شهردار رشت در گفتگویی خبر داد ؛

روش نوین خرید زباله در رشت

۱۳۹۹/۰۳/۱۰ - ۱۳:۴۵:۴۱
کد خبر: ۱۰۰۸۶۲۹
روش نوین خرید زباله در رشت
ناصر حاج محمدی شهردار رشت گفت : کیف پول الکترونیک ، تابستان امسال ، برای جمع آوری زباله خشک در شهرستان رشت به کار می رود.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ،  شهردار رشت در گفتگوی ویژه بخش خبری در شبکه باران گفت : برای جمع آوری و خرید پسماندهای خشک از شهروندان ، کیف پول الکترونیک پیش بینی و قرارداد آن با پیمانکار بخش خصوصی امضا شده است که امیدواریم از تیر ماه امسال عملیات اجرایی آن آغاز شود.

ناصر حاج محمدی با بیان اینکه در این طرح یک کد موبایلی با عنوان کیو آر و یک سطل زباله جمع آوری پسماندهای خشک به شهروندان داده می شود افزود : پسماند خشک از طریق سامانه و اپلیکیشین موبایلی ، به قیمت هر کیلوگرم 750 تومان از مردم خریداری و یک کارت مخصوص به هر شهروند داده می شود که می تواند با شارژ دوره ای از این کارت برای خرید از فروشگاه های شهر استفاده کند. 

حاج محمدی با بیان اینکه در این طرح یک کد موبایلی با عنوان کیو آر و یک سطل زباله جمع آوری پسماندهای خشک به شهروندان داده می شود افزود : پسماند خشک از طریق سامانه و اپلیکیشین موبایلی ، به قیمت هر کیلوگرم 750 تومان از مردم خریداری و یک کارت مخصوص به هر شهروند داده می شود که می تواند با شارژ دوره ای از این کارت برای خرید از فروشگاه های شهر استفاده کند. 

 

وی با اشاره به حفظ محیط زیست به عنوان یکی از مزایای طرح الکترونیکی جمع آوری زباله خشک گفت  : با اجرای این طرح ، از حجم کار پاکبانان کاسته می شود ،   شهروندان با جمع آوری زباله درآمد هرچند کم بدست می آورند که امیدوارم در اجرای آن موفق باشیم و به اهداف ترسیم شده برسیم.

 

شهردار رشت گفت : در حال حاضر روزانه بیش از 600 تن زباله در سراوان دفن می شود که برای پوشش آن روزانه بیش از 250 تن شن و ماسه از رودخانه ها برداشت و به محل دفن حمل می شود که امیدواریم با افزایش ظرفیت کارخانه کود آلی ، ساخت زباله سوز و اجرای طرح جمع آوری زباله های خشک  از 2 سال آینده شاهد دفن زباله در سراوان نباشیم.

حاج محمدی افزود : هم اکنون زباله های 11 شهر و 51 دهیاری که به وسیله رفتگران سختکوش در گرما و سرما جمع آوری می شود ، به سراوان حمل و در این مکان دفن می شود و شهرداری به طور متوسط بیش از 100 میلیارد تومان برای جمع آوری ، حمل ، پردازش و دفن پسماندها هزینه می کند.

 

وی در ادامه گفتگوی ویژه خبری گفت : عملیات اجرایی پروژه ساخت ، نصب و راه اندازی تصفیه خانه شیرابه زباله سراوان در مراحل پایانی کار است و با راه اندازی این تصفیه خانه آب تمیز به رودخانه ها وارد می شود.

 

شهردار رشت به آغاز عملیات اجرایی طرح زباله سوز در رشت اشاره کرد و افزود : قرار بود این طرح در رشت همزمان با شهرهای ساری ، نوشهر ، از سال ۹۲ اجرا شود که تعیین زمین محل ساخت زباله سوز در رشت به مشکل برخورد کرد که این زمین در سال ۹۷ مشخص شد و پارسال قبل از بحران کرونا توانستیم تحویل بگیریم و پیمانکار طرح را از طریق مناقصه انتخاب کردیم.

 

وی  با بیان اینکه تجهیزات زباله سوز سراوان به مبلغ 70 میلیارد تومان خریداری شد افزود : برای ساخت ساختمان این زباله سوز بیش از 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در مرحله اول 15 میلیارد تومان این مبلغ تأمین اعتبار شد و امیدواریم این طرح در مدت 2 سال به سرانجام برسد.

 

وی با اشاره به اینکه ارتقای کارخانه کود آلی لاکان رشت یکی دیگر از برنامه های شهرداری برای مدیریت پسماند شهرستان رشت است گفت  : ماشین آلات این کارخانه با ۲۴ سال قدمت دچار فرسودگی شده بود که خط یک این کارخانه با ظرفیت روزانه 300 تن اصلاح شد و قرار است با نوسازی خط 2 این کارخانه روزانه 500 تن زباله تحویل بگیرد. 

شهردار رشت با اشاره به لزوم جلوگیری از رانش کوه زباله سراوان افزود : با توجه به حساسیت این چالش زیست محیطی قرار است یک دیوار محافظتی ایجاد کنیم که برای این کار به ۳۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.  

 

حاج محمدی افزود : امیدوارم با پیگیری مسئولان محترم استان ، برای جذب اعتبارات لازم در خصوص معضل پسماند همکاری لازم انجام شود تا با اجرای این برنامه ها مسئله زباله ها در رشت برای همیشه حل و فصل شود.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز