق خریداری شده به شرکت های توزیع کننده فروخته می شود ، میعانات گازی ، لوبریکانت و ...نیز از محصولاتی هستند که خرید و فروش می شوند .

وی خاطر نشان کرد : معاملات بورس فیوچرز (futures) در همان فرا بورس صورت می گیرد اما طبیعت و ماهیت آن با معاملاتی که می بینیم متفاوت است و پیچیده تر می باشد .

وی با یادآوری قدمت بورس در ایران و سایر کشورهای جهان گفت : بورس در ایران در سال 1346 به طور رسمی بنیان نهاده شد و بورس ایران به تبعیت از بورس های قدیمی جهان مانند بورس لندن ، وال استریت ، نیکی ژاپن ، بورس شانگهای و بورس آمستردام که قدمت 200 ساله دارند ایجاد شد .

تیزپا در خصوص مزیت های بورس در اقتصاد کلان کشور گفت : وظیفه ذاتی بورس خرید و فروش سهام شرکتهاست ، یعنی مالکیت یک شرکت را به صورت خرد ، متوسط یا کلان به شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی دیگری انتقال دهد و مزایای آن این است که با این کار پس اندازهای خرد و سرمایه های جزیی تمام آحاد جامعه که متمایل به این عرصه هستند تجمیع می شود و بورس نوعی توزیع عدالت در جامعه بابت اشتراک در صنعتگر بودن و تولیدگر بودن محسوب می شود .

وی افزود : یک فرد با ده میلیون تومان امکان اینکه بتواند یک کسب و کار مولد راه اندازی کند وجود ندارد اما اگر سهام یک شرکت را در کارگزاری های بورس بخرد می تواند شریک یک شرکت معادل آورده ی خود شود . براستی چه نهادی به غیر از بورس امکان ورود این فرد را به سرمایه گذاری می دهد ؟ از این رو سرمایه های خرد مردم توسط بورس جمع می شود و در جهت تولید و تامین مالی بنگاههای اقتصادی ، شرکت های صنعتی و کسب و کارهای مولد سوق می یابد .

669b219c-2142-4ca7-a8b7-d347da99ff33

ضریب بالای نقد شوندگی ثروت در جامعه از مزایای مهم بورس محسوب می شود

مدیر کارگزاری بورس مهرآفرین شعبه گیلان در بخش دیگری از سخنان خود، افزایش ضریب نقد شوندگی ثروت در جامعه را از دیگر مزایای بورس خواند و اضافه کرد : اگر شما آپارتمانی به ارزش یک میلیارد تومان داشته باشید و در برهه ای از زمان نیاز به یک چهارم پول این آپارتمان برای رفع یک مشکل مالی خود داشته باشید نمی توانید به راحتی آن آپارتمان را به پول نقد تبدیل کنید و یا اینکه نمی توانید بخشی از آن را صرفا برای رفع مشکل بفروش برسانید پس مسکن این قابلیت را ندارد که قسمتی را بفروش برسانید و خدشه ای نیز در مالکیت شما ایجاد نشود اما اگرفردی به  همین میزان یک میلیارد تومان سهام داشته باشد می تواند 20 درصد سهام خود را بفروش برساند و نقدشوندگی ثروت در تمام سطوح حتی برای سهام داران عمده ی شرکت ها مانند شرکت های فولادی ، خودرو سازها ، دارویی و غیره وجود دارد .

تیزپا افزود : برخی شرکت ها نظیر شرکت های داروسازی سهام داران خصوصی دارند یعنی 60 درصد یک شرکت داروسازی بعضا متعلق به یک خانواده است ،اگر این شرکت نیاز مالی پیدا کند و در بورس باشد می تواند 10 درصد آن سهام 60 درصدی را در بورس با استفاده از قانون های موجود در سازمان بورس اوراق بهادار و مکانیزم های انتقال سهم ، منتقل کند و پول خود را دریافت نماید و مشکل خود را مرتفع کند اما اگر به شکل های دیگری از ثروت بهره مند باشد به این نحو قابلیت نقد شوندگی را ندارد .

