روانشناس و استاد دانشگاه ؛

نوسانات اقتصادی از مهمترین عوامل عدم تمایل جوانان به ازدواج است

۱۳۹۹/۰۵/۰۹ - ۱۰:۰۳:۴۲
کد خبر: ۱۰۳۶۹۴۳
نوسانات اقتصادی از مهمترین عوامل عدم تمایل جوانان به ازدواج است
دکتر مژده بقایی روانشناس و استاد دانشگاه در گفتگویی در خصوص علل عدم تمایل جوانان به ازدواج گفت : نوسانات اقتصادی از مهمترین عوامل عدم تمایل جوانان به ازدواج است .

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ، دکتر مژده بقایی روانشناس و استاد دانشگاه و مدیر مرکز تخصصی مشاوره ازدواج "پایا " در گفتگویی در خصوص عوامل عدم تمایل جوانان به ازدواج عنوان کرد : دلایل عدم تمایل جوانان به ازدواج را می توان به علت های اقتصادی ،فرهنگی و اجتماعی تقسیم بندی کرد و راهکارههایی که بیان می شود پیشنهاداتی علمی است که پس از بررسی های متعدد صورت گرفته و امیدواریم که بتوانیم فردای جامعه به گونه ای بسازیم که جوانانی به عرصه پا بگذارند که دارای هویت شغلی خوب ، خانواده مناسب و سلامت روان بهتری باشند .

وی با اشاره به پژوهش ها و بررسی های وزارت ورزش و جوانان و معاونت امور جوانان در این خصوص گفت : بیشترین عاملی که در عدم تمایل جوانان به ازدواج نقش دارد مسایل اقتصادی و بیکاری است ، بنابراین اگر مسایل اقتصادی و بیکاری را بخواهیم بررسی کنیم و اگر بتوانیم شرایطی را که امکان دارد ایجاد کنیم و موانع را رفع نماییم شاهد این امر خواهیم بود که در شرایط بهتری در زمینه ی ازدواج جوانان قرار بگیریم .

دکتر بقایی افزود : با توجه به تحریم ها و فشارهای اقتصادی که به کشور ما تحمیل شده و در حال حاضر با توجه به پاندمی کرونا که در سطح جهان موجب رکود اقتصادی و توقف فعالیت های اقتصادی شده است طبیعتا مسایل اقتصادی در شرایط فعلی از عوامل اصلی عدم تمایل جوانان به ازدواج محسوب می شود .

این استاد دانشگاه ادامه داد : اقتصاد سبب می شود که برخورداری خانواده ها در حمایت مالی از جوانان در تشکیل زندگی کم شود و وقتی خود والدین توان اداره ی زندگی خود را نداشته باشند تبعا نمی توانند  فرزندان را در تشکیل خانواده ،تهیه مسکن ، هزینه مراسم عروسی و جهیزیه یاری دهند.

بقایی اضافه کرد : ما در حوزه ی اشتغال مشکلات فراوانی داریم ، موانع موجود در یافتن شغل سبب می شود که یک جوان که ارتباطات خاصی ندارد نتواند به شغل دست یابد.فاصله ی طبقاتی سبب می شود که در جوانان خشم ایجاد شود و شرایطی به وجود می آید که زیر بار تعهد ازدواج نروند چون به چشم خود می بینند که برخی ها به راحتی زندگی می کنند و مشکلی ندارند و خود اگر زیر بار تعهد بروند دچار معضل خواهند شد .

وی ادامه داد : نوسانات اقتصادی و تورم طبیعتا امنیت فکری را تحت شعاع قرار می دهد و جوانی که امنیت فکری نداشته باشد نمی تواند تصمیمات مهمی بگیرد .مسایل اقتصادی تحت کنترل ما نیست و البته مسوولین به جد دنبال راهکارههایی برای خروج از این معضلات هستند اما باید هماهنگی های بیشتری داشته باشیم تا با وجود محدودیت ها شرایط را برای جوانانمان بهتر کنیم.

بقایی در خصوص رفع موانع ازدواج و ایجاد اشتغال اظهار داشت : غیر از برنامه ریزی های کلان اقتصادی در زمینه ایجاد اشتغال که به دست دولتمردان و مسوولین صورت می گیرد اقداماتی می توان انجام داد در این زمینه سمن ها یا سازمانهای مردم نهاد می توانند کمک کنند باید سمن های جوانان را تقویت و حمایت کنیم همچنین خیرینی هستند که در خصوص ازدواج آسان و تهیه جهیزیه کار می کنند .همچنین باید سمن های روانشناختی مربوط به ازدواج و خانواده را حمایت کنیم در حقیقت ورود به ازدواج تنها راه حل نیست بلکه باید پس از ازدواج نیز جوانان را در جهت سوق دادن به ازدواج موفق هدایت و حمایت کنیم .

وی خاطر نشان کرد : هزینه هایی باید انجام گیرد تا مهارت های زندگی مشترک در جوانان پرورانده شود ، یکی از مشکلات حال حاضر سبک فرزند پروری فرزند سالارانه در جامعه ما حاکم است بدین گونه که والدین هر آنچه که فرزند بخواهد در اختیار وی قرار می دهند و فرزند هیچ محدودیتی را نمی پذیرد.آیا این فرزند و جوان زمانی که وارد زندگی متاهلی می شود می تواند از پس محدودیت ها برآید ؟

وی تاکید کرد : یکی از راهکارههای که می تواند در امر تسهیل ازدواج تاثیر گذار باشد ترغیب به کارآفرینی و ایجاد اشتغال برای جوانان است که از طریق فردی و بخش خصوصی مورد توجه قرار گیرد.

بقایی تصریح کرد : باید خانواده ها را ترغیب کنیم که هزینه های ازدواج را کمتر کنند .یکی از شیوه های مدیریت اقتصاد توزیع منابع به صورت سالم است وقتی که والدین برای عروسی فرزندان خود هزینه های آنچنانی می کنند فقط به این دلیل که از سایر خانواده ها و فامیل در برگزاری مراسم عقب نمانند ، یک کار غیر اقتصادی انجام می دهند. مواردی وجود داشته که افراد قرض می گیرند تا مراسم برگزار کنند و این خود می تواند در زندگی آینده جوانان تاثیر گذار باشد .

دکتر بقایی در خصوص مسایل فرهنگی مرتبط با مقوله ی ازدواج گفت : فرهنگ مجموعه ای است از دانشها ،باورها ،هنرها ،اخلاقیات و عادات .مسایل فرهنگی زیادی داریم که می تواند در عدم تمایل جوانان به ازدواج تاثیر گذار باشد نظیر تفکرات طبقاتی ( ازدواج با شخصی از هم طبقه ی خود ) به ویژه در شرایطی که شکاف طبقاتی نیز عمیق شده است .

وی افزود : ایده آل گرایی در همه زمینه ها و ازدواج ، چشم و هم چشمی های دست و پاگیر ، نبود بلوغ عاطفی ، ترس های فراوان در زمینه ی هویت کلی ازدواج ،مدرک گرایی و افزایش طول تحصیل اینها همه می تواند جز مسایل فرهنگی باشد .

وی ادامه داد : ما می توانیم فرهنگ خود را کارآمدتر ،غنی تر و موثرتر کنیم اگر چه سیاست های کلان یک کشور بر روی فرهنگ تاثیرگذار است اما هر فرد می تواند بر روی بعد فرهنگی خود تلاش کند .

این روانشناس در خصوص مسایل اجتماعی مربوط به ازدواج گفت : سبک زندگی همه ی ما به ویژه جوانان تغییر کرده و تحرک و ارتباطات و مهارت های اجتماعی کم شده است .دوستیابی در افراد ضعیف شده و کم کم یک فرد به سمت انزوا می رود و جامعه به سمت فرد گرایی می روند چون از کودکی فرد نیاموخته است که به جامعه برود و هیجان فردی و اجتماعی در بازیهای کودکی داشته باشد و یاد بگیرد که زندگی اجتماعی چگونه است .هر چقدر که فرد از زندگی اجتماعی دور باشد ترسش از ایجاد رابطه بیشتر می شود و ترس از ازدواج می تواند به جهت ناتوانی از تغییر سبک زندگی باشد  و تنهایی فرد می تواند افسردگی و اضطراب را افزایش دهد .

بقایی تاکید کرد : اخلاق مداری و احساس مسوولیت باید در بین جوانان تقویت شود و ترس از آینده که یکی از معضلات مهم حال حاضر در ذهن جوانان است با اطمینان بخشی و ارایه راهکارههای موثر مرتفع گردد.

وی در پایان گفت : باید در زمینه ی مسایل فرهنگی و تاثیرات اجتماعی بر روی جوانان با برگزاری دوره هایی ، آموزشهای مثمر ثمر صورت گیرد و افراد را برای مقوله ی ازدواج و از آن مهم تر ازدواج پایدار آماده سازیم .

 

نظر شما