مرمت و تبدیل پنج ساختمان تاریخی به موزه‌های مشارکتی در رشت

۱۳۹۹/۰۳/۰۸ - ۰۶:۱۱:۱۶
کد خبر: ۱۰۰۷۶۹۷
مرمت و تبدیل پنج ساختمان تاریخی به موزه‌های مشارکتی در رشت
با مشارکت اداره کل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان و شهرداری رشت و با تصویب در شورا، پنج ساختمان تاریخی رشت، پس از مرمت و بازسازی تبدیل به موزه تخصصی مشارکتی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ در این جلسه مهندس حلاج‌پور مدیرکل سازمان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی گیلان با اشاره به نهم خرداد، سالروز درگذشت دکتر قهرمانی، استاندار اسبق گیلان ضمن تقدیر از اعضای شورای اسلامی رشت و شهردار، از فضای همکاری ایجاد شده ابراز خرسندی کرد و افزود: امیدوارم با همدلی و همراهی شهرداری و شورای اسلامی شهر رشت بتوانیم راه بزرگان این استان را ادامه دهیم.

او گفت: در گام اول پنج موزه در دستورکار قرار‌گرفته‌است که ساختمان تاریخی شهرداری رشت به موزه بلدیه و مردم شناسی، خانه میرزا کوچک به موزه میرزا، عمارت کلاه فرهنگی به موزه نهضت جنگل، ساختمان استانداری سابق به موزه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی و ساختمان محوطه شهرداری به موزه انقلاب و سایت موزه سنگ قبور دوران اسلامی تبدیل می شود.

حلاج پور با بیان اینکه در زمینه ایجاد موزه، از سوی دولت اعتبارات خوبی به اداره‌کل تخصیص‌ یافته‌است، اظهار کرد: نگهداری و مرمت ابنیه های قدیمی هزینه دارد که امیدواریم با هماهنگی شهرداری بتوانیم از آن حفظ و حراست کنیم و با ایجاد فضای مناسب زمینه بهره‌مندی مردم رشت و استان را از این ظرفیت‌ها ارتقا دهیم.

اسماعیل حاجی پور رئیس شورای اسلامی رشت در این جلسه با بیان اینکه بناهای تاریخی در شهر رشت نیازمند مرمت هستند، گفت: با مدیریت جدید و روی کار آمدن حلاج پور شاهد این هستیم که این اداره‌کل برای فعالیت‌های مشارکتی در زمینه ابنیه تاریخی پیش قدم شدند و حتی تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری امضا شده است.

حاجی پور گفت: باید از ظرفیت همه افراد در حفاظت بناهای تاریخی شهر استفاده کنیم و به شهردار تاکید می کنم که کنار میراث فرهنگی استان باشد.

فاطمه شیرزاد در ادامه جلسه با اشاره به پیشنهادات مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اظهار کرد: با پیشنهادات مطرح شده یقینا شاهد افزایش تعداد موزه های رشت خواهیم بود.

شیرزاد به سفر دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور به رشت اشاره کرد و گفت: امیدواریم طی این سفر اعتبارات خوبی به این مهم اختصاص پیدا کند.

بهراد ذاکری عضو شورای شهر رشت با بیان اینکه همراهی میراث بسیار خوب است، گفت: اما برای اجرایی شدن این اقدامات نیازمند تغییر تعریف و کاربری بافت فرهنگی پیاده راه هستیم که با وضع مشوق‌های قانونی می‌توانیم به آن دست پیدا کنیم.

در پایان با رای تمامی اعضای حاضر در جلسه و با دوفوریت لایحه ساماندهی، مرمت، حفاظت و به کار گیری ساختمانهای تاریخی رشت برای موزه موافقت شد.

گفتنی است  از تلاش‌ها و اقدامات مسعود حلاج پور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در یک‌ماهه اخیر با اهدا لوح از سوی شورای اسلامی شهر و شهرداری رشت تقدیر شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز