استاندار گیلان در جلسه شورای معادن استان عنوان کرد؛

لزوم تدوین برنامه ای مشخص در راستای استفاده از ظرفیت معادن برای توسعه گیلان / در بهره برداری از معادن، بر حفظ محیط زیست تأکید دارم / ضرورت رونق بخشی به تولید محصولات معدنی

۱۳۹۹/۰۴/۲۶ - ۱۶:۲۳:۲۸
کد خبر: ۱۰۳۰۲۲۹
لزوم تدوین برنامه ای مشخص در راستای استفاده از ظرفیت معادن برای توسعه گیلان / در بهره برداری از معادن، بر حفظ محیط زیست تأکید دارم / ضرورت رونق بخشی به تولید محصولات معدنی
نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اهمیت ضرورت تدوین برنامه ای مشخص در راستای استفاده از ظرفیت معادن برای توسعه استان و نیز رونق بخشی به تولید محصولات معدنی گفت: در بهره برداری از معادن، بر حفظ محیط زیست تأکید دارم.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ دکتر ارسلان زارع امروز (پنجشنبه) در جلسه شورای معادن استان که با حضور نماینده مردم شهرستان های فومن و شفت و یکی از نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی برگزار شد؛ معادن را سرمایه کشور دانست و تاکید کرد: لازم است از این سرمایه در جهت رشد اقتصادی بهره گرفت.

وی گفت: معتقدم معادن یکی از پایه های جهش تولید هستند و امسال که با همین عنوان از سوی رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده ؛ باید از آنها که سرمایه ای برای اشتغال کشور و استان هستند ، به شایستگی استفاده کنیم.

دکتر زارع بر لزوم تسهیل  فعالیت بهره برداران معادن در راستای تولید، اشتغال و توسعه استان مبتنی بر برنامه ای روشن تاکید کرد و گفت: در جهت تحقق این امر باید با تلاشی مضاعف شرایط نقش آفرینی بهره برداران از معادن در توسعه و عمران را فراهم کنیم.

استاندار گیلان تصریح کرد: این استان معادنی دارد که از یکسو در حوزه بهره برداری دارای ارزش هستند و از سوی دیگر لازم است در حوزه اکتشاف ، مورد مطالعه و استعدادیابی جدی قرار گیرند .

وی بر لزوم حفظ و صیانت از محیط زیست در هر دو وجه بهره برداری از معادن تاکید کرد و افزود: لازم است فعالان حوزه معدن، موضوع حفظ محیط زیست را بعنوان یک سرفصل مهم در دستور کار قرار دهند.

دکتر زارع با اشاره به اینکه دو مقوله حفظ محیط زیست و توسعه با یکدیگر تناقض ندارند ، بیان داشت: می توان با کار کارشناسی و نگاه علمی به تلفیق این دو رکن مهم برای رسیدن به بالندگی پرداخت.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطرنشان کرد: معدن و صنایع معدنی از بخش های پراهمیت اقتصاد و عمران استان هستند و در شرایط فعلی مولفه مهم برای توسعه استان محسوب می شوند .

وی به جلسه سوم تیرماه سال‌جاری استانداران با رئیس جمهوری اشاره کرد و گفت: پس از آن جلسه ، بخشنامه‌ای به سراسر کشور ارسال و تأکید شد با شناسایی معادن بزرگی که بهره‌برداری از آنها معطل مانده، به افرادی که معادن در اختیار آنهاست؛ مهلت کوتاهی برای مولد ساختن‌شان داده شود و در صورتی که نتوانستند در موعد مقرر بهره‌برداری کنند، معادن را آزاد سازند.

دکتر زارع همچنین با اشاره به مصوبات جلسه اخیر شورای عالی معادن مبنی بر واگذاری بخشی از اختیارات این شورای عالی به استان‌ها اظهار کرد: هدف از این تصمیم، رونق بخشی به تولید محصولات معدنی و نیز ایجاد تحرک و احیای معادن غیرفعال اعلام شده که باید از ظرفیت های این مصوبه در گیلان، استفاده های مناسبی صورت گیرد و جلسات کارشناسی بیشتری در این خصوص برگزار شود.

استاندار گیلان همچنین بر لزوم پایش نظارتی معادن به منظور اجرای کامل قوانین و مقررات این بخش تاکید و تصریح کرد گروهی با حضور نمایندگانی از نهادهای ذیربط برای نظارت و بازرسی در این بخش تشکیل شود.

دکتر زارع ایجاد سامانه پنجره واحد برای صدور و پیگیری استعلامات در حوزه معادن را موضوعی با اهمیت خواند و گفت: حرکت به سمت این مهم علاوه بر تسریع در انجام امور ، موجب شفافیت می شود و دستگاه ها ملزم به پیگیری مستمر امور محوله خواهند بود.

همچنین در این جلسه جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بر لزوم هماهنگی بیشتر بین دستگاه های اجرایی برای صدور مجوز بهره برداری از معادن تاکید کرد.

 نماینده مردم شهرستان های فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی نیز استفاده بهینه از ظرفیت معادن و دقت نظر در جریان تمدید مجوز بهره برداری از این منابع را مورد تأکید قرار داد.

 

نظر شما
پرونده ویژه