وی با اشاره به اهمیت و کارکردهای بورس در اقتصاد جهان اظهار داشت : قوانین ثابت شده جهانی علم اقتصاد در زیر شاخه ی بورس متصور شده است و بورس دارای مزایا و خصوصیت های زیادی می باشد .

 

ایران گورستان سوله ها / عدم تامین مالی صنایع در مرحله ساخت مشکل عمده واحدهای صنعتی و تولیدی

تیزپا ادامه داد : یکی از مشکلات بزرگی که کشور ما با آن درگیر است و همواره هم وجود داشته تامین مالی سرمایه در گردش شرکت های در شرف احداث و ایجاد است که فقط بانک ها به عنوان تامین مالی شرکت ها در کشور شناخته می شوند ، درصورتی که در کشورهای دیگر اینگونه نیست !

چرا نرخ بهره بانکی در کشورهای دیگر پایین است اما در کشور ما این نرخ بسیار بالاست ؟  چون در ایران موضوع تورم وجود دارد و مورد دیگر سود سپرده ی بالای پرداختی بانک ها و همچنین تقاضای بیش از حد مشتریان از بانک ها برای اعطای تسهیلات است. بانک ها و وزارت صمت به دلیل تقاضای بالای اخذ تسهیلات صاحبان صنایع ، شرکت ها را برای پرداخت اعطای تسهیلات گزینش می کنند و در این میان شاید سلایقی نیز اعمال شود و در نهایت آن تسهیلات به افراد و شرکت هایی که بشدت نیازمند این وام ها هستند پرداخت نشود . هزاران پروژه ی نیمه تمام خصوصی در کشور داریم که ممکن است هرگز به پایان نرسد و به نوعی ایران به گورستان سوله ها بدل شده است . این سوله ها که هدف ار ایجاد آنها کارآفرینی و تولید بوده به دلیل عدم تامین مالی در دوره ی ساخت و همچنین سرمایه در گردش در همان مرحله متوقف شده است .

مدیر کارگزاری بورس مهرآفرین شعبه گیلان در خصوص کارکردهای بورس ادامه داد : اگرشرکت ها در بورس ورود کنند تامین مالی آنها علاوه بر بانک از مرجع دیگری نیز خواهد بود و بار بزرگی از دوش سیستم بانکی برداشته می شود وسهام شرکت ها در اختیار مردم قرار می گیرد که برای مردم نیز مزایایی در پی خواهد داشت و امکان افزایش سرمایه برای شرکت هایی که در بورس هستند راحت تر نیز خواهد بود. یک شرکت حاضر در بورس برای افزایش سرمایه خود با موافقت سازمان بورس اوراق بهادار پذیره نویسی خواهد کرد و از تمامی منابع بهره مند می شودو یا اگر نیاز به افزایش سرمایه نداشته باشد می تواند اوراق مشارکتی را از طریق بورس به صورت عام منتشر کرده و در اختیار عموم قرار دهد نظیر بسیاری از شرکت های بزرگ کشور و شهرداری ها که پروژه های آنها از طریق اوراق مشارکت تامین مالی شده است .

وی تاکید کرد : یکی دیگر از کارکردهای بورس کنترل حجم پول و میزان نقدینگی و تورم است ، اگر حجم پول در اقتصاد کشور زیاد باشد و بتوان این سرمایه ها را در بورس جذب کرد دیگر این پولهای سرگردان وارد بازارهای موازی نظیر طلا، ارز و سکه نمی شود و بورس نیز بازاری مولد است که بر پایه ی تولید و خدمات واقعی استوار است و بر شیوه دلالی پیش نمی رود . هیچکدام از اقتصاد های بزرگ جهان بر پایه ی واسطه گری استوار نبوده است بلکه تولید و صنعت حرف اول را در خصوص کشورهای موفق در اقتصاد می زند .

لزوم شفافیت مالی شرکت ها برای ورود به بورس

تیزپا در ادامه عنوان کرد : شرکتی که در بورس ورود می کند از فیلترهای مختلفی عبور می کند و پس از گذر از این فیلترها و ورود به بورس کار سخت تری در پیش دارد چون همواره زیر ذره بین و نظارت قرار خواهد داشت و باید بر طبق الگوهای مد نظر سازمان بورس حتی در ساختار مدیریتی پیش رود و شفافیت های مالی داشته باشد . از جهت بحث دریافت مالیات که دغدغه ی تمامی نظام های حکومتی در دنیا است شرکت های بورسی نمی توانند به ابزارهایی برای فرار از مالیات متوسل شوند و باید این نکته را ذکر کنم که هر شرکتی که در تابلوی بورس قرار گیرد از ده درصد مالیات معاف خواهد شد .

وی یکی دیگر مزایای بورس را گسترش مالکیت عمومی دانست و افزود : یکی از دغدغه های همه ی حاکمیت ها توسعه و گسترش عدالت اجتماعی است ، در کشور ما به دلیل آموزه های دینی اسلام همواره بحث گسترش عدالت اجتماعی توسط مقامات و مسوولین نظام تاکید شده است و اگر مالکیت عمومی گسترش پیدا کند فاصله ی طبقاتی کاهش می یابد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد : افزایش رشد تولید ناخالص ملی از دیگر کارکردهای بازار سرمایه است .توسعه  کسب و کارها ، تسهیل در مبادلات پولی ، تامین مالی شرکت ها ، توزیع سود سهام و بهره مندی مردم از سود سهام شرکت ها موجب رشد تولید ناخالص ملی خواهد شد .

 

فراز و نشیب های بورس توسط مردم مورد توجه قرار گیرد

مدیر کارگزاری بورس مهرآفرین شعبه گیلان با اشاره به استقبال عامه از ورود به بورس در ماههای اخیر و عدم اطلاع طیفی وسیعی از مردم در خصوص پیچیدگی های بورس گفت : فراز و نشیب های زیادی در بورس ایران وجود داشته است ، از دهه ی 70 تا کنون که بحث بورس در کشور به صورت جدی تری فعال گردیده ، تلاطم های زیادی در بازار سرمایه وجود داشته که یکی از علل آن ریسک های طبیعت و ذات بورس است که در همه جای دنیا وجود دارد و دیگری ریسک های خارج از ساختار بورس است که از بیرون به آن تحمیل می شود .تحولات سیاسی و روابط دیپلماتیک بین کشورها نقش مهمی در این ریسک ها دارد .نخستین شرط ورود به بورس ایران و یا هر بورس دیگر این است که افراد نسبت به خرید سهام و شناخت آنها مطلع باشند و در دام بورس بازان و سفته بازان حرفه ای که در هر بازاری وجود دارند گرفتار شوند . متاسفانه در فضای مجازی کانالهای تلگرامی وجود دارند که به آنها کانال های سیگنال فروش اطلاق می شود و در ازای مبالغی در اصطلاح سیگنال هایی را به اشخاص برای خرید و فروش سهام می دهند که این اطلاعات بعضا موجب ضرر و زیان افراد خواهد شد .

وی با مقایسه بازدهی بازارهای مختلف اقتصادی ایران در پنج سال اخیر ادامه داد : اگر کسی در طول یکسال گذشته پول خود را در بانک به صورت سپرده قرار می داد 2.4 برابر سود برای وی به همراه داشت ، در مسکن 3.3 ، با خرید دلار 3.7 ، خرید طلا 4.7 و در بورس 6 برابر می گردید . بنابراین از آنجایی که رسانه ملی ،خبرگزاری ها و رسانه های مکتوب دائما از رشد بورس صحبت می کنند می توان به این نتیجه رسید که مشروعیت بازار بورس در هیچ بازار دیگری وجود ندارد بازار دلار و سکه جنبه ی دلالی دارد اما سرمایه گذاری در بورس به نوعی افتخار آمیز نیز خواهد بود و نشان از آینده نگری و فکر اقتصادی فرد دارد . همچنین باید عنوان کرد که در کارگزاری های بورس افراد تحصیلکرده و خوشنام و متخصصی فعال هستند که از فیلترهای مختلف حرفه ای گذر کرده اند و دوره های بسیاری را طی نموده اند .

تیزپا در زمینه ی وظیفه کارگزاری های بورس اظهار کرد : وظیفه ی کارگزاران بورس انجام و ثبت معاملات خرید و فروش سهام چه در بورس و چه در فرا بورس و اوراق مشارکت می باشد .در سطح کشور 108 کارگزاری فعال وجود دارد که از این تعداد کارگزاری ها ، برخی جز شرکت های قوی با دامنه ی وسیع فعالیت هستند و رتبه ی A ،B و C را بخود اختصاص داده و درجه بندی شده اند . کارگزاری مهرآفرین جز رتبه های A است و کارگزار بورس ، فرا بورس ، بورس کالا و انرژی محسوب می شود و کارگزاری های مختلف در سطح کشور شعبه دارند . در سطح گیلان نیز این کارگزاری ها شعبه دارند و حجم معاملات آنها متفاوت است و می توانند بر طبق ضوابط سازمان بورس اوراق بهادار سبد گردانی نیز انجام دهند و باید مجوز این امر را داشته باشند . بسیاری از کارگزاری ها سبد گردانی را به دلیل ریسک بالای بورس انجام نمی دهند . سبد گردانی به صورت غیر رسمی توسط برخی افراد در کارگزاری ها ممکن است موجب ضرر و زیان مالی شود و مردم باید به این نکات توجه داشته باشند .

وی خاطر نشان کرد : وظیفه ی هیچ کارگزاری نیست که افراد را در بدو ورود به بازار بورس برای خرید سهام راهنمایی کند چون ماهیت و ذات بورس ، ریسک است و نمی توان جوابگوی چنین مشاوره هایی به مشتریان شد البته مدیریت یونیت های صندوق های سرمایه گذاری که توسط اشخاص خریداری می شود بر عهده ی کارگزاری هاست و سهام آنها قابل ابطال و واگذاری در هر زمان است و می تواند یکی از راههای ورود به سرمایه گذاری در بورس باشد .

مدیر کارگزاری بورس مهرآفرین گیلان ادامه داد : سالها بود که حمایت واقعی دولت را از سازمان بورس نداشتیم و شاید اعتقادی به این موضوع وجود نداشت اما در حال حاضر این حمایت توسط دولت صورت گرفته است و بورس که در طی سالها به عنوان یک نهال نوپا در برابر تمامی مشکلات به حیات خود ادامه داده است اکنون بمانند درختی مثمر به بار نشسته و باید جامعه را به سرمایه گذاری در این عرصه ترغیب و تشویق کنیم . آخرین عرضه های اولیه ای که در روزهای اخیر صورت گرفته نشان از ورود حجم بالایی از علاقمندان برای خرید سهام شرکت هاست که در نوع خود بی نظیر بوده است . اگر چه همه ی ما از ورود طیف وسیعی از مردم به بازار سرمایه استقبال می کنیم اما این هشدار را می دهیم که ورود به این حوزه نیازمند اطلاعات و آگاهی از بازار است و همانطور که این بازار می تواند سود بالایی را به دنبال داشته باشد به همان گونه ممکن است ضرر و زیان مالی را نیز به دنبال داشته باشد . توصیه ی بنده این است که افراد به خرید سهام های بنیادی دست بزنند وبه این امر توجه کنند که ارزش ذاتی سهام شرکت ها با مارکت آنها در تابلوی بورس همخوانی دارد . بورس محل ورود سرمایه های خرد و مازاد یک زندگی است اگر فردی بخواهد دارایی خود را در شکل فیزیکی که از آن استفاده می کند نظیر مسکن و خودرو بفروش برساند و با آن پول وارد بازار سرمایه شود قطعا این مساله اشتباه بزرگ و جبران ناپذیری خواهد بود . 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز