فرماندار آستارا:

الحاق و تبدیل آستارا به منطقه آزاد مطالبه مردم این شهرستان است

۱۳۹۹/۰۳/۱۳ - ۲۲:۴۸:۳۴
کد خبر: ۱۰۱۰۴۵۹
الحاق و تبدیل آستارا  به منطقه آزاد مطالبه مردم این شهرستان  است
فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا در جلسه کارگروه شورای صادرات غیرنفتی گیلان اظهار کرد: الحاق بخش‌هایی از این شهرستان نظیر گمرک، راه آهن و بندر به منطقه آزاد ، خواسته مردم است و با تحقق این امر، شهرستان تالش نیز از منافع آن بهره‌مند خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ حسن رستم زاد فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا در جلسه کارگروه شورای صادرات غیرنفتی گیلان گفت: برای تحقق شعار سال و جهش تولید همکاری‌های دولت و بخش خصوصی برای گره‌گشایی از مشکلات بخش صنعت، باید روزافزون ادامه داشته باشد و برای عبور از شرایط کنونی و رفع موانع رشد اقتصادی در کشور نیازمند الزاماتی است که با همکاری و هماهنگی در حاکمیت و مشارکت بخش خصوصی محقق می‌شود.

رستم زاد افزود: تحقق شعار سال یعنی جهش تولید به تغییر نگرش جدی در نظام تصمیم‌گیری کشور به نفع اقتصاد و بهبود فضای کسب‌وکار و توسعه اقتصادی نیازمند است.اصلاح و بازنگری قوانین، تعدیل نظارت‌ها و حمایت از بخش خصوصی از جمله الزامات برای محقق شدن جهش تولید است. قوانین دست و پاگیر بازنگری شود و متناسب با شرایط کنونی تغییر کند.

وی گفت: جهش تولید یک راهبرد برای مسئولان و همکاری مردم و فعالان حوزه‌های مختلف برای گام برداشتن در این مسیر است. اقتصاد کشور تحت تأثیر مؤلفه‌های مختلف ازجمله تحریم‌ها و اعمال فشارهای فزاینده از سوی آمریکا، شیوع کرونا و نیز کاهش تولید و فروش نفت و افت قیمت آن است. ایران به دلیل تحریم‌ها کمترین وابستگی را به اقتصاد جهانی دارد اما بی‌تأثیر از رکود در این بازار نیست.

فرماندار آستارا افزود: در حوزه تجارت خارجی و مشکلات بازرگانان ، مهمترین مسائل و مشکلات شهرستان آماده نبودن زیرساخت های لازم برای ارایه خدمات به صاحبان تجارت و کسب و کار می باشد. تجار با صرف هزینه ، کالاها و محصولات خود را به شهرستان آورده، اما با ملاحظه آماده نبودن زیرساخت و خدمات، سرخورده شده و از حضور دوباره امتناع می ورزند و این مساله خسارت زیادی به استان و شهرستان وارد می نماید.

 از جمله موارد می توان به آماده نبودن محوطه پایانه بار جهت تردد خودروها بدلیل خاکی بودن و تخریب شدید آسفالت، نبود فضای کافی برای پارک خودروهای ترانزیت خارجی در پایانه (تیر پارک) و ایجاد مشکلات برای شهرستان و شهروندان ، عدم تخصیص منابع ارزی برای صادر کننده که موضوع باید از طریق بانک مرکزی تعیین تکلیف شود و عدم حمایت قضایی ، کنسولی و بانکی از تجار در کشورهای خارجی بخصوص در آذربایجان ، تامین نیروی انسانی مورد نیاز دستگاه های تخصصی نظیر صنعت و معدن، گمرک، بنادر و پایانه و راهداری ، تامین تجهیزات مورد نیاز جهت ارایه خدمات با توجه به 24 ساعته بودن گمرک شهرستان ، صدور بخشنامه های متفاوت و خلق الاساعه و متناقض که باعث ترس تجار از انعقاد قرار دادهای دراز مدت تهیه کالا در خارج از کشور میشود ، لزوم خروج بخش ترانزیت گمرک از داخل شهرستان به جهت ایجاد ترافیک سنگین در منطقه گردشگری آستارا.

موارد فوق بخشی از مشکلات موجود بوده و موجب اخلال در امر خدمات و در نتیجه اعتراض تجار و بازرگانان گردیده است.

رستم زاد در ادامه افزود:در شهرستان آستارا 261 واحد صنعتی،معدنی، کشاورزی و خدماتی با اشتغال 1327 نفر وجود دارد که از این تعداد 28 مورد راکد و مابقی فعال یا نیمه فعال می باشند. با پیگیری های انجام شده از 28 واحد راکد 3 واحد به چرخه تولید بازگشته و در سال 1398 فعال گردیدندکه عمده مشکلات آنها کمبود زمین درسطح شهرستان بویژه در شهرک صنعتی جهت احداث واحدهای تولیدی وخدماتی که پیشنهاد می شود. با احداث شهرک صنعتی جدید یا تغییر کاربری اراضی به صورت جزیره ای و یا تغییر کاربری زون های بلا استفاده و کم استفاده شیمیایی و فلزی به زون صنعتی و غذایی و موافقت محیط زیست در این خصوص ، در نظر گرفتن تسهیلات ارزان قیمت برای تولید کننده محصولات کشاورزی و مرغداران و کمبود نقدینگی به عنوان سرمایه در گردش برای واحد های تولیدی.

پ-در نظر گرفتن بودجه ویژه برای پروژه های ملی شهرستان و تخصیص مناسب این موضوع به عنوان شهرستانی با ظرفیت ملی و تعریف منطقه ای جدید با راه دسترسی و زیر ساختهای لازم برای شهرک صادراتی، تا تمام صادر کنندگان بخصوص انبارداران و سورتینگ و سردخانه و صنایع واسط به آنجا انتقال و ارائه خدمات آسان و مجتمع شود.

رستم زاد در بخش دیگری از سخنانش به اجرای طرح ایجاد پایانه محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت:  با توجه به اهمیت و حساسیت احداث این پایانه و از آنجائیکه کشورهای CIS و حوزه خلیج فارس بازار های هدف گل و گیاه و محصولات کشاورزی می باشند و نظر به ارزش افزوده این محصولات و با محور قرار دادن به کارگیری ظرفیت ها و قابلیت های متنوع مزیت های این پایانه دستگاه های مربوط به ویژه منابع طبیعی و امور اراضی همکاری لازم را در این خصوص بعمل آورند.

وی در پایان با اشاره به احداث فرودگاه ساحلی برای هواپیماهای سبک اشاره کرد و افزود: با توجه به گردشگر پذیر بودن این شهرستان و همچنین دور بودن از مرکز استان این طرح می تواند در جذب گردشگر و همچنین رفع برخی از مشکلات ناشی از فاصله طولانی از مرکز استان بسیار تاثیرگذار باشد.

 

نظر شما