رئیس سازمان صمت گیلان :

کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی در شهرستان مرزی آستارا تشکیل شد/ شهرستان آستارا می تواند به عنوان پایلوت صادراتی شمال کشور باشد

۱۳۹۹/۰۳/۱۲ - ۱۹:۱۶:۱۵
کد خبر: ۱۰۰۹۸۹۶
کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی در شهرستان مرزی آستارا تشکیل شد/ شهرستان آستارا می تواند به عنوان پایلوت صادراتی شمال کشور باشد
فرهاد دلق پوش در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی که به صورت ویژه در شهرستان مرزی بندر آستارا با حضور استاندار گیلان با هدف رفع چالش‌های صادراتی ، مبادلات تجاری و گمرکی برگزار گردید، گفت: شهرستان آستارا با توجه به ظرفیت هایی تجاری ویژه ای که دارد می تواند بعنوان پایلوت صادراتی شمال کشور باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به وضعیت صادرات مطلوب سال ۹۸  از  گمرکات گیلان گیلان ،اظهار داشت: سال گذشته سال خوبی در عرصه فعالیتهای صادراتی برای گیلان بود. یکی از رسالت های همگانی، تقویت بنیان اقتصادی جامعه در راستای توسعه فعالیت های تولیدی، تجاری و تبعاً افزایش اشتغال در استان است.

 وی افزود: آستارا در توسعه صادرات و گسترش مبادلات تجاری در سطح کشور جایگاه ممتازی دارد. در مسیر کریدور شمال به جنوب، ظرفیت ویژه‌ای دارد و بیش از ۴۵ درصد امور تجاری استان گیلان از مرز آستارا انجام می گردد.

 وی خاطرنشان کرد:  چنانچه  اراده بخش دولتی و همراهی بخش خصوصی در کنار هم به شکل مطلوب قرار گیرد این ظرفیت می تواند با هدف گذاری مناسب صادراتی و تکمیل زیرساخت ها تجاری،  وضعیت شمال کشور را متحول نماید.

فرهاد دلق پوش در بخشی دیگر از سخنان خود صادرات به دو ماهه نخست گیلان اشاره نمود و گفت: در دو ماهه نخست سال جهش تولید ۸۰ میلیون دلار صادرات داشتیم و از لحاظ وزنی ۱۶۶ تن صادرات انواع محصولات از گیلان انجام گرفته است که از لحاظ وزنی ۳۳ درصد و از نظر ریالی ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبلی رشد داشتیم.

دبیر کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی گیلان ادامه داد: از این مقدار صادرات ۱۸۰ تن به ارزش ۳۳ هزار دلار فقط از بندر آستارا بوده است.

 دکتر دلق پوش ضمن تشکر از عملکرد مطلوب هیئت رئیسه اتاق بازرگانی گیلان و فعالیت های انجام شده در جهت توسعه مبادلات تجاری و هماهنگی تجار و تولید کنندگان، تاکید کرد: این نهاد اقتصادی پویا پیشران توسعه فعالیت های صادراتی و مبادلات تجاری گیلان قلمداد می شود و تجارب و توانمندی های این تشکل اقتصادی می تواند با همت مضاعف گسترش یابد.

فرهاد دلق پوش تقویت تولید را برای افزایش توان صادراتی موثر دانست و گفت: تولید باکیفیت، پشتیبان صادرات است. لذا  در راستای حمایت از تولید، اجرای معافیت مالیاتی مندرج در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه واحدهای صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی مرزی پیگیری خواهد شد. اگر به رفع مشکلات بخش تولید اقدام نشود در واقع اهداف سال جهش تولید نیز محقق نمی گردد.

 وی همچنین ایجاد ایستگاه قرنطینه بهداشتی و افزایش وسایل نقلیه مجهز برای صادرات کالا و تجهیز پایانه صادراتی کشاورزی را از مهم‌ترین اولویت ها و برنامه های توسعه صادراتی آستارا برشمرد و اضافه کرد: سیستم توزین و سکوی تخلیه و نصب دستگاه ایکس ری ، فیبر نوری و تجهیز ناوگان حمل و نقل یخچالدار ویژه حمل کالا از نیازمندی‌های تسهیل کننده فعالیت های تجاری در بندر آستارا می باشد.

 وی مشکل نبود پایانه ریلی مناسب در انجام امور گمرکی و زیرساخت لجستیک مناسب در افزایش مبادلات تجاری را باعث کندی خدمات تجاری دانست و اظهار داشت: نیازمند حمایت زودهنگام در انجام امور زیرساختی و رفع چالش های موجود هستیم و عدم صدور کد گمرکی نیز یکی دیگر از چالش‌های تجاری است که بازرگانان گیلانی با آن مواجه هستند که انشاا... بزودی مرتفع گردد.

 

3333

 

نظر شما